Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%

/Jocce
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Antingen gardera med 50% på 3-mån. och 50% på 2 år, annars hela beloppet på 3-mån. Mest troligt kommer en höjning om +0,25% i slutet på denna månad samt en till i november. Räntorna bedöms sjunka i mitten på 2024.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 3 till
  • Laddar…
M
Det är väl bara att titta på hur det ser ut:
Riksbanken styrränta 3.75%
ECB 4,5%
FED 5,25-5,50 %

FED har troligen höjt klart för denna gång, ECB ser inga kommande räntesänkningar.
Riksbanken borde ha ränta över ECB för att kunna ha en chans att försvara kronkursen.
Riksbanken kommer höja minst 2x 0,25 under hösten och då ligger de ändå 0,25 under vad ECB har nu, så att tro att räntan kommer börja sänkas nästa år är inte mycket mer än önsketänkande.

Räkna med att 3-månaders kommer vara 5.1% eller mer under hela nästa år.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Antingen gardera med 50% på 3-mån. och 50% på 2 år, annars hela beloppet på 3-mån. Mest troligt kommer en höjning om +0,25% i slutet på denna månad samt en till i november. Räntorna bedöms sjunka i mitten på 2024.
Funderar framförallt på 50% på 2 år och 50% på rörligt, men samtidigt är man lite inne på att binda hela i 2 år också, då det som sagt känns som det kommer mer höjningar innan det vänder....


/Jocce
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Historiskt har alltid rörligt betalat sig.
 
  • Gilla
  • Haha
Aed2 och 16 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historiskt har alltid rörligt betalat sig.
Sanning med modifikation. Men grundtanken är bra.
Sett över en lång period, JA, men inte över vissa perioder inom det långa.

Hade jag valt att binda för ett år sen hade det lönat sig mer än det rörliga jag nu haft...


/Jocce
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Sanning med modifikation. Men grundtanken är bra.
Sett över en lång period, JA, men inte över vissa perioder inom det långa.

Hade jag valt att binda för ett år sen hade det lönat sig mer än det rörliga jag nu haft...


/Jocce
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sett gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
 
Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 10 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sätt gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
Jo som sagt, statistiskt över tid är det bättre, men man kan ju göra ett försök att pricka också, eller säkra en del...


/Jocce
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jo som sagt, statistiskt över tid är det bättre, men man kan ju göra ett försök att pricka också, eller säkra en del...


/Jocce
Eller så kör man rörligt genom alla år och går garanterat ur som vinnare :)
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 15 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historiskt har alltid rörligt betalat sig.
Ja vanligen är det så. Senaste lånet ångrar jag dock att jag inte nappade på 1,5% i fem år. Långa räntan var i det ögonblicket lägre än den korta. Men man får väl ta den förlusten på det man sparat på rörligt i alla år innan. Med små marginaler skulle jag dock säkrat upp med bundet idag. Det kan kosta lite mer men det bjuder inte på några överraskningar heller.
 
  • Gilla
Mickebus och 6 till
  • Laddar…
Det är ju bara att se vad banken tror. Binda 1 år så vill dom ha mer betalt än rörligt, teori räntan går upp under 1 år. Redan på 2 åring sjunker den. Då skall banken ta igen även år ett.
5 år billigare, och skall också täcka de högre för åren innan.
Är du inte extremt på marginalen, så 0,2-0,5% enheter till mot idag stressar dig. Så tror jag det kommer löna sig med rörligt redan om 1-2 år. Att binda 1-2 år kommer dock kosta lika mycket som det är värt då du direkt får en högre ränta.

I samma ögonblick du binder även en liten del så förlorar du dessutom ditt förhandlingsutrymme, då du inte lika lätt kan byta bank.
 
  • Gilla
nilsfk och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Historiskt har alltid rörligt betalat sig.
Nja, det beror ju på vilken period man kikar på.
En kollega band hela sitt lån på 2% på 10år för 3år sedan.
Tror det kommer bli svårt att få en lägre ränta totalt över de 10 åren....
 
  • Gilla
perror och 9 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, det beror ju på vilken period man kikar på.
En kollega band hela sitt lån på 2% på 10år för 3år sedan.
Tror det kommer bli svårt att få en lägre ränta totalt över de 10 åren....
Jag hade 1 procent ränta för 3 år sedan
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%


/Jocce
Man kan ju tänka så här att: Banken har gett dig ett erbjudande på räntor där de räknar med att göra en vinst på dig. Binder du på 4.77 så räknar de med att den rörliga kommer ligga under 4.77 i genomsnitt under 1 år.

Ibland gör banken ett misstag och då kan du tjäna på att binda, men i det långa loppet är det bättre att köra 3-månaders rörligt.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hade 1 procent ränta för 3 år sedan
Men vad har du haft på 10år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.