Hej,

Jag märkte att min ena slinga varit nere sedan en firmware update på växelriktare gjordes av sungrow 31 juli. Återförsäljare har ingen aning om vad som är fel men tror det har med uppdateringen att göra och vägrar komma ut och titta, väntar svar från sungrow..
Jag har batteri också så jag provade att stänga av allt och vänta en halvtimme innan påslag. Och vilt på mppt2 kommer då upp på kurvan men ampere är fortfarande noll och dagen efter och fortsättningsvis är v&a noll. Så det är bara att sitta å vänta i veckor eller månader och halva anläggningen är nere, kul.

Är det något annan som känner igen problemet, kanske har en aning om vad som är fel?
 
  • En graf i en app visar ström och spänning för två MPPT:er i en växelriktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en solenergisystemsövervakningsapp visar växelriktarinformation: produktion, spänning och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Solenergisystem-app, visar dagligt utbyte och MPPT-strömmar/spänningar, graf över tid, för den 31 juli 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smartphone-skärmdump av en solinverter övervakningsapp visar dagens energiproduktion och MPPT-strömmar/spänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilskärmdump som visar firmware-status för enhetsmoduler, möjlighet till uppdatering, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte fel på strängen som är kopplad på MPPT2 då, vad händer om du byter kablarna mellan MPPTerna ?
 
Mnoxen Mnoxen skrev:
Hej!

Jag hittade en facebook grupp som har samma problem, men att byta kontakt på kablar kanske är bäst om en elektriker gör? Eller bara att byta i växelriktare, jag kommer kräva att återförsäljaren skickar ut någon.

[länk]

Det hela är lite märkligt
Mppt2 har legat runt 200v hela tiden?
 
K knightjocke skrev:
Startspänningen på växelriktaren för att den ska köra igång en slinga är 250v och det ser ut som att den ligger på den gränsen. Kan någon panel pajat i slingan?

[länk]
 
  • Graf över ström och spänning över tid för solenergiinverter, med MPPT-spårning, visas i smartphone-app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mnoxen Mnoxen skrev:
Hej!

Jag hittade en facebook grupp som har samma problem, men att byta kontakt på kablar kanske är bäst om en elektriker gör? Eller bara att byta i växelriktare, jag kommer kräva att återförsäljaren skickar ut någon.

[länk]

Det hela är lite märkligt
Stäng både AC och DC en kväll när det är mörkt, vänta 1h och växla sedan kablarna mellan MPPT1 och MPPT2
 
  • Gilla
Mnoxen
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Stäng både AC och DC en kväll när det är mörkt, vänta 1h och växla sedan kablarna mellan MPPT1 och MPPT2
Och batteri :)
Tack för tipset
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Stäng både AC och DC en kväll när det är mörkt, vänta 1h och växla sedan kablarna mellan MPPT1 och MPPT2
Problemet är nog att det är öst/väst på mppt2, borde nog inte byta dom då?
 
  • Solpanelanslutningar, instruktionsmanual, säkerhetsvarningar, elanslutningsdiagram, produktmodellinformation, varumärket Sungrow.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mnoxen Mnoxen skrev:
Problemet är nog att det är öst/väst på mppt2, borde nog inte byta dom då?
Jag har också haft denna felkod dyka upp med 2-4 månaders mellanrum, hänt ca 4 gånger.. kan det ha något med detta att göra
 
  • Skärm för felkomunikation på en hybrid växelriktare som visar jordkabelproblem, status stängd, viktigt larm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Mnoxen Mnoxen skrev:
Problemet är nog att det är öst/väst på mppt2, borde nog inte byta dom då?
Ja, precis. Har du parallellkopplade paneler så måste dessa sitta på MPPT2. Om du kollar databladet så ser du att max ström är 12,5A på MPPT1 och 25A på MPPT2.

Tekniska specifikationer för solarinvertermodeller SH5.0RT och SH10RT från Sungrow på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Mnoxen Har du två parallellkopplade strängar på MPPT2 så behöver vi veta lite mer kring din anläggning, hur många paneler du har i vardera väderstreck, hur de är kopplade på VR, vilken VR, vilka paneler du var. Gärna någon bild också

Tolkar jag dina inlägg rätt så att du har tre strängar varav två sitter på vardera en PV ingång på MPPT2 så de är parallellkopplade och då den tredje på MPPT1 som bara haft stöd för en sträng (Pv)...

Det du skulle kunna göra om vi misstänker fel på en av de strängarna på MPPT2 är att koppla ur en av de två strängarna först och se vad som händer med ström och spänning då. Sedan nästa dag sätter du tillbaka de kablarna du kopplade ut och kopplar ut den andra strängen som sitter på MPPT2.

MPPT1 gör du inget med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.