Demmpa Demmpa skrev:
Varför måste du ha rumstermostater?
Ett värmesystem som är rätt injusterat behöver bara rumstermostater om rummen får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex matlagning, solinstrålning.
Huvudregleringen ska skötas av centrala reglersystemet som reglerar framledningstemperaturen.
Detta är extra viktigt för ett värmesystem med någon typ av värmepump.
Jag har ett blandat system där hela ovanvåningen plus bad och hall på bv har golvvärme resten av bv och källaren har radiatorer.och solinstrålningen påverkar i högsta grad på ov.
Jag kan lägga till att jag håller på med lite åtgärder för att få ner energiförbrukningen i huset och vill därför ha ett system som fungerar fullt ut automatiskt.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Stora ord från en som inte vet något och som frågar på ett forum och får svar om mer information, för att kunna säkerställa ett någorlunda svar som hjälp. Men klart har man den tanken för en som svarar så kan du nog vara utan svar. det med kompetens som kan innehas av den som svarar har du inte en susning om. Så fortsätt du med dina frågor, kanske någon förbarmar sig över dig. Jag kliver av här nu.
Tack!
Om du läste första inlägget så har du inte tillfört något som jag har frågat efter.
Jag kan lägga till att om jag hade haft någon kunskap i polska så hade jag skickat några mail till ett par företag i Polen som säljer TECE produkter.
 
Redigerat:
Det är större utbud av reglersystem för 24V ställdon än 230V ställdon.
För att kunna ge tips på lämpliga ställdon så är det bra att veta vad det är för typ av fördelare.
Det är även bra å veta vilken spänning rumstermostaterna har samt hur de är kopplade för att lättare kunna ge förslag på lämpliga reglersystem.
Det finns reglersystem som även styr cirkulationspumpen.

Så allt hänger ihop, så de frågor som jonaserik har ställt är relevanta frågor.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är större utbud av reglersystem för 24V ställdon än 230V ställdon.
För att kunna ge tips på lämpliga ställdon så är det bra att veta vad det är för typ av fördelare.
Det är även bra å veta vilken spänning rumstermostaterna har samt hur de är kopplade för att lättare kunna ge förslag på lämpliga reglersystem.
Det finns reglersystem som även styr cirkulationspumpen.

Så allt hänger ihop, så de frågor som jonaserik har ställt är relevanta frågor.
Fördelaren ser ut som "alla andra" med 2 "ramper" med tillopp och retur i var sin.
Rumstermostaterna vet ej som jag skrev tidigare och pumpen är inte integrerad i systemet.
 
Det är olika anslutningar för ställdonen på olika fördelare.
Alla ställdon passar inte alla fördelare rakt av utan det kan behövas adaptrar.

Samma sak gäller termostater på radiatorer, tex Danfoss termostater passar inte rakt av på en termostatventil från MMA.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är olika anslutningar för ställdonen på olika fördelare.
Alla ställdon passar inte alla fördelare rakt av utan det kan behövas adaptrar.

Samma sak gäller termostater på radiatorer, tex Danfoss termostater passar inte rakt av på en termostatventil från MMA.
Ok, nu är jag med, fördelaren är också en TECE och jag har inte koll på vilken gänga det är.
Jag är ute efter en enhet som ersätter min defekta TECE WLM3-1BA så att jag kan behålla befintliga ställdon, jag har hittat en beg enhet av annat fabrikat som har 220V till ställdonen och 24V till termostaterna och det följer med 9st termostater men jag vill helst få tag på efterföljaren till min befintliga enhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.