Jag planerar ett garagebygge men vill bygga så att en del senare kan inredas till stall för ett par kusar. Har sett Finjas förslag och de har 2.70 i tak. Vad säger ni som vet något om detta?
 
2.70 är minihöjden som du skall ha om du har stora hästar. En häst som ställer sig på bakbenen i en box skall ju inte kunna bryta nacken av sig - eller hur!

Skaffa Ridsportförbundets skrift ”Bygga för häst – enkla byggråd för stall – ridhus – ridbana – hage” och använd detta i ditt planeringsarbete. Skriften kan rekvireras via e-post ”kansliet@ridsport.se”

Det som inte beskrivs i skriften är bl.a. elarbete och framförallt problem med krypströmar vid gjuten platta som snabbt orsakar hovproblem hos hästar. Vi fick tips om att jorda hela plattan noga genom att svetsa samman allt armeringsjärn och ansluta detta till jord (potentialutjämning). Vet inte om jag gett en riktig bild av vad det är men en elektriker bör kunna ge exakt info om lämpliga åtgärder för er!

Lycka till!
 
Jag skulle nog ta det högre än 2,70.Kan du så skulle jag ha den delen öppen till nock..eller hur du nu skall ha taket..
 
Tack för svar - intressant - jag tror jag förstår tanken med jordning. Det gäller att se till så ingen elektrisk spänning byggs upp i plattan. Undrar igentligen hur det är med plattor under bostadshus?
jessica skrev:
Jag skulle nog ta det högre än 2,70. Kan du så skulle jag ha den delen öppen till nock..eller hur du nu skall ha taket..
Men då är frågan om det inte blir kallt på vintern? Eller har du satt isolering o. skivor på insidan?
 
zeb skrev:
Men då är frågan om det inte blir kallt på vintern? Eller har du satt isolering o. skivor på insidan?
Jag skulle rekommendera runt 3-3,5m takhöjd i stallet. Sen skulle jag inte ha öppet till nock, utan lägga ett loft ovanpå takbjälkarna där du förvarar hö och halm. Fungerar som naturlig isolering och så gör man i de flesta stall jag varit i. Så länge det inte är dragit håller hästarna sedan värmen rätt bra själva, fast de bör vara minst två. Men eftersom hästar är flockdjur och därför aldrig stallas upp ensamma är ju det inget problem! :D
 
Sophia!
Så klart som korvspad, att jag inte kom på det själv!
Mitt projekt började med ett garagebygge som nu har utvecklats så att det även skall finnas en möjlighet att få plats med pålle! Därav mitt enfaldiga tänk!
 
Har det precis som Sophia med hö och halm på ett loft samt värme.Men jag har högre då detta är en riktigt gammal lada.
 
zeb skrev:
Sophia!
Så klart som korvspad, att jag inte kom på det själv!
Mitt projekt började med ett garagebygge som nu har utvecklats så att det även skall finnas en möjlighet att få plats med pålle! Därav mitt enfaldiga tänk!
Ibland behöver man hjälp med det enklaste! :D Som när jag skulle bygga om garaget för att jag inte kunde få in bilen för att antennen tog i. Det var ju kanske lättare att byta antennen... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.