B BSOD skrev:
Undrar om förtrycket i exp kärlet är för lågt? Då pendlar trycket i samband med temperaturvariationer i systemet.

Visst är det säkerhetsventilen för värmesystemet (förmodligen märkt 1.5bar) som sprutar vatten. Inte säkerhetsventilen till vvb (förmodligen märkt 9bar) som läcker?
Den har faktiskt kastat ut vatten från bägge. Men på senare tid är det bara från rör 1 och det verkar ju gå direkt till pannan. Nu är vi inne på sånt där jag har noll kunskap :) Försökte se på ventilerna vad det stod men det var lite klurigt (tog en bild).

VVS-killen som var här och tittade verkade inte tycka trycket i exp.kärlet var för lågt.
 
  • Värmepanna i pannrum med rör, kopplingar, elkabel och behållare. Nummermärkta delar. Verktyg och spännband synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på metallrör och rörkopplingar med text och mätartal, möjligen en del av VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl för vattensystem, rött, mätare med rörledningar, säkerhetsutrustning, väggmonterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E e-Fredde skrev:
Jag har nu bara en elpatron på 70 grader och pannan ligger stadigt vid 60 grader och 12 m.h2o (verkar dock som att tanken är att den ska ligga på 10 m.h2o utifrån där röda visaren står.

Jag testade att vrida upp elpatron 2 till 30 grader men då går pannan upp till 80 grader och trycket blir för högt och m.h2o maxar och varmvatten kastas ut via säkerhetsventilen. Vi pratar alltså om att det sprutar ut vatten i några minuter.

:)
Skulle det kunna vara så att termostaten till elpatron 2 är trasig, och pannan går för varm när den är på?

Ventil 1 är en överhettningsventil*, syrventil (svårt att se men det verkar vara en sån), hursomhelst är dess uppgift att öppna när det blir för varmt och av det jag läser verkar den fungera.
Koncentrera dig först på att se till så att termostaterna till elpatronerna fungerar, de ser ut att vara 30-40-50 år gamla.
Har du kontaktorer till dem, ser inte ut så?

*Ser ut att vara kopplad så att den kyler pannan genom att spola varmvatten genom beredaren/varmvattenslingan, vilket det nu är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
E e-Fredde skrev:
Det är elpatron 1 som är den jag rört mest utan resultatskillnad på värmen i pannan tills nu i slutet av juli. Jag har testat att bara ha på den ena eller den andra, då går det OK och pannan ligger på 60 grader. Men så fort jag ökar på från 0 till säg 30 på en och 60-70 på den andra så åker värmen upp i 80 och trycker blir för högt och vatten kastas ut.

Jag testade även 30 på en och 40 på den andra och (om jag nu inte minns fel) blir det samma problem. För högt tryck och vatten kastas ut
Ser ut som en Euronom. Till höger nere så är det en el-patron av märke Backer och den termostaten är
2 polig varav en fas ligger direkt mot patronen och termostaten reglerar med 2 klick, med inkoppling av 2 steg Den uppe till vänster är säkert en Frico, och den kan ha en 2 eller 3 stegs klick för att koppla in stegen i patronen. Du ska stänga av strömmen och öppna locket på Backern, vred dras rakt ut innan, termotat och överhettningsskydd är monterade på ett par stålbyglar och kan följa med ut. Ta det lite försiktigt, kolla in alla ledningar så dom inte är brända. Fricon har inte den kontruktionen utan där sitter termosten instucken i patronen och inget händer när locket tas bort.
Du säger att panna sticker iväg i temp, har du jordfelsbrytare i huset och den servar även pannans patroner. kanske tveksamt då huset verkar rätt gammalt.
Att pannan sticker iväg så kan du prova med att stänga av en patron, vrida på termosten till ett klick och se om tempen stiger upp, sen andra klicketoch kolla lika. Backers kan termostaten bränna fast i och då värms det bra. Bäst är om du eller annan har en tångampermeter och kan mäta amperen som en patron drar.
Då märks direkt om en patron är dålig eller termostat är bränd. Backers är lite lurig, med att en fas ligger direkt på patronen och är det då ingen JFB så går strömmen genom patronen och över till jord via vattnet och slutar inte att värma. Långt blev det, men erfarenheten har inga begränsningar för skrift.
 
E e-Fredde skrev:
Samma sak hände för övrigt när jag slog av elpanna och eldade. Vid 80 grader var det för högt tryck och vatten kastades ut. Därav undrar jag om byte av elpatron verkligen löser mitt problem? VVS-killen sa han önskade att värmen låg mellanl 70-80 grader, men som sagt även utan elpatron med bara ved så uppstår ju samma problem.
Kom vatten ur ventil 1?

Då var det nog så att allt var i sin ordning; saknar du acktank går en kombipanna fort i kok på ved, det kräver många brasor och tändningar på en dag för att inte ha ett tjärkokeri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Som sägs så måste pannan bli av med värmen, annars lätt att den går till kokpunkten. Lika med om den går på El. Att elda kan man göra i mindre omfattning, men inte på el, elen ligger på hela tiden tills en termostat säger ifrån. Där av kolla det jag skrev tidigare.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skulle det kunna vara så att termostaten till elpatron 2 är trasig, och pannan går för varm när den är på?

Ventil 1 är en överhettningsventil, syrventil (svårt att se men det verkar vara en sån), hursomhelst är dess uppgift att öppna när det blir för varmt och av det jag läser verkar den fungera.
Koncentrera dig först på att se till så att termostaterna till elpatronerna fungerar, de ser ut att vara 30-40-50 år gamla.
Har du kontaktorer till dem, ser inte ut så?
Nej jag har inte kontraktorer till dom. Panna och huset är från 1980.
 
J jonaserik skrev:
Ser ut som en Euronom. Till höger nere så är det en el-patron av märke Backer och den termostaten är
2 polig varav en fas ligger direkt mot patronen och termostaten reglerar med 2 klick, med inkoppling av 2 steg Den uppe till vänster är säkert en Frico, och den kan ha en 2 eller 3 stegs klick för att koppla in stegen i patronen. Du ska stänga av strömmen och öppna locket på Backern, vred dras rakt ut innan, termotat och överhettningsskydd är monterade på ett par stålbyglar och kan följa med ut. Ta det lite försiktigt, kolla in alla ledningar så dom inte är brända. Fricon har inte den kontruktionen utan där sitter termosten instucken i patronen och inget händer när locket tas bort.
Du säger att panna sticker iväg i temp, har du jordfelsbrytare i huset och den servar även pannans patroner. kanske tveksamt då huset verkar rätt gammalt.
Att pannan sticker iväg så kan du prova med att stänga av en patron, vrida på termosten till ett klick och se om tempen stiger upp, sen andra klicketoch kolla lika. Backers kan termostaten bränna fast i och då värms det bra. Bäst är om du eller annan har en tångampermeter och kan mäta amperen som en patron drar.
Då märks direkt om en patron är dålig eller termostat är bränd. Backers är lite lurig, med att en fas ligger direkt på patronen och är det då ingen JFB så går strömmen genom patronen och över till jord via vattnet och slutar inte att värma. Långt blev det, men erfarenheten har inga begränsningar för skrift.
VVS-killen skruvade isär el-patronerna och kollade så dom verkade rätt ok i alla fall. Inga brända kablar. Har nu bytt och vridit av elpatron 2 och istället vridit på elpatron 2.

Det finns jordfelsbrytare till pannan skulle jag säga.
 
  • Elskåp med säkringar, text "Proppskåpet", brytare i "ON"-läget, installationsdetaljer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell elutrustning på vägg med kablar, brytare och etikett "Pannrummet".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografen Fotografen skrev:
Kom vatten ur ventil 1?

Då var det nog så att allt var i sin ordning; saknar du acktank går en kombipanna fort i kok på ved, det kräver många brasor och tändningar på en dag för att inte ha ett tjärkokeri.
Japp, kommer vatten ur ventil 1 och jag saknar acctank. Det som jag tycker är lurigt är att det även kastar ur vatten när jag kör på el. Ser ingen skillnad i vad som händer oavsett el eller ved. Vid 80 grader blir trycket i expkärlet 2 bar och pannan maxar ut m.h20 till 16 och så kastas vatten ut.

VVS-killen tyckte 80 grader var en bra temp att ha och det fungerar inte som det är nu :) Max enligt pannan är ju 120 grader så 80 grader borde ju inte vara något konstigt?
 
Grattis då är det inga fel i patronerna, kan vara en termostat som bråkar, allra helst den i Backer. Du får vad resultatet blir med din provning nu.
 
Finns det någon risk/möjlighet att det kan bero något på vattentrycket på inkommande vatten?
 
E e-Fredde skrev:
Finns det någon risk/möjlighet att det kan bero något på vattentrycket på inkommande vatten?
Svar nej, systemvattnet är en egen del och är kopplingsmässigt inte tillsammans med inkommande vatten, annat än med en kran för att fylla på systemet. Däremot så är det en VV-slinga/tank i pannan, prova med att stänga av kallvattnet till pannans VV om det går eller kanske så måste du stänga av inkommande vatten, prova under natten om pannan släpper ut något, ha en tom hink under röret så ser du.
 
E e-Fredde skrev:
Det som jag tycker är lurigt är att det även kastar ur vatten när jag kör på el.
Den går på temperatur, sen är det egalt om temperaturen kommer från ved eller el.
 
Så på lite mindre än en timma när jag bytt vilken elpatron som styr värmen (går) ser det nu ut så här som bilderna visar.

Har satt tempen på elpatronen till 60 grader. Pannan är nu snart uppe i 80 grader och framför allt m.h2o har ju ökat, men så även trycket i exp.kärlet.

Jag förväntar mig snart att pannan kommer kasta ut varmvatten via rör 1 igen.
 
  • Manometer och termometer på industriell utrustning, visar temperatur och tryck, beige bakgrund, metallisk kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre termometer på industriell utrustning, smuts, slitna detaljer, analog avläsning, temperatur mellan 60 och 70 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på rörledning visar tryck, röd ventil, bakgrunden är suddig, inomhus, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Då är det läge att felsöka med multimeter. Känns som det antingen är termostaten i ena elpatronen som är paj, eller kontaktorn som termostaten styr.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Då är det läge att felsöka med multimeter. Känns som det antingen är termostaten i ena elpatronen som är paj, eller kontaktorn som termostaten styr.
Vad ska jag felsöka med en multimeter? Det är inget verktyg jag använt mig av tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.