S Styrman_jansson skrev:
Men vad har du haft på 10år?
Senaste 10 åren har ju varit väldigt bra för rörlig ränta. Det är bara senaste tiden som varit skakig.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historiskt har alltid rörligt betalat sig.
Nej, min kompis band ett lån på 5 år för ett år sedan, hen fick 3,2% ränta. Det var ett klokt beslut. Så du har fel.
 
  • Haha
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Har man inte råd att ta risken med rörlig ränta så lånar man för mycket.

Sen får man väl ha lite förståelse för att nykomlingar på bostadsmarknaden ofta har rätt tajta marginaler, eftersom de inte haft tid att bygga upp sparkapital. Då kan det kanske vara vettigt med bunden ränta.

Men när man har etablerat sig på arbetsmarknaden och jobbat i typ 5 år så ska man ha tillräckliga marginaler för att köra med rörlig ränta. Annars lever man över sina tillgångar.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sett gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
Kan du visa den statistiken?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, min kompis band ett lån på 5 år för ett år sedan, hen fick 3,2% ränta. Det var ett klokt beslut. Så du har fel
Ingen som vet vad din höna får ut av det. Jag hade lägre än så för knappt 6 månader sedan. Och ingen vet hur det ser ut om 4
 
  • Gilla
Ockupanten och 6 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen som vet vad din kyckling går ut av det. Jag hade lägre än så för knappt 6 månader sedan. Och ingen vet hur det ser ut om 4
Tja, det första året ser ju ut att ha gått riktigt bra, nästa år kommer det att ha gått ännu bättre. Allt talar för att hen prickade helt rätt.
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, det första året ser ju ut att ha gått riktigt bra, nästa år kommer det att ha gått ännu bättre. Allt talar för att hen prickade helt rätt.
Över tid har hönset träffat fel. Precis all statistik pekar på det
 
  • Gilla
Ockupanten och 4 till
  • Laddar…
Jag såg vartåt det lutade och band om mina lån i december 2021 på fem respektive 7 år till en bit under 2%. In i det sista tjatade banktjänstemannen på om rörligt.

För att rörligt skulle ha lönat sig för mig så måste räntan sjunka snabbt och djupt, ser inte det hända.

Nya lån idag skulle jag nog inte binda däremot.
 
  • Gilla
Mickebus och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, det första året ser ju ut att ha gått riktigt bra, nästa år kommer det att ha gått ännu bättre. Allt talar för att hen prickade helt rätt.
Låste alldeles för sent till för hög ränta för att kalla helt rätt. Skulle låst 6-12mån tidigare på de 5åren.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Låste alldeles för sent till för hög ränta för att kalla helt rätt. Skulle låst 6-12mån tidigare på de 5åren.
Japp, men det var mycket mer rätt än att göra det nu…
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, men det var mycket mer rätt än att göra det nu…
Med tanke på att det mest tyder på att det inte är speciellt bra läge nu så känns det som det som att det påståendet stämmer bättre
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Över tid har hönset träffat fel. Precis all statistik pekar på det
Nä det gör statistiken inte. Det gäller bara om man rent slumpmässigt väljer att binda räntan oavsett om den är 1 eller 7% och hur prognoserna ser ut - men det är det naturligtvis ingen som gör.

När vi hade rörlig ränta på 1% för drygt tre år sedan valde vi att binda 8 år till 1,29% istället. Helt enkelt för att vi inte såg någon som helst chans att den rörliga räntan skulle ge oss en lägre kostnad de kommande 8 åren än den fasta räntan. Det var ju inte direkt någon avancerad kalkyl att göra.

/Krille
 
  • Gilla
Uppner och 9 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Man kan ju tänka så här att: Banken har gett dig ett erbjudande på räntor där de räknar med att göra en vinst på dig. Binder du på 4.77 så räknar de med att den rörliga kommer ligga under 4.77 i genomsnitt under 1 år.

Ibland gör banken ett misstag och då kan du tjäna på att binda, men i det långa loppet är det bättre att köra 3-månaders rörligt.
Nej, banken låser upp sig till ett fast pris i sin tur och ger kunden ett något högre pris och kommer alltid att tjäna pengar på utlåningen oavsett hur räntan rör sig under tiden. Bankerna gamblar inte med räntorna om någon tror det...
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Funderar framförallt på 50% på 2 år och 50% på rörligt, men samtidigt är man lite inne på att binda hela i 2 år också, då det som sagt känns som det kommer mer höjningar innan det vänder....


/Jocce
2 år på allt är en hygglig gardering/försäkring, inte fel heller.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade 1 procent ränta för 3 år sedan
Jag har fortfarande 1,29 i ränta, vad har du ;)

Det jag menade var bara att det inte riktigt går att generalisera. Tittar man rätt i spåkulan kan bundet vara rätt gött.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.