Hej.
Vad gör jag nu?
Såg att det blivit några bubblor i den vita färgen och började skrapa av den och då hittar jag fullt med rödmögel.
Har skrapat och sprayat på ättika.
Stenhuset är gammalt och detta är en vägg mitt i huset. Jag har dränerat runt huset och har inga problem med ytterväggarna.
Tar tacksamt emot alla tips och idéer. Vad ska jag göra. Det är öppen planlösning till sovrummet och får panik att tänka på att det växer mögel.
 
  • Vägg med omfattande mögel och färg som flagnar på grund av fukt eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grov yta med fläckig roströd och svart färgmönstring på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
beror väl antagligen på för tät färg.....Skrapa rent och borsta bort allt löst och observera över tid. Får det lufta sig och det inte växer nå mer så får man ta ställning till resten sen. Torkar det bara ut så är det inget som växer sen och det sprider sig inte på det viset. Mögel växer där det finns förutsättningar för det.
 
S Stefan1972 skrev:
beror väl antagligen på för tät färg.....Skrapa rent och borsta bort allt löst och observera över tid. Får det lufta sig och det inte växer nå mer så får man ta ställning till resten sen. Torkar det bara ut så är det inget som växer sen och det sprider sig inte på det viset. Mögel växer där det finns förutsättningar för det.
Tack för ditt svar. Menar du att jag ska skrapa och borsta till all färg och allt rött är borta?
 
Det där är VÄLDIGT rött, är du säker på att det är mögel och inte röd färg? Rödmögel är väl snarare orange?

Vad är det för färg ni målat med? Det behöver ju vara en färg som andas så att markfukten kan vädras ut, annars får man bubblor.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är VÄLDIGT rött, är du säker på att det är mögel och inte röd färg? Rödmögel är väl snarare orange?

Vad är det för färg ni målat med? Det behöver ju vara en färg som andas så att markfukten kan vädras ut, annars får man bubblor.
Ja
Anna_H Anna_H skrev:
Det där är VÄLDIGT rött, är du säker på att det är mögel och inte röd färg? Rödmögel är väl snarare orange?

Vad är det för färg ni målat med? Det behöver ju vara en färg som andas så att markfukten kan vädras ut, annars får man bubblor.
Jag målade det med diffusionsfärg för ca 2 år sen. Skrapade först bort allt löst. Vet inte vad den var målad med för färg tidigare. Vid den tidpunkten flagade det mycket. Har egentligen alltid flagat av. Har väntat på att väggen ska torka, men den verkar aldrig bli riktigt torr. Kör avfuktare i omgångar.
Anna_H Anna_H skrev:
med diffusions färg.
 
suger väggen fukt från backen så kan du plöja ner miljoner på att låta en avfuktare gå, det blir inte bättre för det. Du kanske helt sonika får rengöra hela väggen från färg och sen hellre låta den vara rå och låta den andas istället.
 
S Stefan1972 skrev:
suger väggen fukt från backen så kan du plöja ner miljoner på att låta en avfuktare gå, det blir inte bättre för det. Du kanske helt sonika får rengöra hela väggen från färg och sen hellre låta den vara rå och låta den andas istället.
Tack. Det låter vettigt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.