2 126 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
FTX - 3 offerter, hjälp mig välja
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Ska installera FTX och har fått tre offerter.
Huset är sutteräng, tegel från 1963. Idag mekanisk frånluft. Bergvärme via golvvärme mestadels. Några radiatorer men de används knappt. Vi eldar via bra kakelugn med stort stenmagasin dagligen under vintern. 200m2 "bo"-area.
7500kwh går till värme per år + knappt 2m3 ved.
3 sovrum och 2 allrum på markplan.
1 sovrum och 2 små rum som behöver ventileras i källaren.
Inga problem med radon.
Huset är sutteräng, tegel från 1963. Idag mekanisk frånluft. Bergvärme via golvvärme mestadels. Några radiatorer men de används knappt. Vi eldar via bra kakelugn med stort stenmagasin dagligen under vintern. 200m2 "bo"-area.
7500kwh går till värme per år + knappt 2m3 ved.
3 sovrum och 2 allrum på markplan.
1 sovrum och 2 små rum som behöver ventileras i källaren.
Inga problem med radon.
- Offert 1 - Heru 200. 140000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft hämtas via väggavel. 7 tilluftsventiler. 5 frånluftsventiler.
- Offert 2 - Heru 160. 135000kr efter rot. Tilluft och avluft via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
- Offert 3 - Komfovent R600. 165000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft tas via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Väggdon = Tilluft till FTX-aggregatet sker via väggavel är det jag menar. Takhuv menar att avluft sker via taket. Dvs tas uteluft inte från samma plats som avluften i de fallen.Jonatan79 skrev:
Heru är bra grejer. Kan inte svara på om Heru 160 är tillräckligt stor men det är bra att undvika takgenomföring och bra med många tilluft- och frånluftsventiler. Nr 2 men be entreprenören bekräfta att Heru 160 är tillräckligt stor.V Viktorbyggahus skrev:Ska installera FTX och har fått tre offerter.
Huset är sutteräng, tegel från 1963. Idag mekanisk frånluft. Bergvärme via golvvärme mestadels. Några radiatorer men de används knappt. Vi eldar via bra kakelugn med stort stenmagasin dagligen under vintern. 200m2 "bo"-area.
7500kwh går till värme per år + knappt 2m3 ved.
3 sovrum och 2 allrum på markplan.
1 sovrum och 2 små rum som behöver ventileras i källaren.
Inga problem med radon.
Det lutar mot offert 2 eller 3. Räcker Heru 160? Är Komfovent mycket bättre och värt de extra 30000kr?
- Offert 1 - Heru 200. 140000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft hämtas via väggavel. 7 tilluftsventiler. 5 frånluftsventiler.
- Offert 2 - Heru 160. 135000kr efter rot. Tilluft och avluft via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
- Offert 3 - Komfovent R600. 165000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft tas via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
Jag hade kört med kombination 2 fast med aggregatet från 1:anV Viktorbyggahus skrev:Ska installera FTX och har fått tre offerter.
Huset är sutteräng, tegel från 1963. Idag mekanisk frånluft. Bergvärme via golvvärme mestadels. Några radiatorer men de används knappt. Vi eldar via bra kakelugn med stort stenmagasin dagligen under vintern. 200m2 "bo"-area.
7500kwh går till värme per år + knappt 2m3 ved.
3 sovrum och 2 allrum på markplan.
1 sovrum och 2 små rum som behöver ventileras i källaren.
Inga problem med radon.
Det lutar mot offert 2 eller 3. Räcker Heru 160? Är Komfovent mycket bättre och värt de extra 30000kr?
- Offert 1 - Heru 200. 140000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft hämtas via väggavel. 7 tilluftsventiler. 5 frånluftsventiler.
- Offert 2 - Heru 160. 135000kr efter rot. Tilluft och avluft via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
- Offert 3 - Komfovent R600. 165000kr efter rot. Takhuv för avluft, uteluft tas via väggavel. 9 tilluftsventiler. 6 frånluftsventiler.
När vi installerade ftx var det i sammanhanget små pengar mellan heru 250 och 300.
Med ett större aggregat kan fläktarna gå på lägre varvtal och vi har överkapacitet om vi får för oss att bygga ut eller värma ett uterum med tilluft.
skiljde sig det första intrycket?
Med ett större aggregat kan fläktarna gå på lägre varvtal och vi har överkapacitet om vi får för oss att bygga ut eller värma ett uterum med tilluft.
skiljde sig det första intrycket?
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Vi kommer att behöva ganska långa rör och ha många böjar då det är två våningar och många vinklar i huset. Ca 80-95l/s är vad de olika har beräknat med tilluft. Och 95-100l/s frånluft.Iceman255 skrev:
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
V Viktorbyggahus skrev:
Rimliga flödesberäkningar ett Heru 160 har maxflöde på 200l/s. En brukar vilja ligga på 70-75% av maxkapacitet vid normalflöde. Du bör klara dig på en 130 flödesmässigt men iom att det är långa kanaldragningar så är 200 kanaler bättre som är vad heru 160 har som anslutningar.V Viktorbyggahus skrev:
Nu är jag inte någon expert, utan mer teoretisk och filosofisk.I Installation skrev:
70-75% bör nog vara absolut högsta normalbelastning man bör sikta på. Får man aggregatet att puttra på runt 50% så är det nog bättre.
Man får dessutom rejäl forceringskapacitet om det skulle behövas.
Kapaciteten på heru200 vs 160 är väl runt 50% högre. Och det kan vara bra när man kör fylleslag och har massor av gäster och man själv bestämmer sig för att ta en varm dusch mitt i vintern.
De gångerna man eldar så bör man väl dessutom köra på med övertryck om man inte har separat mekanisk till- eller frånluft från värmekällan.
Heru160 räcker, men personligen hade jag kört på 200 då jag gillar marginaler.
Om det sedan är värt några 1000-lappar extra är nog varierande från person till person.
Oavsett vilket så hade jag kört med Östberg. Visst, det har varit en del barnsjukdomar med motorer och lager, men servisen från supporten är så stört bra så att det kompenserar.
Det är jobbigare att ringa Litauen för att få skeppat hem reservdelar gratis.
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Jag baserar mitt resonemang på det är onödigt att överdimensionera. Man bör ju dimensionera för normaldrift och en viss forcering för sommarfallet. Så en slipper ljudproblem vid eventuell nattkyla.A Antemoo skrev:Nu är jag inte någon expert, utan mer teoretisk och filosofisk.
70-75% bör nog vara absolut högsta normalbelastning man bör sikta på. Får man aggregatet att puttra på runt 50% så är det nog bättre.
Man får dessutom rejäl forceringskapacitet om det skulle behövas.
Kapaciteten på heru200 vs 160 är väl runt 50% högre. Och det kan vara bra när man kör fylleslag och har massor av gäster och man själv bestämmer sig för att ta en varm dusch mitt i vintern.
De gångerna man eldar så bör man väl dessutom köra på med övertryck om man inte har separat mekanisk till- eller frånluft från värmekällan.
Heru160 räcker, men personligen hade jag kört på 200 då jag gillar marginaler.
Om det sedan är värt några 1000-lappar extra är nog varierande från person till person.
Oavsett vilket så hade jag kört med Östberg. Visst, det har varit en del barnsjukdomar med motorer och lager, men servisen från supporten är så stört bra så att det kompenserar.
Det är jobbigare att ringa Litauen för att få skeppat hem reservdelar gratis.
Nu skiljer det skitpengar mellan 160 och 200 på Herun i det stora hela.
Men med flöden ovan ligger TS på 60-65% på fläktarna. Då finns kapacitet för forcering.
Har ett souterränghus i två våningar med 175kvm plus 35 kvm biyta (tvättstuga mm.). Behövde byta den gamla FTXen från -78 som var en enkel korströms-växlare. Alla ventialtionsrör i hela huset var 160mm, så satte in en Heru 90 S EC som har just anslutning för 160 mm spirorör. Jag tror mina fläktar ligger och kör på typ 40%. En riktig kalkyl kanske visar att den är för liten men den har funkat hur bra som helst i tio år nu. I efterhand hade jag nog hellre tagit en Heru 100. Men en Heru 160 lär räcka gott och väl.
Men oavsett vilken FTX du väljer så är ljuddämpare viktiga. Räcker med enkla flexibla ljuddämpare, men du måste ha någonting på ingående luften. Vi som bor i tyst läge ute på landet hör även FTXen ute i trädgården om det är vindstilla, så jag ska sätta in en ljuddämpare på avluften senare.
Om du ska ha ett långt rör som leder ut avluften genom gaveln så se till att ha en ordentlig kondensisolering. Du kommer ju att ta 20-gradig luft inomhus och kyla ner den nära nollan innan du skickar ut den genom avluften, och om du har kallvind kanske det är -10 grader på vinden runt rören. Därför tycker jag ofta att det är bättre att sätta in avluftning genom en takhuv för att rören blir mycket kortare och kondens problemen mindre. Så offert2 kanske också går att få med takhuv? Beror på var på vinden du ställer FTXen.
Och mitt aggregat är inte alls bullrigt eller körs på en hög nivå, vad jag verkar förstå som lekman är att alla FTXer bör förses med ljuddämare i kanalerna, om man vill ha det så bra som möjligt.
Men oavsett vilken FTX du väljer så är ljuddämpare viktiga. Räcker med enkla flexibla ljuddämpare, men du måste ha någonting på ingående luften. Vi som bor i tyst läge ute på landet hör även FTXen ute i trädgården om det är vindstilla, så jag ska sätta in en ljuddämpare på avluften senare.
Om du ska ha ett långt rör som leder ut avluften genom gaveln så se till att ha en ordentlig kondensisolering. Du kommer ju att ta 20-gradig luft inomhus och kyla ner den nära nollan innan du skickar ut den genom avluften, och om du har kallvind kanske det är -10 grader på vinden runt rören. Därför tycker jag ofta att det är bättre att sätta in avluftning genom en takhuv för att rören blir mycket kortare och kondens problemen mindre. Så offert2 kanske också går att få med takhuv? Beror på var på vinden du ställer FTXen.
Och mitt aggregat är inte alls bullrigt eller körs på en hög nivå, vad jag verkar förstå som lekman är att alla FTXer bör förses med ljuddämare i kanalerna, om man vill ha det så bra som möjligt.
Husägare
· Stockholm
· 657 inlägg
Just avluften kommer ju ha en temperatur 1 eller 3 grader högre än uteluften.K kbladh skrev:Har ett souterränghus i två våningar med 175kvm plus 35 kvm biyta (tvättstuga mm.). Behövde byta den gamla FTXen från -78 som var en enkel korströms-växlare. Alla ventialtionsrör i hela huset var 160mm, så satte in en Heru 90 S EC som har just anslutning för 160 mm spirorör. Jag tror mina fläktar ligger och kör på typ 40%. En riktig kalkyl kanske visar att den är för liten men den har funkat hur bra som helst i tio år nu. I efterhand hade jag nog hellre tagit en Heru 100. Men en Heru 160 lär räcka gott och väl.
Men oavsett vilken FTX du väljer så är ljuddämpare viktiga. Räcker med enkla flexibla ljuddämpare, men du måste ha någonting på ingående luften. Vi som bor i tyst läge ute på landet hör även FTXen ute i trädgården om det är vindstilla, så jag ska sätta in en ljuddämpare på avluften senare.
Om du ska ha ett långt rör som leder ut avluften genom gaveln så se till att ha en ordentlig kondensisolering. Du kommer ju att ta 20-gradig luft inomhus och kyla ner den nära nollan innan du skickar ut den genom avluften, och om du har kallvind kanske det är -10 grader på vinden runt rören. Därför tycker jag ofta att det är bättre att sätta in avluftning genom en takhuv för att rören blir mycket kortare och kondens problemen mindre. Så offert2 kanske också går att få med takhuv? Beror på var på vinden du ställer FTXen.
Och mitt aggregat är inte alls bullrigt eller körs på en hög nivå, vad jag verkar förstå som lekman är att alla FTXer bör förses med ljuddämare i kanalerna, om man vill ha det så bra som möjligt.
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Blev offert 2 med takhuv. Heru 160 kommer räcka verkar det som. Tack för hjälpen alla!