Har gula och vita ledare i väggen (gammalt hus).
Förra ägaren sa att det var omdragen el, börjar förstå skillnaden mellan omdragen och nydragen ...

Vad brukade gula kablar betyda ?
Vad brukade vita kablar betyda ?
När började man med dagens, brun,blå,svart,gul-grön ?

Kablarna ser bra ut, men skumma färger.

Henrik
 
I hus från 60-talet har jag sett gul vara tändtråd och vit fas.
Nuvarande standard började man med 2002.
 
Har själv elinstallationer från 50-talet och framåt i alla upptänkliga standarder och färger i mitt hus (inkl en del hemmadragna...) och kan bara konstatera att det är omöjligt att gå på vad en viss färg BORDE betyda. Om man ska utöka är uppmätning det enda som gäller!
(Har t.o.m haft kabel som bytt färg inne i rör i väggen....)

/Ingenjören
 
Vit har jag hittat som fas, nolla och tändtråd. Dock inte i samma installation utan i en okänd anläggning mäter man ALLT.

"Den enda trygga ledaren är den som är max en dm lång, du har i handen och ser att båda ändarna är oanslutna på." Min handledare en gång i tiden
 
mats_o skrev:
Vit har jag hittat som fas, nolla och tändtråd. Dock inte i samma installation utan i en okänd anläggning mäter man ALLT.

"Den enda trygga ledaren är den som är max en dm lång, du har i handen och ser att båda ändarna är oanslutna på." Min handledare en gång i tiden
En handledar-ledare? :)
 
En mycket duktig ledare.
Han går aldrig på nån propp ;)

Mer alvarligt så är han väldigt duktig som yrkesman och han var en mycket duktig lärare. Blev nästan elektriker tack vare honom. Mycket nogrann med säkerheten och säkerhetstänket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.