2 347 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Värmepannan kastar ut massor med vatten vid hög värme
Den har faktiskt kastat ut vatten från bägge. Men på senare tid är det bara från rör 1 och det verkar ju gå direkt till pannan. Nu är vi inne på sånt där jag har noll kunskap Försökte se på ventilerna vad det stod men det var lite klurigt (tog en bild).B BSOD skrev:
VVS-killen som var här och tittade verkade inte tycka trycket i exp.kärlet var för lågt.
Skulle det kunna vara så att termostaten till elpatron 2 är trasig, och pannan går för varm när den är på?E e-Fredde skrev:Jag har nu bara en elpatron på 70 grader och pannan ligger stadigt vid 60 grader och 12 m.h2o (verkar dock som att tanken är att den ska ligga på 10 m.h2o utifrån där röda visaren står.
Jag testade att vrida upp elpatron 2 till 30 grader men då går pannan upp till 80 grader och trycket blir för högt och m.h2o maxar och varmvatten kastas ut via säkerhetsventilen. Vi pratar alltså om att det sprutar ut vatten i några minuter.
Ventil 1 är en överhettningsventil*, syrventil (svårt att se men det verkar vara en sån), hursomhelst är dess uppgift att öppna när det blir för varmt och av det jag läser verkar den fungera.
Koncentrera dig först på att se till så att termostaterna till elpatronerna fungerar, de ser ut att vara 30-40-50 år gamla.
Har du kontaktorer till dem, ser inte ut så?
*Ser ut att vara kopplad så att den kyler pannan genom att spola varmvatten genom beredaren/varmvattenslingan, vilket det nu är.
Redigerat:
Ser ut som en Euronom. Till höger nere så är det en el-patron av märke Backer och den termostaten ärE e-Fredde skrev:Det är elpatron 1 som är den jag rört mest utan resultatskillnad på värmen i pannan tills nu i slutet av juli. Jag har testat att bara ha på den ena eller den andra, då går det OK och pannan ligger på 60 grader. Men så fort jag ökar på från 0 till säg 30 på en och 60-70 på den andra så åker värmen upp i 80 och trycker blir för högt och vatten kastas ut.
Jag testade även 30 på en och 40 på den andra och (om jag nu inte minns fel) blir det samma problem. För högt tryck och vatten kastas ut
2 polig varav en fas ligger direkt mot patronen och termostaten reglerar med 2 klick, med inkoppling av 2 steg Den uppe till vänster är säkert en Frico, och den kan ha en 2 eller 3 stegs klick för att koppla in stegen i patronen. Du ska stänga av strömmen och öppna locket på Backern, vred dras rakt ut innan, termotat och överhettningsskydd är monterade på ett par stålbyglar och kan följa med ut. Ta det lite försiktigt, kolla in alla ledningar så dom inte är brända. Fricon har inte den kontruktionen utan där sitter termosten instucken i patronen och inget händer när locket tas bort.
Du säger att panna sticker iväg i temp, har du jordfelsbrytare i huset och den servar även pannans patroner. kanske tveksamt då huset verkar rätt gammalt.
Att pannan sticker iväg så kan du prova med att stänga av en patron, vrida på termosten till ett klick och se om tempen stiger upp, sen andra klicketoch kolla lika. Backers kan termostaten bränna fast i och då värms det bra. Bäst är om du eller annan har en tångampermeter och kan mäta amperen som en patron drar.
Då märks direkt om en patron är dålig eller termostat är bränd. Backers är lite lurig, med att en fas ligger direkt på patronen och är det då ingen JFB så går strömmen genom patronen och över till jord via vattnet och slutar inte att värma. Långt blev det, men erfarenheten har inga begränsningar för skrift.
Kom vatten ur ventil 1?E e-Fredde skrev:Samma sak hände för övrigt när jag slog av elpanna och eldade. Vid 80 grader var det för högt tryck och vatten kastades ut. Därav undrar jag om byte av elpatron verkligen löser mitt problem? VVS-killen sa han önskade att värmen låg mellanl 70-80 grader, men som sagt även utan elpatron med bara ved så uppstår ju samma problem.
Då var det nog så att allt var i sin ordning; saknar du acktank går en kombipanna fort i kok på ved, det kräver många brasor och tändningar på en dag för att inte ha ett tjärkokeri.
Redigerat:
Som sägs så måste pannan bli av med värmen, annars lätt att den går till kokpunkten. Lika med om den går på El. Att elda kan man göra i mindre omfattning, men inte på el, elen ligger på hela tiden tills en termostat säger ifrån. Där av kolla det jag skrev tidigare.
Nej jag har inte kontraktorer till dom. Panna och huset är från 1980.Fotografen skrev:Skulle det kunna vara så att termostaten till elpatron 2 är trasig, och pannan går för varm när den är på?
Ventil 1 är en överhettningsventil, syrventil (svårt att se men det verkar vara en sån), hursomhelst är dess uppgift att öppna när det blir för varmt och av det jag läser verkar den fungera.
Koncentrera dig först på att se till så att termostaterna till elpatronerna fungerar, de ser ut att vara 30-40-50 år gamla.
Har du kontaktorer till dem, ser inte ut så?
VVS-killen skruvade isär el-patronerna och kollade så dom verkade rätt ok i alla fall. Inga brända kablar. Har nu bytt och vridit av elpatron 2 och istället vridit på elpatron 2.J jonaserik skrev:Ser ut som en Euronom. Till höger nere så är det en el-patron av märke Backer och den termostaten är
2 polig varav en fas ligger direkt mot patronen och termostaten reglerar med 2 klick, med inkoppling av 2 steg Den uppe till vänster är säkert en Frico, och den kan ha en 2 eller 3 stegs klick för att koppla in stegen i patronen. Du ska stänga av strömmen och öppna locket på Backern, vred dras rakt ut innan, termotat och överhettningsskydd är monterade på ett par stålbyglar och kan följa med ut. Ta det lite försiktigt, kolla in alla ledningar så dom inte är brända. Fricon har inte den kontruktionen utan där sitter termosten instucken i patronen och inget händer när locket tas bort.
Du säger att panna sticker iväg i temp, har du jordfelsbrytare i huset och den servar även pannans patroner. kanske tveksamt då huset verkar rätt gammalt.
Att pannan sticker iväg så kan du prova med att stänga av en patron, vrida på termosten till ett klick och se om tempen stiger upp, sen andra klicketoch kolla lika. Backers kan termostaten bränna fast i och då värms det bra. Bäst är om du eller annan har en tångampermeter och kan mäta amperen som en patron drar.
Då märks direkt om en patron är dålig eller termostat är bränd. Backers är lite lurig, med att en fas ligger direkt på patronen och är det då ingen JFB så går strömmen genom patronen och över till jord via vattnet och slutar inte att värma. Långt blev det, men erfarenheten har inga begränsningar för skrift.
Det finns jordfelsbrytare till pannan skulle jag säga.
Japp, kommer vatten ur ventil 1 och jag saknar acctank. Det som jag tycker är lurigt är att det även kastar ur vatten när jag kör på el. Ser ingen skillnad i vad som händer oavsett el eller ved. Vid 80 grader blir trycket i expkärlet 2 bar och pannan maxar ut m.h20 till 16 och så kastas vatten ut.Fotografen skrev:
VVS-killen tyckte 80 grader var en bra temp att ha och det fungerar inte som det är nu Max enligt pannan är ju 120 grader så 80 grader borde ju inte vara något konstigt?
Svar nej, systemvattnet är en egen del och är kopplingsmässigt inte tillsammans med inkommande vatten, annat än med en kran för att fylla på systemet. Däremot så är det en VV-slinga/tank i pannan, prova med att stänga av kallvattnet till pannans VV om det går eller kanske så måste du stänga av inkommande vatten, prova under natten om pannan släpper ut något, ha en tom hink under röret så ser du.E e-Fredde skrev:
Så på lite mindre än en timma när jag bytt vilken elpatron som styr värmen (går) ser det nu ut så här som bilderna visar.
Har satt tempen på elpatronen till 60 grader. Pannan är nu snart uppe i 80 grader och framför allt m.h2o har ju ökat, men så även trycket i exp.kärlet.
Jag förväntar mig snart att pannan kommer kasta ut varmvatten via rör 1 igen.
Har satt tempen på elpatronen till 60 grader. Pannan är nu snart uppe i 80 grader och framför allt m.h2o har ju ökat, men så även trycket i exp.kärlet.
Jag förväntar mig snart att pannan kommer kasta ut varmvatten via rör 1 igen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer