Och den alltid lika tydliga prefabfasaden med horisontella linjer vid skarvar (till skillnad från t.ex. Villa Salomonsson som det precis var ett inslag om) som inte gör huset någon tjänst.
 
  • Gilla
MBZV och 2 till
  • Laddar…
Detta är inget test, knappt recension.

Kombinationen av trämaterial och utförande fungerar ej i vårt klimat, men detta är gemensamt för inte bara hustillverkare där postindustrialism och modeord är viktigare än fuktsäkerhet, förnuft och funktion.

Får se vad som friskrivs inom tio år.
 
H head skrev:
Vad som är bra arkitektur är förstås personligt och det här påminner enligt mig om oftast billigt byggda och inte så vackra radhus från första halvan av 70-talet. Jag är mer förbryllad över planlösningen, och den är absolut inte unik för detta hus. Hur många tycker det är praktiskt med tvättstuga på ett våningsplan och samtliga sovrum inklusive all klädförvaring (bla en stor klk) på ett annat våningsplan? Där det andra våningsplanet antagligen också är där samtliga boende i huset klär på/av sig. Mycket onödigt spring i trappor för att förflytta smutsiga och rena kläder.
Är det inte ett resultat av tillgänglighetskraven, att kök, sovrum, tvätt och bad måste finnas på BV?
 
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Är det inte ett resultat av tillgänglighetskraven, att kök, sovrum, tvätt och bad måste finnas på BV?
Jag har ingen egen erfarenhet av tillämpningen vid bygglovsansökan men nog borde man komma undan med att göra plats för och förbereda inkoppling av en tvättmaskin i badrummet (eller tom köket?) på bottenplan?

BBR 3:221: I bostäder med flera plan ska entréplanet minst rymma utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas.

BBR 3:22, allmänna råd: Plats för en kombinerad tvättmaskin och torktumlare uppfyller kravet på utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt i bostaden.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.