Är det 2400 mm från platta till takbalk eller är det 2400 mm från färdigt golv till takgips? Vad anses som standard?
 
Jag skulle säga att det är färdigt golv till färdigt tak som är det som är intressant.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle säga att det är färdigt golv till färdigt tak som är det som är intressant.
Ja, det är ju det logiska. Tycker bara det är märkligt att man har 2390 mm som standard på OSB. Med montering 10 mm från plattan (som rekomenderas) blir det 2400 mm mellan takbalk och platta. Men det finns ju 2500 mm OSB också.
 
J jake68 skrev:
Ja, det är ju det logiska. Tycker bara det är märkligt att man har 2390 mm som standard på OSB. Med montering 10 mm från plattan (som rekomenderas) blir det 2400 mm mellan takbalk och platta. Men det finns ju 2500 mm OSB också.
Jag skulle vilja påstå att man reser innerväggarna efter man satt gles och innertak, men då utgår jag mest från hur mitt hus är byggt. 🤔
 
AXS
De hus jag varit med under bygget har haft lite olika lösning. Alltid avdrag för golvet ovan spånet (3-25mm) och ungefär häften med avdrag för taket. Vill ju inte sätta huntonit innan man reser väggar, men gips som ska målas är mer förlåtande.

Men standard, nja. Tror det finns oändligt med varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.