Hemma är i lägenhet med gemensamt garage, så där stoppar jag bara i sladden från laddboxen och laddar vid behov upp till 80 %. Tänker inte nämnvärt på det.

När jag ska köra långt (vilket jag gör ganska ofta) ändrar jag manuellt från max 80 till 100 % i bilens app några timmar före förväntad avresa.

På landet (där jag har timtaxa och 16 A huvudsäkring utan lastbalansering jagar jag ören på närmast sjuklig nivå; långt mer än det är värt. Nu kommer jag exempelvis ladda mellan fem och åtta imorgon bitti, och sen ”toppa upp” mellan ett och tre.

Vi pratar 50-öringar i timmen i besparingar på att kolla istället för att bara anta att det är billigt mellan 00 och 06 (vilket det oftast är).

Då styr jag tidsinställningarna i boxens app.

Som sagt, en fix idé som egentligen inte är värd det, och jag är varken snål annars eller har behov av att vända på varenda krona.
Graf som visar elprisets fluktuation öre/kWh med tidsmarkör för lågt pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ställer laddningsgränsen till 50% och sedan sköter tibber laddningen.
Har en easee box som aldrig har krånglat.

Pendlar bara 11 mil om dagen så jag klarar mig med råge på 50%
 
  • Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Har ren elbil och laddar gladeligen i schuko. Pengarna jag inte slänger på den där magiska plastlådan på väggen täcker laddningen av bilen i flera år. Och laddningsstrategin lägger jag inte mer fritid på än att om det börjar bli lågt i batteriet sätter jag i sladden över natten.
Håller med! Går jättebra med shuko så länge det inte börjar brinna. Och pengar ,, ja, tar de slut är det bara att jobba lite mer så får man nya. Inte svårare än så.
 
Tibber, Easee och lastbalansering. Pluggar in bägge bilarna, laddningen startar automatiskt när priset är som billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.