Jag tänkter koppla in en taklampa, men märker att det är en sladd för mycket. Antar att jag ska isolera den fjärde med en sockerbit. Men vad är den till? Och varför är det ingen isolering runt den fjärde? Nu är det ingen som petar på det, men är det risk för elfel om det inte åtgärdas omedelbart?
 
  • Elektriska kablar synliga utanför en vägg, säkerhetsrisk; behöver elektrikeres uppmärksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tack! Hur gammal är lampan?
 
J Josth skrev:
Bild tack! Hur gammal är lampan?
Sorry - Nu är det en bild med.
 
Ok, fint. Ser ut som EKRK-kabel som har ett tunt lager metall i höljet som extra skydd och det ska vara kopplat till jord. Normalt kopplar man till jorden i matande ände av kabeln och klipper bort biledaren vid uttaget men man kan koppla den till jordklämman om man t.ex. är osäker på hur det gjorts i matande ände. (Finns lite olika åsikter vilket som är mest rätt eller fel med biledaren).

Lampan måste vara jordad eller dubbelisolerad. Bild på lampan?
 
J Josth skrev:
Ok, fint. Ser ut som EKRK-kabel som har ett tunt lager metall i höljet som extra skydd och det ska vara kopplat till jord. Normalt kopplar man till jorden i matande ände av kabeln och klipper bort biledaren vid uttaget men man kan koppla den till jordklämman om man t.ex. är osäker på hur det gjorts i matande ände. (Finns lite olika åsikter vilket som är mest rätt eller fel med biledaren).

Lampan måste vara jordad eller dubbelisolerad. Bild på lampan?
Sambon har inte köpt lampan än. Men meddelar henne att det ska jordad och dubbelisolerad.

Om jag inte missförstått nu, "flätar" jag EKRK-kabel med jord (ful/grön) och in igen där den nuvarande jorden är. Kopplar lampans sladdar på andra sidan med motsvarande färger.

Ska jag göra något med EKRK-Kabelns "Nakna" tillstånd?
J Josth skrev:
Ok, fint. Ser ut som EKRK-kabel som har ett tunt lager metall i höljet som extra skydd och det ska vara kopplat till jord. Normalt kopplar man till jorden i matande ände av kabeln och klipper bort biledaren vid uttaget men man kan koppla den till jordklämman om man t.ex. är osäker på hur det gjorts i matande ände. (Finns lite olika åsikter vilket som är mest rätt eller fel med biledaren).

Lampan måste vara jordad eller dubbelisolerad. Bild på lampan?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Z Zerai skrev:
Men meddelar henne att det ska jordad och dubbelisolerad.
Antingen jordad eller dubbelisolerad. Nytillverkade lampor är endera men köper man en gammal lampa på second-hand kan det vara ett tredje alternativ.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Z Zerai skrev:
Om jag inte missförstått nu, "flätar" jag EKRK-kabel med jord (ful/grön) och in igen där den nuvarande jorden är. Kopplar lampans sladdar på andra sidan med motsvarande färger.
Först och främst, att det finns en skyddsledare i kabeln där i taket betyder inte att den ska användas. Du ska titta dig omkring i rummet och se ifall det har jordade eller ojordade vägguttag, i sin helhet. Om det är ojordade vägguttag ska rummet vara helt isolerat från jord och skyddsjord.

I vilket fall kan du isolera den nakna biledaren med eltejp och ansluta den i sockerbiten tillsammans med den grön/gula skyddsledaren. Om du inte lyckas få till detta bra kan du istället klippa bort biledaren, men man borde egentligen först kontrollera ifall den är ansluten i matande ände. Den måste inte vara det men det är lite synd att helt hoppa över det.

Ännu bättre är att montera ett utanpåliggande lamputtag, men problemet med DCL är att det inte finns ojordade uttag. Så det går bara om du har skyddsjordade uttag i hela rummet. Men man kan ju bryta mot reglerna och montera ett jordat lamputtag av den äldre typen.

Köper ni en nyproducerad lampa så är som sagt valet fritt, skyddsjordad eller dubbelisolerad. Det som gäller där att man använder rätt typ av stickpropp, om ni väljer att montera ett uttag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.