Har googlat högt och lågt för att hitta något om när 9 volts batteri bör bytas. Hade en i källaren som larmade en natt utan rök eller annat. Dammsög den och kollade batteriet. 8,4 volt men den har inte varnat en annan på markplan varnar lite då och då men den är på 8,5 volt. Så idag så kollade jag allihopa och dom låg runt 8,3 - 8,5 Den som var lägst var på 7,7 volt men den har inte larmat men funkar vid prov på knappen. Det är inga varmare som snackar med varandra?

Så vad ska man säga om volt talet?
Brukar för övrigt byta batteri 1:a advent som standard. Men är av naturen nyfiken därav frågan.
 
Det beror på märke och modell. Finns inget generellt svar. Byt du varje år som hittills.
 
Jag har både privat och via jobbet (anläggningsskötare) råkat ut för att små insekter har kommit in i rökdetektorn så att den har larmat.
 
S SBS skrev:
Har googlat högt och lågt för att hitta något om när 9 volts batteri bör bytas.
Det enda råd du får av mig är att du bör byta en gång per år. Sen att batterierna i praktiken håller längre än så och att en del slarvar (har jag hört...) med det årliga bytet är en annan sak... 😳😳😳
 
Men de brukar väl skicka ut ett varningspip när batteriet börjar bli dåligt? Här var en tråd för ett tag sedan oim någon råkat bygga in en brandvarnare när de sänkte taket. Sedan efter några år så börjar den pipa lite då och då...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men de brukar väl skicka ut ett varningspip när batteriet börjar bli dåligt?
Så har i alla fall alla vanliga "konsumentbrandvarnare" jag stött på fungerat. Om man vågar garantera att alla fungerar så vet jag inte. Sen vet jag inte hur länge varningspipen fungerar. Är man bortrest ett längre tag eller om varnaren sitter i exempelvis en sommarstuga kan man säkert riskera att missa pipen.
 
MrJay
Skaffa riktig brandvarnare istället.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.