Hej kunniga folk, jag har bytt ut min frånluftvärmepump mot en bergvärmepump (Daikin geo 3) för ca en vecka tillbaka. Märker idag att trycket för element ser mycket konstig ut, på pumpens display pandlar mellan 0,3-0,6bar, just nu 0,4bar, medan på expansionskärlsklocka står ca 1 bar.
Kan inte mycket mer än trycket på element delen ska ha 1 bar. Ska det vara så? Varför visar pumpen bara halften
 
  • Tryckmätare ansluten till röd installation vid vit vägg, visar ungefär 1.5 bar, med flexibel metallslang nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display showing house-shaped icon with temperature and pressure readings.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Jag hade antagit felvisning. Lita på manometern.

Är den helt nyinstallerad kanske leverantören kan fixa det gratis på garanti? För det är det övertrycket i systemet som den mäter?

Trycket borde inte pendla så mycket. Det stiger en aning om det är varmare vatten i systemet, men det borde inte röra sig snabbt så mycket.
 
Antagligen fluktuerar trycket lite grann när cirkulationspumpen sätter igång och stängs av, har också en Daikin. Manometern visar antagligen bergvärmekretsens tryck (brine) och på skärmen syns radiatorkretsens tryck?

Däremot ska inte trycket på någon krets komma lägre än runt 0,1-0,2 bar enligt min bergvärmeinstallatör.

Mvh
 
B BSOD skrev:
Jag hade antagit felvisning. Lita på manometern.

Är den helt nyinstallerad kanske leverantören kan fixa det gratis på garanti? För det är det övertrycket i systemet som den mäter?

Trycket borde inte pendla så mycket. Det stiger en aning om det är varmare vatten i systemet, men det borde inte röra sig snabbt så mycket.
B BSOD skrev:
Jag hade antagit felvisning. Lita på manometern.

Är den helt nyinstallerad kanske leverantören kan fixa det gratis på garanti? För det är det övertrycket i systemet som den mäter?

Trycket borde inte pendla så mycket. Det stiger en aning om det är varmare vatten i systemet, men det borde inte röra sig snabbt så mycket.
Hej,
Tack för svaret.
Pumpen är drygt en vecka gammal, när det gäller värde på display som ändrar sig så var jag otydligt, snabbt kanske är det inte men beror på när under dagen man kollar så visar mellan 0,3 och 0,8 medan clock på expansionskärl visar ganska stabilt siffror 0,9 eller 1,0.
Funderar på kolla lite hur värde ser ut hos andra som har en GEO 3.
 
Det ligger lika på min. Har du bilder som visar hur rören är dragna vid värmepumpen? Tycker det låter som att kran mot expansionen är stängd
 
Cx8 Cx8 skrev:
Hej kunniga folk, jag har bytt ut min frånluftvärmepump mot en bergvärmepump (Daikin geo 3) för ca en vecka tillbaka. Märker idag att trycket för element ser mycket konstig ut, på pumpens display pandlar mellan 0,3-0,6bar, just nu 0,4bar, medan på expansionskärlsklocka står ca 1 bar.
Kan inte mycket mer än trycket på element delen ska ha 1 bar. Ska det vara så? Varför visar pumpen bara halften
Mitt tryck på pannan ligger på 1,1just nu men det växlar mellan 0,8-1,4 . Jag måste fylla på pannan efter jag luftat elementen för att få upp trycket. Mitt tryck på expansionskärlet varierar lite ligger just nu på 0,5. Kan inte så mycket om pannan annars men den gör sitt jobb.
 
Redigerat:
Har man stor vattenvolym kommer trycket pendla mer än med en liten vattenvolym. Det är pga att vattnet expanderar när det blir varmt. Möjligen har man ett för litet expansionskärl om man ser mycket pendling eller har problem med läckage ur säkerhetsventilen som är för husets uppvärmning.

Det ska inte pendla särskilt mycket i en välbyggd anläggning.

Brine, köldmediet, dvs vätskan i borrhålet och det kärlet kan pendla i nivåkärlet ganska mycket hos mig. Men eftersom det är stabilt mellan olika nivåer har jag inte oroat mig. Bara hållt koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.