Hej!
Vi har ett snart 13 år gammalt hus med vit putsad fasad. Vi upptäckte nu i somras att det lossnat en bit ovanför carporten, och mannen knackade bort och la ny puts. Dock blev ju inte färgen samma, utan vitare. Så första frågan: vet ni om man kan blanda färg direkt i putsen för att få samma färg eller måste man måla över?

Nästa problem, nu ca 1 månad senare upptäcker vi att det är bom i putsen på vissa andra ställen, som inte var där förra året utan också tillkommit nu. Får mig att undra vart vi fått in vatten, så är ju ett större problem. Andra frågan: vet ni om det går på villahamförsäkringen? Jag har ”Mellan” hos Länsförsäkringar, men förstår mig inte på deras villkor 😩 vill inte ringa och råka säga ”fel” sak och då håller de det emot mig och så ingår inte det.
 
Det är näst intill omöjligt att få samma färg som ett hus som målades för 13 år sedan. Det kommer inte gå på någon försäkring dessvärre.

Edit Köpte ni huset för 13 år sedan och var det nytt då? Då kan ni ju ställa frågan till hustillverkaren om det är en garantiåtgärd (även om jag tror svaret blir "NEJ".
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
Är ju vanligt underhåll av fasaden.
Så självklart går det inte på hemförsäkringen.
Men om du lägger upp lite bilder på fasaden kan du få råd hur saker ska lösas
Men kostnaden hamnar på dig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Välkommen som husägare!

Sånt här ingår. ett "nytt" hus är inte nytt efter 13 år och underhåll kommer krävas oftare och oftare i takt med att byggnadsdelar slits ut :)

Det vanliga är att man målar en hel vägg och inte duttar. Färgskillnader kommer alltid finnas oavsett om det är trä, tegel eller putsad fasad när man byter ut/reparerar/målar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.