Skall sätta in en duschvägg i glas på långsidan i en rektangulär dusch. Duschen blir 900-1000 mm bred. Längden kan jag bestämma eftersom väggen inte är byggd, troligtvis någonstans i intervallet 135 -150 cm.
Skulle tycka det vore snyggt att ha duschglaset öppet utan dörr.
Någon som har bra erfarenhet av hur lång en duschglassida bör vara för att det inte ska stänka ut. Takduschens centrum är 45 cm från vägg.
/Lars
 
  • 3D-skiss av ett badrum med duschhörna, glasvägg, toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Normala glas ligger på 1 - 1,20 men kolla vad som finns , ett draperi behövs nog , annars en hel del vatten utanför duschen
 
Vatten stänker alltid rakt. Dra ett streck från duschmunstycket till golvet via glaskanten.

Sen kommer det bli lite sämre än så eftersom det kommer studsa på en människa.
 
Det underlättar om golvet har bra fall. Jag har ingen glasdörr. Funkar bra för mig men när barn o barnbarn kommer sätter jag upp duschdraperiet. Jag har vid sidan glasad terrassdörr och jag vill se kohagen och naturen när jag duschar (och bastar)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Detta var en mycket intressant tråd som det är dags att blåsa liv i. Jag har precis samma förutsättningar som trådskapare. Nästan i alla fall. Jag har 90cm mellan vägg och glasskiva. Och ingen takdusch. Jag har vanlig duschstång. Mitt badrum är 160 cm i glasskivans längdriktning. Frågan är alltså hur långt glasskivan behöver sticka ut?

Om jag låter glasskivan sticka ut 100cm. Då har jag en öppning på 60cm att gå in och ut ur duschen. Funkar det tro? Kommer det slaska väldigt mkt utanför duschen tro?

I utställningar mm så ser man ofta den här lösningen med fasta duschväggar. Det ser ju enkelt och snyggt ut. Men frågan är hur praktiskt det är i praktiken.

Trådskaparen kanske har byggt sin dusch nu. Kanske har TS input i frågan?
 
Vi har ett badrum där duschutrymmet är 100 cm brett och 160 cm långt. vi har satt en dusch som är 70 cm bred och går till taket. Vi har en centimeters luft ovanför väggen. Det funkar rätt bra, ibland kommer det vatten ut på badrumsgolvet men inga stora mängder.

Duschväggen sitter i lister som är limmade i väggen och golvet och ett fäste i taket
 
  • Modernt badrum med duschhörna, kakel, spegel, handfat, belysning och gröna växter. Mosaic golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Det var en intressant referens. Jag är mest nyfiken på hur fönstret mår? Det ser ut att komma mycket vatten där.
 
Vi har tänkt liknande i ett av våra badrum dock vart noga med att vecken inte skall behöva sitta i list på golvet.

Kommer det vatten utanför duschen så skall det ju leta sig mot brunnen om man har rätt fall i övriga duschen är vår tanke.

Kommer bli 90x90 med fast duschvägg och så en öppning man kan gå genom :)
 
  • Modernt badrum, grå kakel, inbyggt golvavlopp, svart glasdörr, väggmonterad kran, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där med att ha en glipa mellan golv och glasskiva är ju bra så vattnet kan flöda fritt där under. Lätt att städa också. Men min erfarenhet av detta är att det rinner ut ganska mycket vatten utanför väggen när man duschar. Jag provade detta genom att sätta en skiva i en annan dusch i kåken. Trots fall så rann det ut ca 30cm utanför skivan. Och det vattnet är ett elände att raka tillbaka på rätt ställe efter dusch.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Det där med att ha en glipa mellan golv och glasskiva är ju bra så vattnet kan flöda fritt där under. Lätt att städa också. Men min erfarenhet av detta är att det rinner ut ganska mycket vatten utanför väggen när man duschar. Jag provade detta genom att sätta en skiva i en annan dusch i kåken. Trots fall så rann det ut ca 30cm utanför skivan. Och det vattnet är ett elände att raka tillbaka på rätt ställe efter dusch.
Är det inte än värre när vattnet lägger sig mot listen på fel sida av duschen? Med bra fall eller iallafall med fall åt rätt håll så kommer vattnet leta jag ner i brunn är min teori iallafall
 
Det måste nog vara ganska brant fall om det inte ska bli irriterande mycket vatten på utsidan av glasväggen. Ytspänningen gör ju sitt också.

Men jag håller helt med. Att det samlas vatten mot väggen, om väggen skulle sitta tätt mot golvet är ju inte heller bra. Men varifrån ska det vattnet komma om man limmar väggen mot golvet?

Jag skulle också helst vilja ha en glipa mellan vägg och golv. Frågan är ju hur mkt fall man måste ha för att detta ska vara funktionellt?

Var är alla badrumsforskare när man behöver dem som bäst. Är det ingen som skrivit en avhandling på ämnet?
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Det måste nog vara ganska brant fall om det inte ska bli irriterande mycket vatten på utsidan av glasväggen. Ytspänningen gör ju sitt också.

Men jag håller helt med. Att det samlas vatten mot väggen, om väggen skulle sitta tätt mot golvet är ju inte heller bra. Men varifrån ska det vattnet komma om man limmar väggen mot golvet?

Jag skulle också helst vilja ha en glipa mellan vägg och golv. Frågan är ju hur mkt fall man måste ha för att detta ska vara funktionellt?

Var är alla badrumsforskare när man behöver dem som bäst. Är det ingen som skrivit en avhandling på ämnet?
Ja det som skvätter ut när du duschar tex kommer ju en hel del lägga sig mot glasskivan på fel sida av duschen.

Tonårsdöttrar och barn som kliver ut blöta o ställer sig på fel sida om duschen o börjar torka sig istället för på rätt sida är en annan klassiker 😁
 
En lösning vore ju att sätta en sådan där långsmal golvbrunn rakt under väggen. Är inte det egentligen en ganska smart ide? På så sätt kan man ju ha en ganska rejäl glipa under väggen. Och man slipper stå på golvbrunnen när man duschar.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
En lösning vore ju att sätta en sådan där långsmal golvbrunn rakt under väggen. Är inte det egentligen en ganska smart ide? På så sätt kan man ju ha en ganska rejäl glipa under väggen. Och man slipper stå på golvbrunnen när man duschar.
Ja det hade nog varit det optimalaste, för mig dock omöjligt då våra badrum redan är kaklade 🤣✅
 
Mitt duschutrymme är 90x90 och jag har inga problem med ytterstänk. Dock sätter jag upp vitt förhänge under sommarhalvåret då dörr ut till trädäcket samt till bastun innebär passage precis utanför duschörnan. Det är en fördel att inte låta glasväggen gå upp till tak både när det gäller imma och att utrymmet luftas. Drygt 200 cm höjd räcker (för normallängd). Det är heller inte många droppar som kryper under glaset som har 5 mm glipa mot golvet.

Använder man gummiraka under 25 sekunder efter varje dusch är det alltid fräscht och fint.

@Peter Petterson : Snygg duschhörna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.