Tänkte bygga förråd ca 8 kvm.
Vill slippa mögel i golvbjälklaget.
Funderar på plintgrund där hag fyller mellanrummet medXPSisolering, och toppar med diff.spärr (taget bl.a. från Tjälldeéns hybridgrund).

Kan det funka som fuktsäkring?
Bäst vore ju om förrådet hölls varmt, men så blir det inte. Tänker att principen minimal uteluftväxling ger minst fuktbelastning.
 
Vad ska du förvara och hur mycket isolering ska du sätta i tak och väggar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ska du förvara och hur mycket isolering ska du sätta i tak och väggar?
Ingen isolering, bara kallförråd än så länge.

Utemöbler, trädgårdsmaskiner, inga dynor.
 
Kör träbjälklag och luftigt, överarbeta inte i onödan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B
Varför inte gjuta en platta? 8 kvadrat är helt okej att blanda om man är två, har en rejäl blandare eller två mindre.
 
Får du bara upp golvet lite från marken så får du ju inga fuktproblem?
 
K kurlakarl skrev:
Får du bara upp golvet lite från marken så får du ju inga fuktproblem?
Nja, läser mig till att det är just den lösningen som är riskabel. Marken kyler bottenbjälklaget på natten, på dan blir sen luften varm, och kanske fuktig. När dessa möts blir det kondens och/eller mögel.

Min teori är att dels isolera marken, sen fuktspärra ovan isoleringen. Till sist ställa förrådet direkt på detta, så blir det ingen luftspalt alls där fuktig luft kan leta sig in.
Lite som en fasadvägg som klätts med isolering mellan reglar och panel.
 
K kjellmannen skrev:
Nja, läser mig till att det är just den lösningen som är riskabel. Marken kyler bottenbjälklaget på natten, på dan blir sen luften varm, och kanske fuktig. När dessa möts blir det kondens och/eller mögel.

Min teori är att dels isolera marken, sen fuktspärra ovan isoleringen. Till sist ställa förrådet direkt på detta, så blir det ingen luftspalt alls där fuktig luft kan leta sig in.
Lite som en fasadvägg som klätts med isolering mellan reglar och panel.
Beror väl på hur avancerat förråd du ska göra dig, men ett sätt är ju att inte göra ett helt tätt golv. Har du lite glipor mellan plankorna i golv och väggar blåser det igenom och du borde inte få några problem alls.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om du ska få fukt/mögel i ett oisolerat förråd på plint är markförhållande speciella, alltid blöt, lite kärrnark.
Byggde detta i somras på 15 kvm.
Rektangulär träramkonstruktion utomhus på betongplintar, verktyg i gräs, skogsrand bakgrund, byggprojekt start.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsstomme av trä på gräs, betongplintar, skogsmiljö i bakgrunden, konstruktion av trähustillverkning, utomhusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K kjellmannen skrev:
Nja, läser mig till att det är just den lösningen som är riskabel. Marken kyler bottenbjälklaget på natten, på dan blir sen luften varm, och kanske fuktig. När dessa möts blir det kondens och/eller mögel.

Min teori är att dels isolera marken, sen fuktspärra ovan isoleringen. Till sist ställa förrådet direkt på detta, så blir det ingen luftspalt alls där fuktig luft kan leta sig in.
Lite som en fasadvägg som klätts med isolering mellan reglar och panel.
Du krånglar till det i onödan, ett oisolerat golv på plintgrund är fullt tillräckligt för ett kallförråd.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Får flera svar om att jag övertänker... men hittar flera trådar här där man fått mögel i kallförråd (och flera svar i dessa där man INTE fått mögel i sitt kallförråd). Så vad ska man tro? Orsakerna anges var dålig ventilation, eller markfukt, men utan nån riktig teori bakom.

Självklart kan man köra på "funkar det så funkar det", men om nu lägger lite tid i pengar vill man gärna få en hållbar lösning.
Så, nån som vill övertänka med mig?

P.S. Hittar en LTH-rapport som anger:
- frimått 50cm
- isolera mot mark, med diffspärr ovanpå
 
K kjellmannen skrev:
Får flera svar om att jag övertänker... men hittar flera trådar här där man fått mögel i kallförråd (och flera svar i dessa där man INTE fått mögel i sitt kallförråd). Så vad ska man tro? Orsakerna anges var dålig ventilation, eller markfukt, men utan nån riktig teori bakom.

Självklart kan man köra på "funkar det så funkar det", men om nu lägger lite tid i pengar vill man gärna få en hållbar lösning.
Så, nån som vill övertänka med mig?

P.S. Hittar en LTH-rapport som anger:
- frimått 50cm
- isolera mot mark, med diffspärr ovanpå
Du kan ju annars hålla lite koll och se om det bygger på sig fukt eller om det håller sig snustorrt.
 
K kjellmannen skrev:
Får flera svar om att jag övertänker... men hittar flera trådar här där man fått mögel i kallförråd (och flera svar i dessa där man INTE fått mögel i sitt kallförråd). Så vad ska man tro? Orsakerna anges var dålig ventilation, eller markfukt, men utan nån riktig teori bakom.

Självklart kan man köra på "funkar det så funkar det", men om nu lägger lite tid i pengar vill man gärna få en hållbar lösning.
Så, nån som vill övertänka med mig?

P.S. Hittar en LTH-rapport som anger:
- frimått 50cm
- isolera mot mark, med diffspärr ovanpå
Vad har du för mark där det ska byggas?
Du kan ju bygga bjälklag i tryckt virke om du vill göra lite extra.
En halvmeter måste vara något för att "garantera" under alla markförhållanden, känns som teori i absurdum som generellt råd.
 
Redigerat:
Gjut en kantbalk att ställa syllen på och lägg sedan plattor invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.