Jag har Fjärrvärme här hemma av typen Gemina Termix värmeväxlare.
Och Reglercentral Danfoss ECL Comfort 100m.

Mitt problem är att jag inte kan ha på komforttemperatur ( Solen ) på vredet.
Då stänger hela systemet ner sig, och det blir svinkallt.

Jag kör för tillfället på Handmanövrerings läget, vilket blir svindyrt i slutändan .

Hade en Tekniker hemma från elbolaget och han mätte utegivaren som var bra, sen provbytte han framledningsgivaren utan resultat.

Han sa att det kan vara reglercentralen.

Kan man hitta reglercentraler på internet?
Tydligen så fanns inte min modell längre, utan man e tvungen o sätta dit den "nya digitala" reglercentralen. Vilket luktar $$$ .

Gärna tips på Ersättaren till Danfoss ECL Comfort 100m

Tackar på förhand.


LÄNKTEXT


LÄNKTEXT
 
  • Gilla
hajoat8181
  • Laddar…
Du har fått ett PM.
 
Har monterat en annan likadan reglercentral, men problemet återstår.
Reglerventilen stänger ner sig så fort jag vrider till Solen.

Läste i handboken till reglercentralen där stog det något om Led indikator.

Man ska vrida till handmanövrerings läget, efter 5 sekunder ska det börja blinka Led lampa.
Lyser inte Led lampan så är regulatorn defekt eller så är tillopsgivaren inte ansluten.

Vilken är regulatorn?? menar dom reglerventilen?
Kolla gärna på bilderna jag länka i första inlägg.
 
Regulatorn = reglercentral = svarta lådan med bl.a. sol/hand-vredet.
LED-indikeringen sitter under luckan, höger om värmekurvevredet.

Frågan är om det kanske är tjall på kabeln till framledningstemp.givaren. prova att montera dit ett motstånd på 1060ohm (motsvarar ca 15 grader, 1070ohm~18grader) mellan skruvarna 16-19 istället för kabeln till framledningstempgivaren (eller så provar du att byta kabeln mellan skruvarna 16-19 och framledningsgivaren, du kan även prova att flytta på tråden på plint 17 till 19 (givetvist orginaltråd på 19 borta) så att utegivaren blir framledningsgivare), då borde indikeringen börja blinka.
 
Elektrikern bytte framledningsgivaren till den "nya" modellen, nu fungerar det ,,, givarna såg likadana ut, så fråga mig inte vad skillnaden är =)
 
Danfoss har Pt1000 givare, googla fram resistanstabell och kolla mot temperaturen. Kan ju vara givarglapp... Bytte en comfort 100 nyligen. Den slutade också att reglera fast alla givare var hela, gick bara att köra i handläge. Ersättaren är ECL110. Mvh/ Tompa
 
Jag har 5 st centraler liggande och har sökt på nätet efter schema till kretskortet :x men hittar inget .....
Om det är någon som har ett kretsschema så vore jag tacksam :)
De centraler jag inte lyckats skrämma liv i beter sig lite underligt, de indikerar via indikator-led att shuntmotorn är i viloläge, gasar man på lite med +/- 8-ratten så indikerar den att den ska öppna.
MEN lika fullt så stänger shuntmotorn hela tiden. Dock fungerar shuntmotorn med att öppna/stänga i manuella läget (handen) :eek:

Har slut på ideer och funderar på att byta 4051-kretsarna som sitter på givaringångarna, men det är lite tråkigt att famla i blindo. Å andra sidan verkar ju ingångarna att funka i och med att led indikeringen fungerar som den ska ....
Tips mottages tacksamt :wow:

/Uffe
 
K KenZoo skrev:
Elektrikern bytte framledningsgivaren till den "nya" modellen, nu fungerar det ,,, givarna såg likadana ut, så fråga mig inte vad skillnaden är =)
Hej!
Lånar er tråd, har själv en ECL comfort 100M och får ingen värme i radiatorerna
Minns du om indikatorlampen lös alls innan elektrikern bytte framledningsgivaren?

Min indikatorlampa lyser inte alls oavsätt vad jag gör, ska man tolka detta som att regulatorn är död eller finns det något man kan göra?

Mvh / Daniel
 
KenZoo har inte varit aktiv (inloggad) på drygt tio år (augusti -13).

Enligt manualen så ska indikeringen lysa "konstant" förutom när ärvärdet är lägre/högre än börvärdet.

Vad händer om du ställer programväljaren på "hand"?

Det går att prova att byta plats på framledningsgivaren och utegivaren.
Alla givare är PT-1000-givare.

En svensk instruktion för kontroll av regulator och givare, med felsökningsinformation, på en elektronisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
KenZoo har inte varit aktiv (inloggad) på drygt tio år (augusti -13).

Enligt manualen så ska indikeringen lysa "konstant" förutom när ärvärdet är lägre/högre än börvärdet.

Vad händer om du ställer programväljaren på "hand"?

Det går att prova att byta plats på framledningsgivaren och utegivaren.
Alla givare är PT-1000-givare.


Demmpa Demmpa skrev:
KenZoo har inte varit aktiv (inloggad) på drygt tio år (augusti -13).

Enligt manualen så ska indikeringen lysa "konstant" förutom när ärvärdet är lägre/högre än börvärdet.

Vad händer om du ställer programväljaren på "hand"?

Det går att prova att byta plats på framledningsgivaren och utegivaren.
Alla givare är PT-1000-givare.

[bild]
Indikatorlampan lyser inte då häller, tänkte om det fanns någon "reset" eller likande, uret verkar gå samt cirkulationspumpen men antar att den endast får matning från en plint oavsätt om regulatorn fungerar eller inte
 
Cirkulationspumpens matning går via ett relä.

Har du en multimeter? Då kan du mäta framledningsgivarens resistans,
Vid 21⁰ så ska det vara ca 1082 ohm.
Vid 30⁰ ca 1117 ohm.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Cirkulationspumpens matning går via ett relä.

Har du en multimeter? Då kan du mäta framledningsgivarens resistans,
Vid 21⁰ så ska det vara ca 1082 ohm.
Vid 30⁰ ca 1117 ohm.
Hej Demmpa! och tack för svar!
Fick 1090 ohm så känns som det kan stämma från givaren?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.