Har tänkt använda IKEA Metod-stommar till en stor mediamöbel i vardagsrummet. En del av det är ett högskåp på totalt 248 cm när man räknar med 8 cm för benen. Vår takhöjd är 250 cm.

Högskåpet består av två delar, en 200 cm hög del, och sen en extra 40 cm hög modul ovanpå. Jag tänker att det 200 cm höga skåpet kan monteras enligt konstens alla regler (dvs enligt IKEAs instruktioner), och därefter kan man "skjuta in" den mindre modulen ovanpå, och skruva ihop det med skåpet under samt skruva fast i det väggen. Och inte använda någon skena. Det bör väl funka bra?

Sen har jag tänkt att sätta upp några moduler till av samma storlek (40 cm höga), på sidan av detta högskåp, i linje med överkanten. Dvs dom får också bara 2 cm marginal till taket, med skillnaden att dom inte har något stöd underifrån. Kommer det gå att få dom i linje, utan skena? Och det blir stabilt?
 
AXS
Ja på alla dina frågor. Det är en såkallad standardlösning.

Snyggare om du sätter en täcksida under alla skåpen, då blir det även riktigt tight mot taket.

Men viktigt med bra skruv/plugg i väggen såklart. Och blir det för tight kan du sänka benen någon cm.

Kör hårt!
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
O
B BostadsBubbel skrev:
Har tänkt använda IKEA Metod-stommar till en stor mediamöbel i vardagsrummet. En del av det är ett högskåp på totalt 248 cm när man räknar med 8 cm för benen. Vår takhöjd är 250 cm.

Högskåpet består av två delar, en 200 cm hög del, och sen en extra 40 cm hög modul ovanpå. Jag tänker att det 200 cm höga skåpet kan monteras enligt konstens alla regler (dvs enligt IKEAs instruktioner), och därefter kan man "skjuta in" den mindre modulen ovanpå, och skruva ihop det med skåpet under samt skruva fast i det väggen. Och inte använda någon skena. Det bör väl funka bra?

Sen har jag tänkt att sätta upp några moduler till av samma storlek (40 cm höga), på sidan av detta högskåp, i linje med överkanten. Dvs dom får också bara 2 cm marginal till taket, med skillnaden att dom inte har något stöd underifrån. Kommer det gå att få dom i linje, utan skena? Och det blir stabilt?
Det går bra!

Sen är det ju så att du måste inte ha IKEA:s 8 cm ben om du inte vill ha så höga. Det finns andra ben lösningar med. Dock så skulle skenan underlätta för dig gällande att få fast 40-skåpen både rakt med även att det sitter bra.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ja på alla dina frågor. Det är en såkallad standardlösning.
Skönt att höra. Köksplaneraren jag pratade med lite kort för några dagar sen sa bara att dom inte rekommenderar så liten marginal upp till taket. Då hade jag helt glömt bort det där med att högskåpet är i två delar.
Snyggare om du sätter en täcksida under alla skåpen, då blir det även riktigt tight mot taket.
Jag har tänkt använda Superfront för luckor, lådfronter, socklar och sidopaneler (samma som täcksida, antar jag?). Men hur menar du att täcksidan påverkar utrymmet mot taket? Det som syns framifrån påverkas ju rimligtvis inte av en täcksida som sitter på sidan av skåpet.

Och blir det för tight kan du sänka benen någon cm.
Pratar du IKEAs standardben för METOD nu? Jag kan inte hitta någon information om att dom kan justeras eller kapas.
 
O
B BostadsBubbel skrev:
Skönt att höra. Köksplaneraren jag pratade med lite kort för några dagar sen sa bara att dom inte rekommenderar så liten marginal upp till taket. Då hade jag helt glömt bort det där med att högskåpet är i två delar.

Jag har tänkt använda Superfront för luckor, lådfronter, socklar och sidopaneler (samma som täcksida, antar jag?). Men hur menar du att täcksidan påverkar utrymmet mot taket? Det som syns framifrån påverkas ju rimligtvis inte av en täcksida som sitter på sidan av skåpet.


Pratar du IKEAs standardben för METOD nu? Jag kan inte hitta någon information om att dom kan justeras eller kapas.
De går att justera ner till 7 cm vilket ger dig en cm marginal.

Men du kan ju också göra en annan lösning och inte ha ben alls utan tex en täckskiva som allt står på. Så länge skåpet kommer upp någon cm så du slipper att luckorna tar i golvet när du öppnar dom.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
De har nen gänga för att ställa höjden.
Illustrerade instruktioner för möbelmontering med varningsikoner och steg-för-steg-beskrivning av komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täcksida sitter alltså mellan högskåp och överskåp och sen under de övriga överskåpen. Testrita vad sol blir snyggast för dig, finns många möjligheter som passar olika kök olika bra.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Sen är det ju så att du måste inte ha IKEA:s 8 cm ben om du inte vill ha så höga. Det finns andra ben lösningar med.
Andra ben från IKEA, eller andra tillverkare? Just 8 cm benhöjd och sockelhöjd passar rätt bra i övrigt, då det blir perfekt höjd på tv-bänken. Men det är klart, skulle det bli för tajt mot taket, och 1 cm lägre ben skulle lösa det, då skulle jag såklart välja en sån lösning.

Dock så skulle skenan underlätta för dig gällande att få fast 40-skåpen både rakt med även att det sitter bra.
Jag kommer ta hjälp av en hantverkare för monteringen på väggen.
För övrigt hade jag uppfattat det som att skenan gör att skåpet inte sitter dikt an mot väggen, utan att det blir en glipa, som jag vill undvika.
 
AXS
Med skena måste du ha någon extra cm för att haka på skåpen. Skulle skippa skena av både den anledningen och som du säger kommer de inte tight mot väggen. Det senare kan lösas med täcksidor såklart...
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
En del tycker skenan är enkel att häkta dit skåpen men själv tyckte jag det var bökigt och skulle nog satt en regel istället.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.