Hej! Bifogar bilder på dom värsta/sämsta delarna av mitt tal. Är detta skicka så att jag omgående måste byta? Kan man laga delar tillsvidare?
 
  • Brun yta täckt med fågel spillning och lav, tagen utomhus vid dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalt med grus och fågelspillning. Ljusa fläckar och gult lav syns också. Texturen är ojämn och grov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Du behöver inte laga om det inte läcker men det börjar nog vara dags att lägga om det, Skadar aldrig att börja ta in offerter.

Alltid väldigt svårt att sia om framtiden då det kan hålla 5år eller 5minuter.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver inte laga om det inte läcker men det börjar nog vara dags att lägga om det, Skadar aldrig att börja ta in offerter.

Alltid väldigt svårt att sia om framtiden då det kan hålla 5år eller 5minuter.
Känns väl iofs som det kan vara smart att vara proaktiv och laga tillsvidare? Tänker om det så att det håller 5 år till sist för 5 minuter
 
Rickard.
Du vet aldrig vars det kommer börja läcka först, att det ser dåligt ut betyder inte så mycket men vill du så kan du köpa asfaltkitt/lagningskitt och kleta på, det kommer inte skada något.

Viktigare saker att hålla koll på är svetsningen mot fotplåten, alla genomföringar och generellt ställen där pappen inte ligger slätt på taket.
 
Okej. Tack. Funderar också över alla lavar osv, är det något som jag bör försöka avlägsna eller spelar det mindre roll?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Mjukvarutönten Mjukvarutönten skrev:
Okej. Tack. Funderar också över alla lavar osv, är det något som jag bör försöka avlägsna eller spelar det mindre roll?
Har du någon mera översiktlig bild också? brukar vara hjälpsamt. Den andra bilden, visar den att pappen är helt borta och man ser underlaget? Då hade jag smackat på asfaltkitt.

Lite lavar gör ingenting, men ju mer du har desto mer ökar risken förstås. Tror vanligaste behandlingen är att spreja på någon form av taktvätt. Rätt liten insats ändå.

Överväg att underhålla taket med takmassa. Det sägs att man ska göra det på sitt papptak för att fördröja uttorkning och åtföljande sprickor. Såvitt jag kan se, ser din papp ganska uttorkad ut.
 
S stugfar skrev:
Har du någon mera översiktlig bild också? brukar vara hjälpsamt. Den andra bilden, visar den att pappen är helt borta och man ser underlaget? Då hade jag smackat på asfaltkitt.

Lite lavar gör ingenting, men ju mer du har desto mer ökar risken förstås. Tror vanligaste behandlingen är att spreja på någon form av taktvätt. Rätt liten insats ändå.

Överväg att underhålla taket med takmassa. Det sägs att man ska göra det på sitt papptak för att fördröja uttorkning och åtföljande sprickor. Såvitt jag kan se, ser din papp ganska uttorkad ut.
Okej, så typ primer och sen kit för att laga sprickorna. Och takmassa används generellt för att förhindra uttorkning? Primer under takmassa också?

Ska fixa mer överskådliga bilder!
 
Rickard.
Att takmassa papptak är inget som generellt rekomenderas längre som underhåll, det fördröjer i bästa fall den oundvikliga omläggningen och i värsta fall är det pengar åt skogen.

Jag är såklart partisk efter så många år i branchen men jag tycker att smeta takmassa är bortkastade pengar.
 
  • Gilla
Mikipedia
  • Laddar…
Två år sedan. Hade då ett 38 år gammalt Shingeltak, som började bli risigt men tätt. Spikat i råsponten på takastolarna med många tusen pappspikar.
Bör ha varit jobbigt att plocka bort.

Shingeltaket fick ligga kvar som kraftig underlagspapp när jag la strö och bärläkt för Planja Regent.

Hade jag lämnat bort så skulle det kostat 250 - 300 000 kr, färdigt och klart.

Fixade allt själv, med en pensionerad kompis som var med ca 25 timmar. Aldrig haft så bra betalt, typ 50 000 netto /månad.
Bara trevligt jobb.
Köpte en batteridriven Milwaukee Cirkelsåg med diamantklinga (BT).
Relativt lågvarvig... perfekt att kapa plåtar med.

Köpte f ö en ca 15 m lång, 3 m hög och 1.6 m bred begagnad Hakiställning. Hälften såldes när allt var klart. Behåller resten för framtida underhåll och målning.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Två år sedan. Hade då ett 38 år gammalt Shingeltak, som började bli risigt men tätt. Spikat i råsponten på takastolarna med många tusen pappspikar.
Bör ha varit jobbigt att plocka bort.

Shingeltaket fick ligga kvar som kraftig underlagspapp när jag la strö och bärläkt för Planja Regent.

Hade jag lämnat bort så skulle det kostat 250 - 300 000 kr, färdigt och klart.

Fixade allt själv, med en pensionerad kompis som var med ca 25 timmar. Aldrig haft så bra betalt, typ 50 000 netto /månad.
Bara trevligt jobb.
Köpte en batteridriven Milwaukee Cirkelsåg med diamantklinga (BT).
Relativt lågvarvig... perfekt att kapa plåtar med.

Köpte f ö en ca 15 m lång, 3 m hög och 1.6 m bred begagnad Hakiställning. Hälften såldes när allt var klart. Behåller resten för framtida underhåll och målning.
Ursäkta men jag förstår inte riktigt kopplingen? Du vill inspirera mig att göra byta det själv?
 
Ja, varför inte om det nu är så att papptaket ev lever på övertid.
Då är min tanke att det kanske fungerar gott som underlagspapp.

Hur är dina planer. Täta och kanske lägga ny papp?
Eller kleta på nåt tätningsmedel där det ser lite klent ut?
 
Okej, förstår!

Inte direkt något att täta då jag inte identifierat någon läcka. Däremot tänker jag som du säger slänga på lite tätningsmedel där det ser klent ut. Kanske mest för att kunna sova gott, tills nytt har lagts.

Nytt vet jag inte när jag tar tag i. Men kommer förmodligen inte ge mig på något själv, känns som en alldeles för viktig grej för att prova göra det själv.
 
Leta rätt på nån snickare eller byggare som kan hjälpa dig på traven om du har tid och lust att göra jobbet själv.
 
Rickard.
Papptak gör inte snickare eller byggare utan då får man gå direkt på takläggare/pappläggare, det ser rätt platt ut och då gäller det att blir rätt.

Svetsade papptak är inte heller ett bra gör-det-själv projekt men tar man tag i det innan det börjar läcka och skada konstruktionen så är det väldigt okomplicerat och förhållandevis billigt (jämfört med andra tak då).
 
Rickard. Rickard. skrev:
Papptak gör inte snickare eller byggare utan då får man gå direkt på takläggare/pappläggare, det ser rätt platt ut och då gäller det att blir rätt.

Svetsade papptak är inte heller ett bra gör-det-själv projekt men tar man tag i det innan det börjar läcka och skada konstruktionen så är det väldigt okomplicerat och förhållandevis billigt (jämfört med andra tak då).
Kollar på offerta.se:

Behöver man en byggnadsställning för att utföra arbetet?
Ställning krävs på högre höjd än 1,25 m enligt Arbetsmiljöverket.


Behövs detta även om det är kanske 5-10 graders lutning? Jag har för mig att jag sett grannhus vars tak lagts om utan byggnadsställning, men missminner jag mig här?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.