Har tänkt installera ftx ventilation i vårt gamla hus för att få bättre inomhusklimat då det känns väldigt instängt, särskilt på vintern då man inte kan ha fönster öppna lite mycket. Har tänkt installera själv för vi inte har råd att låta en firma göra det. Har ett enplanshus med kallvind där jag tänkt dra alla rören. Det finns hyfsat gott om plats på vinden så det ska nog inte vara några problem.

Däremot kan jag inte bestämma mig för vilket aggregat jag ska köra på. Huset är på endast 86 kvm så behövs inte så stor kapacitet. Dock är jag osäker på om jag ska köra med roterande värmeväxlare eller plattvärmeväxlare.

Jag är lite inne på en HERU 100 S EC. Dock är jag lite orolig för luktöverföringen som det går att läsa om med roterande värmeväxlare. Därför vill jag gärna höra om någon har erfarenheter av detta? Det luktar rätt tråkigt i badrummet och vill ju inte ha in den lukten när man ska sova.

Andra alternativet är ett "FTX-aggregat AT 250" ifrån ftx-online som är någon budgetvariant med korsströmsväxlare. Fördelen då är ju priset samt ingen risk för luktöverföring. Dock verkar verkningsgraden vara rätt kass på ~60%.

Någon som kan ge input på just luktöverföringen eller andra erfarenheter?
 
Jag har roterande växlare och har inga problem, dock är inte köksfläkten kopplad via aggregatet.
 
Den frånluft som innehåller lukt och som blandas ut med tilluften är försvinnande liten del.

Den luftmängd som överförs är den luft som ryms inne i cellerna i den roterande växlaren.
Av den luften kommer en del från köket, en del från tvättstugan, en del från badrummet osv (all frånluft blandas i frånluftskanalen innan aggregatet)

Min erfarenhet på området säger att du inte har något att vara orolig över, såvida du inte har extrem och onormal lukt i badrummet.
 
Har läst om produkten och den verkar vara mycket effektiv och lätt att serva, bara den är placerad i bra arbetshöjd.
Del lilla luftmängd som vänder och går i retur är obefintlig.
 
kör på roterande värmeväxlare alla dagar i veckan! Skillnaden i verkningsgrad är stor Som du själv säger :)

Mina tips:
-koppla inte in köksfläkten till ftx systemet.
-hellre lite överdimensionerat aggregat så kan fläktarna jobba lättare.
- glöm inte bra ljuddämpare för till/frånluft.
- glöm inte isolering iomed kallvind.
- montera inte intag/avluft för nära varandra, detta kan leda till att du drar in illa doftande lukt och allmänt ”oren” luft

Lycka till :)
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Har tänkt installera ftx ventilation i vårt gamla hus för att få bättre inomhusklimat då det känns väldigt instängt, särskilt på vintern då man inte kan ha fönster öppna lite mycket. Har tänkt installera själv för vi inte har råd att låta en firma göra det. Har ett enplanshus med kallvind där jag tänkt dra alla rören. Det finns hyfsat gott om plats på vinden så det ska nog inte vara några problem.

Däremot kan jag inte bestämma mig för vilket aggregat jag ska köra på. Huset är på endast 86 kvm så behövs inte så stor kapacitet. Dock är jag osäker på om jag ska köra med roterande värmeväxlare eller plattvärmeväxlare.

Jag är lite inne på en HERU 100 S EC. Dock är jag lite orolig för luktöverföringen som det går att läsa om med roterande värmeväxlare. Därför vill jag gärna höra om någon har erfarenheter av detta? Det luktar rätt tråkigt i badrummet och vill ju inte ha in den lukten när man ska sova.

Andra alternativet är ett "FTX-aggregat AT 250" ifrån ftx-online som är någon budgetvariant med korsströmsväxlare. Fördelen då är ju priset samt ingen risk för luktöverföring. Dock verkar verkningsgraden vara rätt kass på ~60%.

Någon som kan ge input på just luktöverföringen eller andra erfarenheter?
Sätter man ett injusteringsspjäll på frånluften precis innan aggregatet så får man en lägre partikel och luktöverföring rent teoretiskt. Av den enkla anledningen att trycket blir ännu högre i tilluftskammaren kontra frånluftskammaren iom att frånluftsfläkten jobbar hårdare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.