Bob_the_builder :

Det bör väl ingå ett fasadmätarskåp i vårt husköp, det har jag nog inte kollat upp iof, men det antar jag.
 
Bob_the_builder skrev:
Jag lever på att förklara saker för folk. ;)

Hur var det med din installation, var du tvungen att sätta en central i skåpet, eller FÅR man koppla direkt på mätaren?

I mitt eget fall var det inte aktuellt eftersom vi hade en liten byggnad på tomten där vi har elcentralen+16-amputtaget.
Vi kopplade direkt på elmätaren. Den lilla byggcentralen var Central nog... :)
 
Bob_the_builder
Jaså, "Vi" kopplade? POLIS!!! ;D
 
Kalle dussin och Bob the builder, hur mkt tror ni ungefär att ni sparade på er "fiffiga" lösning ?

Faaan att jag inte är kunnig på el, jag hänger iaf fortfarande inte med nästan hehehe. Får väl ringa nån elektriker och höra annars.

??? :-/
 
Som jämförelse kan jag nämna att vi hyrde elskåp av vattenfall (nätägaren) och pröjsade 700 kr/månad (inkl moms) för det lilla nöjet.

Ett tips är att anmäla kabelanvisning hos din nätägare innan bygget startar, det kostar inget. Gör du inte det riskerar du att få betala reparationerna för en eventuellt avgrävd kabel.
 
Bob_the_builder
M@ZE skrev:
Kalle dussin och Bob the builder, hur mkt tror ni ungefär att ni sparade på er "fiffiga" lösning ?
Löjligt mycket pengar, mer vet jag inte. Vattenfall tar MINST 3 tusen för att koppla fram byggström. I mitt fall hade det inte ens varit ett alternativ. De påstod att de bara kopplar ut en kabel vid närmaste elskåp, vilket (innan jag fick mitt) var 200 meter bort. Har inte ens vågat fundera över vilka kabelareor som skulle krävas på det avståndet. Att ha 200 meter kabel liggande i skogen (samt över/under en väg) under byggtiden som blir MINST 18 månader kändes dessutom inte aktuellt...
 
Jag vet inte heller, men med tanke på att det inte är något extra besvär och man dessutom tjänar x antal tusenlappar så tycker jag att valet är ganska lätt.
 
M@ZE skrev:
Inkopplingen sen när allt är klart = 18.000 ink moms.
Detta är väl den s.k. anslutningsavgiften? ???
 
Exakt ..
 
M@ZE skrev:
Hyra av byggströmsskåp = 630:-/mån, vanlig elförbrukning (vanlig eltaxa vid förbrukningen).

/
Hej

Vad för sorts skåp är det??
Kan man ordna ett själv eller MÅSTE man hyra ett??
Räcker det med ett litet typ det här:
Said5917887_1.jpg
 
Det kan du säkert, det byggskåpet Vattenfall tillhandahåller är med elmätare så man ser hur mkt ström man förbrukar.
 
Någon som har tips eller priser på skåp?
/thrax
 
Bob the Builder och K12, need your advice !

Jag ringde precis till Vattenfall som är leverantör av El:en i min kommun. När det gällde byggström så fick jag detta som svar :

Vattenfall kommer och kopplar in och ur byggström = 2800:-

Inkopplingen sen när allt är klart = 18.000 ink moms.

Hyra av byggströmsskåp = 630:-/mån, vanlig elförbrukning (vanlig eltaxa vid förbrukningen).

Inkopplingen på 18.000 kunde jag aldrig komma ifrån sa han.

Numera så betalar man vanlig eltaxa för byggströmmen, förut var den förbrukningen mkt högre.

Nu är jag helt förvirrad efter jag läst er "work around" och vad vattenfall svarade  

??? :-/

   
 
Pja, nu har du lite att fundera på. :)
Att du numer kan köra på vanlig eltaxa är ju mycket bra.

Vilken typ av mätarskåp ska du ha till huset?
Ska du ha ett utanpåliggande kan du ju installera allt i det och spara 2800:- plus hyra av byggströmsskåp. Sätt det på en stolpe och skruva fast det i fasaden när du är redo.

Ska du ha ett infällt mätarskåp faller lite av idén eftersom det ska installeras på plats vilket medför att kablarna ska ur och i igen och plomberas om. Men det kan löna sig beroende på kostnaderna för det (elverket här tar en tusenlapp för det) och hur länge du tänker hyra byggströmsskåpet.
 
Vet ni var man kan hyra skåp? Sollentuna Energi tar 1000 kr för att koppla in byggelen så det var inte så dyrt. Däremot hyr de inte ut skåp.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.