K
Hej!
Jag har lånat en Hilti TE60-A36 för att borra i sten (spräcker sten/berg). Med bara några hål kvar att borra gick borrstålet av ca 4cm från spetsen.
Fanns inte så många ställen öppna, och behövde ett nytt akut. Åkte till Jula...

Efter bara några minuters borrade slutade borren snurra, och det lät konstigt i chicken. Har försökt få ur borrstålet, men det sitter som f@n. Lyckas dra ut det max 1,5cm. Sen är det stopp.

Ska egentligen lämna tillbaka maskinen imorgon, men just nu är det viktigaste att jag får loss det förbannade borrstålet. Vore otroligt tacksam för hjälp!!!

Mvh
Daniel
 
Bara att plocka isär chucken. Börja med gummidelen längst ut på chucken. Brukar sitta en låsring bakom gummit med.
Sen är det bara att plocka av delarna tills det lossar.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Försökte du borra vidare i samma hål som din tidigare borr bröts av? Då lär det sitta som berget. Att det låter konstigt i chucken kan bero på att användarskyddet mot fastnade borrar kickar in, det sker vid alltför höga vridmoment på Hilti-maskiner. Jag hade övergett borrkronan, gjort ett nytt hål vid sidan om med en ny borrkrona. Eventuellt att den fastnade borrkronan kan räddas när det spricker upp.
 
K
T Toye_ skrev:
Bara att plocka isär chucken. Börja med gummidelen längst ut på chucken. Brukar sitta en låsring bakom gummit med.
Sen är det bara att plocka av delarna tills det lossar.
Har letat runt på nätet efter en instruktion, eller video. Jag hatar dock ingen information om hur den här typen av chuck demonteras.
 
  • Sliten borrchuck på elektrisk borr, svart och röd, använd, närbild, verktyg, arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
H Harald Blåtumme skrev:
Försökte du borra vidare i samma hål som din tidigare borr bröts av? Då lär det sitta som berget. Att det låter konstigt i chucken kan bero på att användarskyddet mot fastnade borrar kickar in, det sker vid alltför höga vridmoment på Hilti-maskiner. Jag hade övergett borrkronan, gjort ett nytt hål vid sidan om med en ny borrkrona. Eventuellt att den fastnade borrkronan kan räddas när det spricker upp.
Nej, nej. Nytt hål såklart.
Problemet är att borrstålet fastnat i chucken.
 
Har aldrig gjort det på en Hilti för vi reparerar inte dom på jobbet. Men på alla andra av proffsmärkena. Alla är i princip samma, bara små skillnader, kan man plocka isär en kan man plocka isär alla typ.
Dock så har jag ingen erfarenhet av Hilti som sagt.
 
Prova att lirka.
Har haft samma problem.
Till slut så lossnade det
 
K
T Toye_ skrev:
Har aldrig gjort det på en Hilti för vi reparerar inte dom på jobbet. Men på alla andra av proffsmärkena. Alla är i princip samma, bara små skillnader, kan man plocka isär en kan man plocka isär alla typ.
Dock så har jag ingen erfarenhet av Hilti som sagt.
A Alexn72 skrev:
Prova att lirka.
Har haft samma problem.
Till slut så lossnade det
Det sitter som bara (fula ord).
Krävs gott om våld för att ens rubba det. Är därför lite svårt att lirka. 😬
 
Ok, förstår nu. Jag hade provat en rejäl dusch med WD40 till att börja med, om nu chucken krånglar. Inte varit med om detta iofs på HIlti just, brukar vara riktigt bra grejer.
 
K
T Toye_ skrev:
Har aldrig gjort det på en Hilti för vi reparerar inte dom på jobbet. Men på alla andra av proffsmärkena. Alla är i princip samma, bara små skillnader, kan man plocka isär en kan man plocka isär alla typ.
Dock så har jag ingen erfarenhet av Hilti som sagt.
Spårmejsel, eller annat platt, som försiktigt förs in bakom delen längst ut (i gummi, tror jag). Och sen försöka kränga loss den?
 
K Kardan79 skrev:
Det sitter som bara (fula ord).
Krävs gott om våld för att ens rubba det. Är därför lite svårt att lirka. 😬
Du ska inte ta i för allt du kan utan mer lirka, vibrera slå rycka...
 
K
A Alexn72 skrev:
Du ska inte ta i för allt du kan utan mer lirka, vibrera slå rycka...
Får prova. Tack!
 
K Kardan79 skrev:
Spårmejsel, eller annat platt, som försiktigt förs in bakom delen längst ut (i gummi, tror jag). Och sen försöka kränga loss den?
Jag använder en morakniv som är slö. Sätter den i springan, precis som att jag skulle skära av gummidelen, sen pressar jag snett utåt så den krängs av.
Gummit är ganska tufft och blir inte skadat.
Svårt att förklara så du förstår kanske.
 
Inte samma maskin, men kanske enklare än mina förklaringar 😎

 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
T Toye_ skrev:
Inte samma maskin, men kanske enklare än mina förklaringar 😎

[media]
Tack så mycket!
Annan chuck, men kanske samma koncept? Ska prova imorgon bitti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.