Hej!

Jag vill eventuellt köpa ett radhus men som ensamstående med 2 autistiska barn så är jag lite begränsad med ekonomi och ork att lära mig om fuktkvot.
Skulle nån snäll själ vilja ge lite mer information från om vad jag kan förvänta mig för skada en vad åtgärd skulle kunna kosta?
 
  • Svensk text om fuktproblematik, instrument som mäter fukt, arbetsprocess, verktyg och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av dokument, trädäck med skador, noteringar om reparationer, tid och batteriikoner överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några ruttna altanbrädor kan du byta själv om du vill, inget att hetsa upp sig över.
Att det är fukt i bottensyllen i souterrängplanet är däremot allvarligt, och det krävs stora och dyra åtgärder för att fixa det.

Köp ett annat hus, finns många till salu nu!
 
Hmm ok, tack för snabb svar 🙏🙏 det finns en samfällighet som radhuset är en del av och det står att dränering ingår i det. Är det något de kan hjälpa till med? Tänker att om det finns ett problem i ett hus så bör det finnas i fler?
 
Nej, det här problemet har inte med dräneringen att göra, det är längst ner i väggarna på huset.
 
Ok! Tack så jättemycket för förklaringen 🙏
 
M Miajoh2001 skrev:
Hmm ok, tack för snabb svar 🙏🙏 det finns en samfällighet som radhuset är en del av och det står att dränering ingår i det. Är det något de kan hjälpa till med? Tänker att om det finns ett problem i ett hus så bör det finnas i fler?
Samfälligheten innebär förmodligen att ni alla delar på kostnaden för kommande dränering och att det får grävas på respektive tomtyta. När dränerades huset? Är de ens dränerade?
 
Jag har inte hittat den informationen. Det står bara att det finns en samfällighetsavgift och det ingår saker som takomläggning och dränering.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Några ruttna altanbrädor kan du byta själv om du vill, inget att hetsa upp sig över.
Att det är fukt i bottensyllen i souterrängplanet är däremot allvarligt, och det krävs stora och dyra åtgärder för att fixa det.

Köp ett annat hus, finns många till salu nu!
Är det inte också möjligt att dra av åtgärdskostnaden från köppriset då deras besiktningen redan visar problem? Området och priset är precis det jag letar efter så vill gärna hitta lösningar.
 
M Miajoh2001 skrev:
Är det inte också möjligt att dra av åtgärdskostnaden från köppriset då deras besiktningen redan visar problem? Området och priset är precis det jag letar efter så vill gärna hitta lösningar.
Priset är förmodligen satt efter besiktning , inte ens säkert att det behöver renoveras.
 
Det var satt innan! Den låg på förhand så jag visste priset innan besiktningen. Husets framsida har inga problem, det är tegel men baksidan som är ca 5-6m som är byggt med trä.
 
M Miajoh2001 skrev:
Är det inte också möjligt att dra av åtgärdskostnaden från köppriset då deras besiktningen redan visar problem? Området och priset är precis det jag letar efter så vill gärna hitta lösningar.
Ja, du kan alltid försöka pruta, det är köparens marknad.
Men det aktuella huset är felkonstruerat, som många andra hus på den tiden. När man gjuter en platta ska man inte gjuta in trä, tryckimpregnerat eller ej, direkt i betongen. Stor risk för fuktskador!
Googla "sjuka hus", så får du veta mer om problematiken.

Det går att åtgärda, och har gjorts på många av dessa hus, men det är varken enkelt eller billigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok, tack! Ska fortsätta läsa på!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Miajoh2001 skrev:
Hej!

Jag vill eventuellt köpa ett radhus men som ensamstående med 2 autistiska barn så är jag lite begränsad med ekonomi och ork att lära mig om fuktkvot.
Skulle nån snäll själ vilja ge lite mer information från om vad jag kan förvänta mig för skada en vad åtgärd skulle kunna kosta?
Jag skulle, utan tvekan, anlita en egen oberoende besiktningsman. Jag har gjort det varje gång jag varit intresserad av ett hus- ca 15 ggr.
Min erfarenhet är att undvika Anticimex. De besiktningar som jag tagit del av har varit oerhört slarviga där de missat allvarliga saker.
 
  • Gilla
Miajoh2001
  • Laddar…
Yes! Jag har bett om offerter och det blir definitivt en dyr åtgärd. Tänker att antingen få man dra ner minst 400 000 från priset eller avstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.