Har haft en Ikea häll som glaset gick sönder på och i stället köpt en Whirlpool häll men blev lite konfugerad när jag skulle koppla in den. Instruktionsdiagram för elsäkerhet överst, öppen elektrisk apparat med anslutna ledningar och jordanslutning, kylgaller nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på elutrustning med vajningsdiagram för olika länder och spänningar, till exempel 400V och 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa bilder är på den gamla hällen


En öppen elektrisk fördelningspanel med symboler och ledningar, i mörkt och suddigt upplyst miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på elektronisk enhet med Whirlpool-logotyp, serienummer, modellinformation och säkerhetsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är den nya

Skulle någon vänlig person hjälpa mig lite med att förstå hur jag ska koppla den nya
 
Raderade inlägget, jag refade till gamla hällen...hursom,
har du enfas eller tre faser?
N1+N2 ihop till nolla, har du sedan trefas så varsin fas till L1 resp L2 dvs du använder två.
Vid enfas, L1+L2 tillsammans till den enda fasen.

Läs inlägget Bo Siltberg refererar till.
 
Borde rimligtvis vara trefas då spisen är säkrad med 3 16amp säkringar men den grå kabeln är ju inte aktiv, (kollade i kopplingsdosan)
 
Ska kanske tillägga att inbyggnadsugnen också är kopplade till samma säkringar
Bild på den nya hällen Detaljbild på svart plast med grön kretskortsdel, skruvar, damm, reflektioner och en grå färgtextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad i he"#¤%&/&%¤#%& är detta?? Lämna tillbaka denna häll!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Såg mycket konstigt ut!!
 
Ja vad phan...?
Skickades det med något kablage som passar?
Sen ser hela plinten smäckig ut, klen. Finns det dragavlastning? Jag ser ingen...😟
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat? Köpt i svensk butik?
 
Det är en IKEA Folklig om jag fattat rätt från denna videos beskrivning

Det finns ett sladdställ till den som ser ut så här.

Sammanrullad elektrisk kabel med flerfärgade ledare och plastkontakter, fasthållen med gula buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsbild för anslutning av el med olika ländernas kabelfärger och anslutningsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Möjligen så misstolkar jag gjutningen i plasten till hällen, men för mig kan det väldigt lätt misstolkas som att L1 och L2 kan kopplas till samma, gemensamma plint. Blir inte kul om någon gör det i Sverige.
 
Ja det stämmer det är en Ikea Folklig. Men som jag fattar det måste jag bygla N1 och N2 för att inte bränna spisen
 
Om du byglar N1 och N2 men glömmer att ansluta de till nollan från el-centralen så kan hällen brännas av 400 V där det bara borde vara 230 V.
 
J Josth skrev:
Om du byglar N1 och N2 men glömmer att ansluta de till nollan från el-centralen så kan hällen brännas av 400 V där det bara borde vara 230 V.
Byglingen är väl avsedd att ska ske i väggdosan/perilexkontakten där sladdändarna är lösa, sladdstället är ju försett med fasta kontakter i spisänden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Men jag tycker det ser jättemystiskt ut och det går inte att se hur alla ledningar i sladdstället går från den ena till den andra änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.