S Sajmon skrev:
Hur ser resten av huset ut? Ser gavel på motsatt sida likadan ut? Hur höga är väggliven på långsidorna?
Hej, gavel på motsatt sida har lite färre fönster och ingen balkong, annars liknande. Väggarna på långsidorna är ca 1 meter höga (eftersom snedtaket går nästan ända ned till marken) och 7 meter långa
 
Redigerat:
Violina Violina skrev:
Jag tror att de andra firmorna grovt har underskattat tidsåtgången för att göra detta jobb ordentligt..

Visst, 352 timmar är nog för mycket, men 140-180 timmar låter på tok för lite..

Nånstans runt 250-270 timmar hade jag nog uppskattat att det borde ta, utifrån den där bilden iaf..
Hej, tidsåtgången på 140-180 timmar är det de säger att det tagit när de målat om ett par av de andra stugorna i samma område, dvs de ser exakt likadana ut som min stuga. Jag borde såklart frågat firman som jag valde om en tidsuppskattning men kunde aldrig drömma om att de skulle ta dubbelt eller mer än dubbelt så lång tid på sig som de andra två firmorna
 
Dessutom har de tagit betalt 4180 kr per 9 liter burk täckfärg som de köpt in för 1650 kr (jag har fått följesedlarna efter att jag frågade om dessa). Är det verkligen rimligt att ta ett materialpåslag på över 150%. Jag har dessutom inte hittat en enda butik som säljer denna färg för över 3000 kr till konsument.
 
Fyra arbetsdagar för att tvätta? Har de skrubbat med tandborste?
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
P
P Peter Petterson skrev:
Verkar helt ärligt talat rimligt 🤷‍♀️
Det tar ju lite tid att vänta på att färgen torkar också...
 
det är ju väldigt olika vad som ingår i de 140-180 timmarna. Jag förstår inte vad du vill med denna tråd. Du har inte frågat om pris men när jobbet är klart tycker du det tagit för lång tid.
 
P Peter787 skrev:
Det tar ju lite tid att vänta på att färgen torkar också...
Ja, de kanske har räknat med att jag ska betala för de tummar de väntar på.att färgen ska torka
 
J Johan456 skrev:
det är ju väldigt olika vad som ingår i de 140-180 timmarna. Jag förstår inte vad du vill med denna tråd. Du har inte frågat om pris men när jobbet är klart tycker du det tagit för lång tid.
Vad menar du med att det är väldigt olika vad som ingår i de 140-180 timmarna? De 140-180 timmarna inkluderar tvätt, skrap, grundstryk och färdigstryk x 2 dvs samma som de gjort på min stuga och det är de timmar det tagit för att göra detta arbete på grannstugorna. När jag insett att de lagt på.ett materialpåslag på över 100% på.färginköp känns det inte orimligt att anta att de även kryddat fakturan avseende antalet timmar de påstår att det tagit dem att utföra arbetet och min tanke är då att yrka på att fakturan jämkas med hänvisning till 36 paragrafen i avtalslagen då.antalet timmar de debiterat är oskäligt i relation till arbetet som utförts. Eftersom det är en stuga som ligger 50 mil ifrån där jag bor så var det inte helt lätt att kontrollera hur många timmar de arbetade. Men ni menar alltså att även om firman hade debiterat låt oss säga 900 eller säg 1500 timmar så hade det bara varit att acceptera och betala?
 
De var ju billigare i timmen, kanske för att det är lång resväg från firman så de gav dig rabatt på timpengen. Eller så är de långsammare. Hade de debiterat 900-1500 timmar så hade det varit uppenbart att det är oskäligt.

Skicket på din stuga var kanske sämre än skicket på grannens? Kanske har dom slarvat hos grannen. Varför tog du inte samma firma som grannen, blev det inte bra? Eller blev det bra och du tänkte att du kan få det lika bra fast billigare?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
De var ju billigare i timmen, kanske för att det är lång resväg från firman så de gav dig rabatt på timpengen. Eller så är de långsammare. Hade de debiterat 900-1500 timmar så hade det varit uppenbart att det är oskäligt.

Skicket på din stuga var kanske sämre än skicket på grannens? Kanske har dom slarvat hos grannen. Varför tog du inte samma firma som grannen, blev det inte bra? Eller blev det bra och du tänkte att du kan få det lika bra fast billigare?
Skicket var nog ungefär samma som grannens skulle jag tro, lär inte varit någon större skillnad i alla fall.
J Johan456 skrev:
De var ju billigare i timmen, kanske för att det är lång resväg från firman så de gav dig rabatt på timpengen. Eller så är de långsammare. Hade de debiterat 900-1500 timmar så hade det varit uppenbart att det är oskäligt.

Skicket på din stuga var kanske sämre än skicket på grannens? Kanske har dom slarvat hos grannen. Varför tog du inte samma firma som grannen, blev det inte bra? Eller blev det bra och du tänkte att du kan få det lika bra fast billigare?
Grannens blev bra men jag tänkte att jag kunde få det 10% billigare, inte att det skulle bli 90% dyrare. Men var går gränsen för oskälighet menar du? Är 150% materialpåslag skäligt?
 
Materialet är en annan sak. Men eftersom de har en låg timpeng så kärvade med högre msterialpåslsg. Svårt att argumentera för vad som är skäligt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Känns som ett klassiskt fall av snålheten bedrar visheten..?
 
  • Gilla
mikeyboy123123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.