lärjungen
Har en kamin som vi eldat i som aldrig förr under hösten och vintern. Pga det myckna eldandet bildas stora mängder sot i rökkanalen så jag måste veckovis dra fram kaminen och dammsuga rent i det utrymme som finns inuti murstocken (där kaminen är inkopplad). Det som förvånar mig är att det varje gång finns enorma mängder av nånting som liknar granulat därinne. Små sotiga typ kulor, vissa kan nästan se lite metalliska ut. Jag blir inte klok på var dessa kommer ifrån. Jag eldar vanlig ved. Björk, gran, asp och sälg mestadels, samt papper och kartong.

Rökkanalen inuti murstocken upp till skorstenen är ett metallrör som installerades runt 2016 vill jag minnas, om det är relevant information i sammanhanget.

Tyvärr har jag ingen bild på det och är bortrest hela våren så kan ej heller ta någon.

Nån som har nån bra gissning?
 
Sotarna härikring kallar dom för tjärknaster. Det är tjäran i veden som bildar dessa små kulor.
 
Om det ser ut som någon sorts krossad mineral och som glimrar så är det nästan säkert vermikulitisoleringen runt insatsröret som kommer in. Så ska det inte vara och du bör be någon kolla på det.
 
lärjungen
tensiden tensiden skrev:
Det är inte isolerat mellan rör och skorsten med vermikulit och det är det du av någon anledning får ner?

Kolla den här tråden [länk]
Tack för tipset. Vet ej om kanalen är isolerad med detta, men skall kolla upp det.
 
lärjungen
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sotarna härikring kallar dom för tjärknaster. Det är tjäran i veden som bildar dessa små kulor.
Finns det något annat ord för det? När jag googlar tjärknaster får jag bara fram denna tråd. Skulle vara intressant att följa upp detta tips bättre ifall det visar sig inte vara vermikulit.
 
lärjungen
B Blackfield skrev:
Om det ser ut som någon sorts krossad mineral och som glimrar så är det nästan säkert vermikulitisoleringen runt insatsröret som kommer in. Så ska det inte vara och du bör be någon kolla på det.
Ja jag vill minnas att det såg ut som små svartvitflammiga runda kulor varav några kunde se ut att glimma som metall. Tack för tipset. Skall följa upp detta.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Finns det något annat ord för det? När jag googlar tjärknaster får jag bara fram denna tråd. Skulle vara intressant att följa upp detta tips bättre ifall det visar sig inte vara vermikulit.
Nä vet bara att min sotare använder den benämningen
 
Tomture61
lärjungen lärjungen skrev:
Har en kamin som vi eldat i som aldrig förr under hösten och vintern. Pga det myckna eldandet bildas stora mängder sot i rökkanalen så jag måste veckovis dra fram kaminen och dammsuga rent i det utrymme som finns inuti murstocken (där kaminen är inkopplad). Det som förvånar mig är att det varje gång finns enorma mängder av nånting som liknar granulat därinne. Små sotiga typ kulor, vissa kan nästan se lite metalliska ut. Jag blir inte klok på var dessa kommer ifrån. Jag eldar vanlig ved. Björk, gran, asp och sälg mestadels, samt papper och kartong.

Rökkanalen inuti murstocken upp till skorstenen är ett metallrör som installerades runt 2016 vill jag minnas, om det är relevant information i sammanhanget.

Tyvärr har jag ingen bild på det och är bortrest hela våren så kan ej heller ta någon.

Nån som har nån bra gissning?
Papper och kartong bildar mycket sot , testa att elda med ved till 100 % istället . Tänd med näver -tändblock eller dylikt .
Om sotet är i granulatform så kanske du har dålig lufttillförsel / taskigt drag , dvs snålelda inte ;)
 
lärjungen
Tänkte bumpa tråden med en bild. Har inte behövt elda på hela sommaren men nu börjar det bli dags igen. Passar på att rengöra rökkanalen och ut formligen väller det såna här små kulor. Var sjutton gubbar kommer de ifrån? Är de såkallad "tjärknaster" som nån här ovan nämnde och som bildas av veden, eller är det såkallad vermikulitisolering som trillar ned som nån annan var inne på?
 
  • Närbild på ett hål med svarta och vita korniga material, omgivet av vit och beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen lärjungen skrev:
Tänkte bumpa tråden med en bild. Har inte behövt elda på hela sommaren men nu börjar det bli dags igen. Passar på att rengöra rökkanalen och ut formligen väller det såna här små kulor. Var sjutton gubbar kommer de ifrån? Är de såkallad "tjärknaster" som nån här ovan nämnde och som bildas av veden, eller är det såkallad vermikulitisolering som trillar ned som nån annan var inne på?
tycker det ser ut som vermikulitisolering ....en läcka nånstans...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vermikulit på fel sida av röret. Beroende på var läckan sitter och hur rökkanalen går, så kan detta vara allvarligt.

Du måste säkerställa att rökkanalen inte är farlig att använda.

Om det är gjort så pass nyligen, så kan du kolla upp närmre vad det lämnades för garantier. Inte ovanligt med 10 års garanti på diverse skorstenjobb.
 
Fota lite i vår murstock/skorsten. Ser ut så här.
 
  • En bild av mörka, grova stenblock och en konstruktion som påminner om järnbalk. Inomhus, konstgjort belyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal trästruktur med diagonala spjälor och skadad yta, belyst i dunkelt, spöklikt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen
V Vardagsrum skrev:
Vermikulit på fel sida av röret. Beroende på var läckan sitter och hur rökkanalen går, så kan detta vara allvarligt.

Du måste säkerställa att rökkanalen inte är farlig att använda.

Om det är gjort så pass nyligen, så kan du kolla upp närmre vad det lämnades för garantier. Inte ovanligt med 10 års garanti på diverse skorstenjobb.
När jag googlar vermikulit liknar det utan tvekan. Tog en bild uppåt rökkanalen men kan inte fatta var de skulle falla ut isåfall. Ser liksom helt tätt ut, såvida det inte är ett hål i själva röret nånstans högre upp.
 
  • Nedslitet, cirkulärt objekt med centrerad öppning, omgivet av ojämn, mörk yta. Möjligtvis en industriell eller teknisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lärjungen lärjungen skrev:
När jag googlar vermikulit liknar det utan tvekan. Tog en bild uppåt rökkanalen men kan inte fatta var de skulle falla ut isåfall. Ser liksom helt tätt ut, såvida det inte är ett hål i själva röret nånstans högre upp
Jo det såg ju fint ut på bilden.

Men om du har insatsrör hela vägen upp till skorstenskrönet så kan det vara var som helst längs det.

När man sätter i insatsrör så gör man det ofta (inte alltid) för att rökkanalen är dålig. Får man sen en skada på insatsröret så är ju inte rökkanalen bättre för det..

Du måste hitta var det läcker. Fira ner en kamera uppifrån taket.

Är det bara kaminen som är ansluten till den rökkanalen, eller något annat också..?

[EDIT] såg inte dina två bilder på murstock/skorsten. Är det fotat uppifrån taket..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.