Hej!

Jag tänkte bygga ett enklare staket.
Det mest naturliga vore att bygga så staketet hamnar nån meter in på vägsamfälligheten enligt bild.

Är detta en jättedum ide eller är det lite skitsamma!?
 
  • Satellitbild över en fastighet, markerade gränser, text "min tomt", vägsamfällighet, omgivna av grannfastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ska du sköta det enligt boken så ska du fråga markägaren om lov. Rätt ofta är vägsamfälligheten inte markägaren utan förvaltar bara en gemensamhetsanläggning för väg som ligger på marken.
 
Om du skall göra det så behöver du i nuläget säkra att alla inblandade är OK med det. Men detta är ju något som känns som en given grund för framtida konflikter, även om alla inblandade idag skulle säga att det är OK.
 
Finns det någon som skulle tänkas bli påverkad av staketet eller finns det andra konflikter?

Hur aktiv är vägsamfälligheten? finns det en styrelse så skulle jag frågat den...

Om inte skulle jag sätta upp ett enkelt stängsel som får sitta några år och om ingen beklagar sig bygga ett staket... och ändå vara redo att riva om det blir bråk...

/ATW
 
  • Gilla
Cole123
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Finns det någon som skulle tänkas bli påverkad av staketet eller finns det andra konflikter?

Hur aktiv är vägsamfälligheten? finns det en styrelse så skulle jag frågat den...

Om inte skulle jag sätta upp ett enkelt stängsel som får sitta några år och om ingen beklagar sig bygga ett staket... och ändå vara redo att riva om det blir bråk...

/ATW
Ja så får det nog bli!

Jag har många meter stängsel. Jag claimar lite fint ytan och om ingen ordar bygger jag sen ett staket. Då är alla redan mentalt vanda vid stängslet 😄

Men det är en skön familjär stämning i området. Alla hjälper varann. Min mark är din mark mentalitet, bara man är del av bygden och aktivt hjälper till i hembygsgården, vilket jag är. Då bjuder alla på sin mark och maskinresurser i alla former.

Ingen blir påverkad av staketet. Min gräsmatta går redan utanför och jag klipper den för jämnan. Så alla ser nog detta som min tomt redan, men ska man vara petnoga så är del av min gräsmatta vägsamfällighetens.
 
Redigerat:
Enda problemet här är ju att kartan inte stämmer med verkligheten.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Enda problemet här är ju att kartan inte stämmer med verkligheten.
Äldre samfälligheten, och nyare vägar stämmer sällan, vi har samma fenomen här, jag är delägare i flera km vägsamfällighet som i praktiken är skog och hustomtmark idag då ny väg (samfällighet) är dragen sedan decennier
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.