T
Hej,

Är det någon som vet hur Ytong/Xellas datumstämpel på limsäckarna ser ut?
Jag finner ingen datumstämpel på vanliga formerna som tex 01.03.2023 eller 2023-03-01.
Bifogar några bilder.

Någon som använt eller använder Ytong/Xella och vet hur det ska se ut?

Mvh
 
  • Säckar med Ytong-Silikat X100, vit och orange färg, CE-märkning, 25 kg, byggmaterial, diverse språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säck med byggmaterial, flerspråkig etikett, tekniska specifikationer, CE-märkning, vikt angiven som 25 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplar av förpackade Ytong-Silka Fix X100, byggmaterial, etiketter och specifikationer synliga, 25 kg varje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplar av Ytong-Silka murbruksäckar, 25 kg var, byggmaterial, teknisk information synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är de uppenbart yngre än 24 månader är de ju okay att använda även om den där datummärkningen, om det nu är en, inte var uppenbart logisk. 2023 vecka 5?! Skulle nog föreslå att ringa och höra med dom...

Är Ytong-Silka FIX X100 en ny produkt? Hittar inget nyare datablad än från 2023-06-08 och jag trodde jag mindes en tydligare datumstämpel sist jag limmade lättbetong men när jag inte hittar ett äldre datablad antar jag att jag inte använda samma produkt då
 
T
M myrstack skrev:
Är de uppenbart yngre än 24 månader är de ju okay att använda även om den där datummärkningen, om det nu är en, inte var uppenbart logisk. 2023 vecka 5?! Skulle nog föreslå att ringa och höra med dom...

Är Ytong-Silka FIX X100 en ny produkt? Hittar inget nyare datablad än från 2023-06-08 och jag trodde jag mindes en tydligare datumstämpel sist jag limmade lättbetong men när jag inte hittar ett äldre datablad antar jag att jag inte använda samma produkt då
Hej,

Vad använde du när du limmade lättbetong?
La man den även med tandad limskopa?
 
weber tunnfogsbruk m10 måste nog varit det jag körde med givet färgteckningen på pakten. Fanns diverse tandade specialtillbehör att köpa men jag slevade på och drog av 6 eller 8mm tandspackel vilket ger 2-3-3mm färdig fog.
 
T
M myrstack skrev:
weber tunnfogsbruk m10 måste nog varit det jag körde med givet färgteckningen på pakten. Fanns diverse tandade specialtillbehör att köpa men jag slevade på och drog av 6 eller 8mm tandspackel vilket ger 2-3-3mm färdig fog.
M myrstack skrev:
weber tunnfogsbruk m10 måste nog varit det jag körde med givet färgteckningen på pakten. Fanns diverse tandade specialtillbehör att köpa men jag slevade på och drog av 6 eller 8mm tandspackel vilket ger 2-3-3mm färdig fog.
Fick svar från Ytong/Xella att 23 är året och sista siffrorna är dagar in på året. Så det blir någon gång i maj de är tillverkade.
Har du varit med om att blocken som är ihoplimmade har släppt? Vet du vad det kan bero på?
 
T Techse skrev:
Fick svar från Ytong/Xella att 23 är året och sista siffrorna är dagar in på året. Så det blir någon gång i maj de är tillverkade.
Har du varit med om att blocken som är ihoplimmade har släppt? Vet du vad det kan bero på?
Har inte upplevt dålig vidhäftning efter att bruket brunnit på moderna konstruktioner. På tidiga lättbetonghus finns ju gott om exempel där man enkelt kan kratsa ur fogen med nageln och blocken kan brytas loss.

Med tunnfogsbruk har man dock små marginaler tycker jag. Är inte så stor volym med bruk i förhållande till blocken och blocken kan även suga fukt rätt ordentligt. Lite sol och vind så kan det göra så bruket torkar snare än brinner. Upplever marginalerna som större med andra mer massiva murstenar som dels inte suger vatten lika lätt och där tjockleken på fogen ofta är betydligt tjockare
 
T
M myrstack skrev:
Har inte upplevt dålig vidhäftning efter att bruket brunnit på moderna konstruktioner. På tidiga lättbetonghus finns ju gott om exempel där man enkelt kan kratsa ur fogen med nageln och blocken kan brytas loss.

Med tunnfogsbruk har man dock små marginaler tycker jag. Är inte så stor volym med bruk i förhållande till blocken och blocken kan även suga fukt rätt ordentligt. Lite sol och vind så kan det göra så bruket torkar snare än brinner. Upplever marginalerna som större med andra mer massiva murstenar som dels inte suger vatten lika lätt och där tjockleken på fogen ofta är betydligt tjockare
M myrstack skrev:
Har inte upplevt dålig vidhäftning efter att bruket brunnit på moderna konstruktioner. På tidiga lättbetonghus finns ju gott om exempel där man enkelt kan kratsa ur fogen med nageln och blocken kan brytas loss.

Med tunnfogsbruk har man dock små marginaler tycker jag. Är inte så stor volym med bruk i förhållande till blocken och blocken kan även suga fukt rätt ordentligt. Lite sol och vind så kan det göra så bruket torkar snare än brinner. Upplever marginalerna som större med andra mer massiva murstenar som dels inte suger vatten lika lätt och där tjockleken på fogen ofta är betydligt tjockare
Ja, det är det som hänt mig nu. Det har blivit dålig vidhäftning och blocken har släppt på vissa ställen.
Limmet verkar inte bli riktigt hårt.
Bifogar en video där jag skulle skapa en balk genom att limma ihop två block. Efter 1 dygn så skulle jag bara flytta de ihoplimmade blocken lite men de släppte och man kunde skrapa bort limmet med handen.
Vad kan det bero på att det blivit så poröst?
 
Du ska fukta lättbetong block först några gånger med en blomspruta, var inte så snål, innan du börjar limma. Dessa block suger snabbt in allt vatten och då blir limmet bara som damm när vattnet går ur. Det ska fästa i blocken och gör det inte om vattnet går ur för fort, genom uttorkning.
 
För mig ser det ut som det du kan kratsa ur har torkat snarare än brunnit. Om du enligt tillverkaren får förblöta lättbetongblocken så är det det jag skulle testa. Givetvis efter att man dubbelkollat mängden vatten när du blandar bruket.

Ett tips för att dubbelkolla att bruket är att långt innan öppettiden har gått sätta undan en skvätt och trycka ut mellan två ytor som inte suger allt för mycket och inte vidhäftar. Tanken är att du ska få ut en tunn skiva bruk som du kan bekräfta brinner bra. Anledningen till att inte ta sista skvätten i hinken är att du ska göra det i mitten av öppettiden så du inte har kvar något som redan börjar brinna
 
N
Vart har du köpt tunnfogsbruket då?
Hittar det knappt, och det jag hittar är väldigt billigt.
Har limmat en del med tunnfogsbruk och aldrig upplevt dom problem du har.
Och har aldrig förvattnat någon sten vid limning, men vid puts såklart.
Men enbart använt weber och H+H lim.
 
T
N neo11 skrev:
Vart har du köpt tunnfogsbruket då?
Hittar det knappt, och det jag hittar är väldigt billigt.
Har limmat en del med tunnfogsbruk och aldrig upplevt dom problem du har.
Och har aldrig förvattnat någon sten vid limning, men vid puts såklart.
Men enbart använt weber och H+H lim.
Det är Ytongs/Xellas egna som de själva levererade tillsammans med lättbetongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.