F
Hej,
Relativt nybliven husägare med hus från 20-talet. Jag har upptäckt att det susar en hel del från en golvbrunn och ett av stuprören (bilder nedan). Ljudet kommer nedifrån och vad jag antar fortplantats från kommunens rör ”nedströms”. Huset ligger relativt nära gatan så antar att kommunens huvudrör för dagvatten går relativt nära. Jag antog att vattenlås torkat och fyllde därför på med typ 10 liter. Det fungerade första gången jag gjorde det och ljudet både från golvbrunn och stuprör försvann. Dagen efter var dock ljudet tillbaka och denna gång när jag fyllde på med vatten försvann inte ljudet, trots att jag fyllde på ordentligt med vatten (mycket mer än 10 liter).
Tror ni att hypotesen stämmer att det är ett vattenlås mellan golvbrunn och kommunens rör som är sönder? Borde detta lagas? Kan jag istället ordna vattenlås precis vid golvbrunn respektive stuprör så man slipper ljudet? Och i så fall gärna förslag på vad jag ska inhandla.
Tack.
/Fredrik
 
  • Röd stuprörssväng med vattenavledare över markgaller, mot kornig husvägg och stenplattor med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa nedåt mellan betongväggar, räcke, smutsig, lätt övervuxet, försummat område, stadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig betongyta med en brun rostig avloppsbrunn, blöta fläckar och några löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det där är nog en spygatt dvs typ en golvbrunn utan vattenlås, man har inte vattenlås på dagvatten.

Vettetusan om det finns någon vettig lösning på ljud från rören :thinking:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Så då är det förmodligen inget som är sönder utan bara att det är ett irriterande ljud där jag får fundera på hur jag ska dämpa det. Tack!
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
P
Är du säker på att dagvattnet verkligen går till kommunen?
Gamla hus har ofta en stenkista men även nya.
När vi byggde förrförra huset så drog vi baksidans dagvatten till en stenkista.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Tack för svar. Jag har nu observerat att det efter regn låter mycket under några dagar sedan tystnar det. Både golvbrunn och stupränna låter rejält. Funderar på om kan göra nån slag ytligt vattenlås för att dämpa ljudet. Eller finns annat förslag hur ljudet kan dämpas?
 
Varför hänger du så mycket i källarnedgången och retar dig på ljudet från spygatten ? Har du verkstad innanför och dörren öppen?

Lägg en trädgårdsplatta ovanpå, den kommer släppa ner vattnet i springorna och stänga ute ljudet.
 
  • Gilla
Freddekk och 1 till
  • Laddar…
F
Tack för svar! Ska testa med trädgårdsplatta. Men du har nog samtidigt rätt, inte mycket att bry sig om. Däremot är stupröret precis vid vår uteplats, så hade varit bra om man hade kunnat sätta in något i röret som stoppade ljudet, men inte vattnet. Förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.