Har idag en vvb på 55 liter, vi funderar på att byta ut den mot en komplett tank för varmvatten och värmesystemet för husvärmen.

de tankar jag har kollat på nu har allihopa varmvattenslinga, förvattenslinga på 15m samt varmvattenslinga på 10m. själva tanken är på 320liter samt deras andra är på 500liter, men det är 320 som jag funderat mest på pga utrymmesskäl.

Frågan är hur många liter går det att få ut från de metrarna? Infon som står är "[dia22) för- och varmvattenslinga 25m (B25)".

om man vill fylla ett badkar hur varmt måste jag då minst ha i tanken för att få ut "rätt" värme i badkaret?
 
Hagelsvärmsformel som inte är för snålt tilltagen:
(tappvolym*grader)/vvb volym

ex: 200*37/100 =74

Sen beror det också på hur snabb den är och hur mycket som har tagits ut redan. Sen finns det rekommendationer av minsta temperatur i hygiensynpunkt också. Detta är en empirisk teoretisk formel att räkna på vanliga vvb, hur det är i praktiken och vad som gäller för en genomströmningsberedare vågar jag inte uttala mig om.
 
Så länge det är varm i tanken är det bara till att spola till brunnen sinar. Det som är det fina med slingor!

När det är ca 35* i toppen av min tank är det lite små kallt att duscha.
 
aha, ja det låter ju bra :) värms vattnet upp så fort i dom där slingorna alltså så man kan spola varmvatten tills stora tanken har fått slut på värmen? tänkte koppla solpaneler till tanken sen isåfall och då är det ju bra att det går att få ut så pass mycket varmvatten även fast tanken inte behöver vara skållhet.
tänkte även koppla våran gamla kökspanna till tanken, men då kanske 320liter blir i minsta laget... så ska räkna lite och se ifall vi får in en 500liters.
 
Orcus skrev:
värms vattnet upp så fort i dom där slingorna alltså så man kan spola varmvatten tills stora tanken har fått slut på värmen?
Japp! När vi installerade vår tank på 750 l rekommenderade rörmokaren först förrådsberedare och menade att jag måste ha minst tio grader högre temp i tanken än vad jag vill tappa ut. Det har dock fungerat över förväntan. Kan liksom Gadeberg tappa hyfsad komforttemp ner till c:a 35 grader. Enda anledningen jag ser till att välja förrådsberedare är om man har väldigt kalkrikt vatten som försämrar kamrörens värmeupptagningsförmåga.

Du bör också planera för så god skiktning som möjligt, inte minst med tanke på solvärmen. Om du tar två slingor så passa på att installera dubbla blandningsventiler så du kan ta ut vv från den nedre slingan i första hand och bara kopplar in den övre om tempen inte räcker till att värma vv i den nedre.

Vad har du för kökspanna? Vi kör också kökspanna (och sedan någon månad i kombination med solvärme). Om möjligt tycker jag att du bör välja minst 750 l (om du ska ta ut radiatorvärme). Hade jag gjort om systemet idag hade jag valt en lite större måttbeställd tank (som tar lika mycket utrymme i anspråk som min runda tank). Det beror iofs också på din pannas effekt och verkningsgrad.
 
vi har en gammal norrahammar 300, troligen den minsta.. 312 eller vad den heter. har dock inte eldat i den ännu så vet inte i vilket skick den är, sotaren provtryckte den och sa att det inte var något fel på den, men föregående ägare sa att det var något fel på den men vi hann inte få fram vad då den personen gick bort innan vi fick något svar :/

den tank jag kollat på är nordics ack.tank, http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm
Såg att den i 500liters utförande kostar runt 30000kr, är ny på detta med ack-tank så vet inte vad som är ett bra pris och högt pris..
 
Vi hade också en Norrahammar/Parca 312. ÄFAB som vi kontaktade trodde att den skulle ge för höga rökgastemperaturer och för låg effekt om den eldades mot acktank. Jag är själv tveksam till det så här i efterhand. Trevlig och rejäl gjutjärnspanna med rejäl skjuts på förbränningen. Däremot har väl vår nya Wamsler längre väg för rökgaserna och därmed högre verkningsgrad (vår rökgastemp överstiger nog aldrig 250 grader och ligger ofta under eller runt 200).

Jag hoppas du menar 3000 kr (förmodligen oisolerad och utan slingor?) och inte 30 000? 3000 är billigt, 30 000 är rena bedrägeriet. Vår 750-l rundtank levererades med PUR-isolering och plastskal samt 2 slingor för vv-beredning och 2 slingor för solvärme. Den var dyr och kostade väl ungefär 16000 ink. moms om jag minns rätt. Tänk också på att köpa en vettigt isolerad tank eller köp en oisolerad och isolera själv. Du bör ha minst 70-90 mm PUR-skum eller motsvarande 150-200 mm mineralull. En del färdigisolerade tankar kan ha så lite som 40 mm mineralull vilket är marginellt bättre än ingen isolering alls.
 
gå in på http://www.lohberger.se/ och klicka in dig på kökspannor och där vidare till systemlösningar, klicka sen på ackumulatortank där i bilden så har dom priser på acktankarna. där står priset 30500kr för den rektangulära 500liters tanken.

Ja idag så är det ju bara vattnet i elementen samt en liten tank där elpatronerna sitter i, den tanken är väl på runt 30liter kan jag tänka mig, helt oisolerad så det blir rejält varmt i det lilla rum som den är placerad i när vi drar igång det.
Kör idag all värme via en Luft/Luft-pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.