Har ett Elementhus som byggdes 1966. Hela huset ät byggd av lådor med måtten 20x20 cm. Har en öppenspis som det inte går att elda i efter att jag bytte fönster och isolerade taken. Efter bara några minuter börjar det ryka in och jag måsta öppna altandörren vilket resulterar i att hela huset blir nerkyld och värmen från brasan går upp i skorstenen.
Skulle vilja riva ut den 120x100 cm stora klumpen tillverkad i betong eller hålsten.
Funderar på om en skorsten kan fungera som en bärande konstruktion så att taket rasar in om jag tar bort murverket i den öppna spisen. Kommer inte åt att se om det finns något som tyder på att den öppna spisen kan ingå som en bärande del i taket. Frågan är om jag vågar riva spisen eller om det kan vara 5 delar av taket som har måtten 20x20 cm som kommer att rasa ner .
I källaren har jag tre väggar som är tillverkade av hålsten och en metall H balke med måtten 20x20 cm som verkar hålla golver uppe eller så kan de hålla betongplattan under den öppna spisen upp. Här vet jag inte om metallbalken hålle upp golvet eller om der inbyygt i golvet finns någon träbalke som håller upp fen element med måtten 20x20xcm.
Nuvarande Elementhus verkar inte ha kvar detaljerade ritningen som beskriver konstruktionen. Har skickat ett mail men fick inget svar från Elementhus. Är osäker på om det är samma företag idag? Frågan är om detaljerade ritningar kan finnas i andra arkiv som Kungliga biblioteket. kommunkontoret verkar bara ha översiktsritningen för bygglov...
Nästan alla mina grannar har öppna spisar men det är ingen som eldar i sina öppna spisar för man antar att grannarna inte uppskattar röken från grannar.
Gissar att jag slipper kallras från spisen om jag tar bort den och får ner uppvärmningskostnaden.
 
Mats-S
Om du ska ersätta den öppna spisen med typ en gjutjärnskamin så behöver du ju bara riva själva fronten, bakstycket kan du ju behålla.
Har du haft kontakt med en kamingubbe, dom vet hur man gör när man ersätter gamla energislukande öppna spisar med en modern lösning.

Kanske några bilder skulle hjälpa oss här på forumet lite ;-)
 
Eftersom vare sig jag eller grannarna uppskattar att röken lägger sig över kvarteret är det ingen som använder sina eldstäder. Därför vill jag riva ut skorsten och allt samt delen i källaren som bara är ett stöd för eldstaden och ev för taket och golvet i bostadsdelen. Bakre delen är en bärande del som jag vill behålla. Funderar på om jag ev kan använda takstolarna med måtten 165x50 mm som bärande det som håller upp taket.
Misstänker att sidorna och fronten av spisen kan var en del av den bärande delen. Men tycker att det är konstigt om man får belasta skorstensstockern som en bärande konstruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.