Vi har renoverat köket. Vi lade golvet själva men meddelade att vi lär behöva hjälp att lägga golvet sista biten, runt rören.

Köket är på andra våningen och snickarna sågade dessutom upp spånskivan för att flytta rören. Köket är klart och det är nu helt öppet runt rören, flera kvadratdecimeter då de inte ansåg att det behövdes golv där eftersom man ändå vattensäkrar i skåpet. Kopplingen kom dock under skåpet så det vill de åtgärda med en sådan där plastbalja under.

Jag tycker inte det känns bra att ha öppet så eventuellt stort läckage kan gå rakt ned i mellanbjälklaget och innertaket på nedre våningen. Men jag förmodar att det uppfyller säkert vatten med baljan så jag undrar om detta är acceptabelt av snickarna?
 
BirgitS
Om du laddar upp lite bilder blir det nog lättare att förstå hur det ser ut.

Men ett vanligt golv av trä är ju inte det minsta vattentätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du laddar upp lite bilder blir det nog lättare att förstå hur det ser ut.

Men ett vanligt golv av trä är ju inte det minsta vattentätt.
Hej och tack för svar. Fixade bild:
https://picallow.com/golv-2/
 
BirgitS
Det är plastbaljan som skyddar bjälklagret eftersom vare sig trägolv eller spånskivor är vattentäta utan snabbt låter vattnet gå vidare neråt. Det gäller bara att plastbaljan kommer in bakom rören, det ser väldigt trångt ut mellan rören och väggen, men det kan ju vara en synvilla.

Det går bra att ladda upp bilder direkt i ett inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är plastbaljan som skyddar bjälklagret eftersom vare sig trägolv eller spånskivor är vattentäta utan snabbt låter vattnet gå vidare neråt. Det gäller bara att plastbaljan kommer in bakom rören, det ser väldigt trångt ut mellan rören och väggen, men det kan ju vara en synvilla.

Det går bra att ladda upp bilder direkt i ett inlägg.
Jag tror att det är ganska trångt men de går kanske böja in en del? Tror rören sitter i någon klämma där också där golvet börjar täcka bilden. Den bör gå att lossa. Jag antar att det bara är vattenrören och inte avloppet som behöver ha plastbalja under?

Köket är ju redan ditsatt och klart men om de löser det med en plastbalja under bör allt vara "godkänt"?
 
BirgitS
Jag vet inte reglerna i sån detalj men normalt har man plastskydd även under/runt avloppsröret. Det bör gå att hitta branschreglerna från Säker vatten.
 
Ni borde höra med ert försäkringsbolag, det är det enda som är viktigt i slutändan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni borde höra med ert försäkringsbolag, det är det enda som är viktigt i slutändan.
Sant men allt är ju byggt så frågan är just nu främst om det är ett fel/ej fackmannamässigt gjort och skäl för reklamation eller om det är acceptabelt?
 
S start79 skrev:
Sant men allt är ju byggt så frågan är just nu främst om det är ett fel/ej fackmannamässigt gjort och skäl för reklamation eller om det är acceptabelt?
En bild behövs och du behöver utlåtande från ditt f-bolag,
 
Plastbalja i slaskskåpet under diskbänken har jag aldrig sett, under mina år som hantverkare, är det något nytt påfund som kommit nyligen eller, Jag har ingen plastbalja under.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En bild behövs och du behöver utlåtande från ditt f-bolag,
Bild finns i inlägg 3. Jag skall höra vad försäkringsbolaget säger.
 
J jonaserik skrev:
Plastbalja i slaskskåpet under diskbänken har jag aldrig sett, under mina år som hantverkare, är det något nytt påfund som kommit nyligen eller, Jag har ingen plastbalja under.
Det är en sådan och verkar godkänt enligt Säkert vatten.
 
  • Möbelben under vit skåp på trägolv med transparent insektsbarriär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S start79 skrev:
Bild finns i inlägg 3. Jag skall höra vad försäkringsbolaget säger.
Jag ser bara en förebild , behöver efter också
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ser bara en förebild , behöver efter också
Efter är bara ett skåp, bänkskivor, etc ovanför med rörkoppling under bänkskåpet, därav förslaget på lösning med plastskyddet.
 
S start79 skrev:
Efter är bara ett skåp, bänkskivor, etc ovanför med rörkoppling under bänkskåpet, därav förslaget på lösning med plastskyddet.
Vattenrören ser ut att sticka upp över kommande skåpbotten, gör de inte så? Är det bara avloppsröret som är skarvat under skåpets botten? Det räcker om du har skydd under skåpet, på samma sätt som tex skydd ligger under diskmaskin och kyl/frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.