Tja!

Köpt hus och är rätt säker på att radiatorerna är från husets början, 1998.

Har ni förslag på vad jag ska byta ut dessa mot?
Har hört om "smarta oljefyllda radiatorer" 😆

Har en luftvärmepump installerad som tydligen ska täcka en hel del så det blir okej värme.

Men radiatorer, förslag på det mest ekonomiska att sätta in?

Tack på förhand!!
 
El eller vattenburna?
 
B
En till llvp är nog det mest ekonomiska att sätta in.

Verkningsgraden i el-element är 100%. Sänk termostaten så de bara går in när luftvärmepumpen inte räcker till.

Det borde finnas tekniskt livslängd kvar i element från 98 kan jag tycka. Ser inte riktigt varför man skulle byta ut dem.
 
B BSOD skrev:
En till llvp är nog det mest ekonomiska att sätta in.

Verkningsgraden i el-element är 100%. Sänk termostaten så de bara går in när luftvärmepumpen inte räcker till.

Det borde finnas tekniskt livslängd kvar i element från 98 kan jag tycka. Ser inte riktigt varför man skulle byta ut dem.
Tack! Ja, då låter det som en till llvp är att föredra. Får se till att tonåringarna inte stänger sina dörrar, så att värmen kan ta sig dit.

Nej, ska väl inte byta ut något bara för att. Låter inte ekonomiskt, tack!

Men det fungerar så, säg att man ställer el-radiatorerna på 22 grader. Llvp värmer och vi har 23 i huset. Då drar alltså inte radiatorerna någon el, trots att de är på?

Tack!!
 
LLVP ger väldigt mycket värme för pengarna men i det långa loppet bör man överväga konvertering till vattenburet värmesystem, antingen golvvärme eller vattenburna radiatorer. Då kan alla rum värmas av en värmepump och husets värde ökar påtagligt den dag det ska säljas. En bra och proffsig VVS-firma drar rören riktigt snyggt. Men det är naturligtvis en riktigt stor investering som behöver planeras i god tid i förväg.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack! Ja, då låter det som en till llvp är att föredra. Får se till att tonåringarna inte stänger sina dörrar, så att värmen kan ta sig dit.

Nej, ska väl inte byta ut något bara för att. Låter inte ekonomiskt, tack!

Men det fungerar så, säg att man ställer el-radiatorerna på 22 grader. Llvp värmer och vi har 23 i huset. Då drar alltså inte radiatorerna någon el, trots att de är på?

Tack!!
Förstår helt och hållet om dina tonåringar vill ha dörren stängd...

Man kan sätta ner termostaterna på el-radiatorerna till t.ex. 18 grader i alla rum som normalt får värmen från luftluftvärmepump. Då kommer el-radiatorerna bara att stå som back-up. Blir det en rejäl köldknäpp och LLVP inte längre räcker till får man tillfälligt justera termostaterna.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.