Halloj.
Jag har nyligen kopplat in tre slingor till på min befintliga anläggning i samband med renovering av köket. Slingorna är avluftade men en av dom är verkligen 'trög'. Dvs flödesmätaren indikerar dåligt flöde trots att jag stänger alla andra slingor. Nu går jag ju och har fobi över att jag har dragit en skruv genom slingan av misstag, alternativt klämt slangen på något konstigt sätt. Men kan det vara luft kvar i slangen ?
Dvs: är sympomen 'luft kvar i slangen' att man får fisigt flöde genom den ?
 
  • Värmesystemets distributionsblock med rör, ventiler, mätare och blå rattar för justering. Röd pil pekar på objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
Har du ändrat förinställningen på befintliga slingorna?
Har du gjort injustering av förinställningen efter beräknade värdena?

Hur långa är de olika slingorna?
 
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
Har du ändrat förinställningen på befintliga slingorna?
Ja, om jag slår av de andra slingorna borde ju den kvarvarande få hela flödet. Men den rör sig knappast

Har du gjort injustering av förinställningen efter beräknade värdena?
Nej, just nu håller jag bara på att kontrolera att alla slangar har flöde

Hur långa är de olika slingorna?
De är "lika långa", 60-70 meter skulle jag säga.
Jag bara undrar om det är luft kvar i den ena slingan som kan göra att jag inte får samma flöde som i de andra när jag stänger alla ventlier (skruvar de blåa topparna i den nedersta raden i botten) och bara har en öppen.
De tre högra slingorna är inkopplade idag
Alternativet är ju att någoting blockerar slangen.. en skruv (vora katastrof) eller en böj (tror jag inte egentligen på)
 
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
Hur fylldes slingorna på?

Spola igenom slingorna med tappvatten så kommer det mesta av luften att försvinna.
 
  • Gilla
Madhul72 och 1 till
  • Laddar…
En skruv blockerar inte flödet tillräckligt utan det är högst sannolikt luft som är orsaken. Spola ur slingorna så kommer det lösa sig.
 
  • Gilla
Madhul72 och 1 till
  • Laddar…
Mer info.
Jag stängde av alla injusteringsventiler och returventlier samt tur och retur av varmvatten till fördelaren samt slog av pumpen. Sedan kopplade jag på inkommande vatten och en slang til avloppet. När jag spolade upptäckte jag att den slingan som är 'trög' har en injusteringsventil som inte stänger av trots att man drar den i botten, det gör alla de andra injusteringsventilerna.
Så jag gissa att det inte är slingan utan själva ventilen som det är fel på.
Hittade denna:
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_123_2410308.pdf

Jag antar att jag kan stänga av alla ventiler och stänga pumpen och sedan bara byta ventlien ?
Och avlufta igen då för säkerhetsskull.

Vad tror ni ?
 
Ha !
I den ventilen som inte visade rätt saknades gummipackningen ned mot insidan av fördelaren. Nu funkar det som det ska !!
Och jag har lärt mig hur man spolar golvvärmeslingor 😆
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.