Vi håller på renovera ett hus och har hittat svartmögel på gipsskivorna på gavelssidan så vi har rivit all gips på den sidan. Gipskivorna är gamle och klädd i aluminiumfolie, som var en gång i tiden en vanlig fuktspärr. Dessa går inte att få tag på, så nu är frågan: var gör man? Ångspärr över hela väggen? Det finns knappast 15cm isolering på väggen, ifall det kan påverka ekvationen.
 
  • Inomhusområde under renovering med träpanelväggar, två fönster, radiatorer och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Var på gipsskivorna var det mögel, inåt rummet eller mot råspontsväggen?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var på gipsskivorna var det mögel, inåt rummet eller mot råspontsväggen?
Inåt i rummet.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var på gipsskivorna var det mögel, inåt rummet eller mot råspontsväggen?
Inåt rummet
 
Mikael_L
Hmm, det tyder ju på att du har för hög luftfuktighet i inomhusluften.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, det tyder ju på att du har för hög luftfuktighet i inomhusluften.
Allt tyder på att mögeln kommer ifrån en vattenläcka som inte torkades ut tillräckligt snabbt.

Frågan var mer hur man kommer tillbaks till noll, att man får till samma fuktspärr som innan. Jag valde en ångbroms och sedan gips direkt på. Då blir det mer eller mindre samma som gipsskivor klädd i aluminiumfolie som förr. Dessutom hade före ägaren träpanel över hela rummet och då satt inte ens gips på en del ställen och det såg bra ut bakom det - inga tecken på mögel eller röta. Så om väggen kunde klara sig 60 år så, tror jag att det kommer att klara sig 60 år till med en ångbroms. Det hoppas jag i alla fall.

Tack för svaret!
 
Mikael_L
Ja, OK, det var något som uppstått av en händelse, en olycka typ.

Men då kan man ju generellt säga att ångspärr ska ju sitta inåt mot rummet i väggen.
Så placeringen av ev spärr i ditt fall lär ju bli bakom den nya gipsen.

Ska du ha spärr eller ångbroms?
Tja, det är kanske inte så jättelätt att svara entydigt på.
Jag tänker att du troligen kan skippa ångspärr eller sätta ångbroms med tanke på att rummet innanför verkar vara ett ganska torrt rum (inte ett badrum, typ).

I alla diskussioner om sånt här så nördar man snabbt ner sig i olika detaljer vad gäller konstruktioner, men glömmer att främsta sättet att få ut fukt ur huset är att ventilera ut den.
Och minst lika viktigt är det att minska på mängden "producerad fukt" i huset, eller ventilera ut den så nära källan som möjligt.

Så fläktutsug från badrum, imkanal över spisen och sånt är många gånger både viktigare och vettigare att se över, än att försöka bygga ytterväggar så huset ska klara av att transportera massor av fukt genom väggarna.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, OK, det var något som uppstått av en händelse, en olycka typ.

Men då kan man ju generellt säga att ångspärr ska ju sitta inåt mot rummet i väggen.
Så placeringen av ev spärr i ditt fall lär ju bli bakom den nya gipsen.

Ska du ha spärr eller ångbroms?
Tja, det är kanske inte så jättelätt att svara entydigt på.
Jag tänker att du troligen kan skippa ångspärr eller sätta ångbroms med tanke på att rummet innanför verkar vara ett ganska torrt rum (inte ett badrum, typ).

I alla diskussioner om sånt här så nördar man snabbt ner sig i olika detaljer vad gäller konstruktioner, men glömmer att främsta sättet att få ut fukt ur huset är att ventilera ut den.
Och minst lika viktigt är det att minska på mängden "producerad fukt" i huset, eller ventilera ut den så nära källan som möjligt.

Så fläktutsug från badrum, imkanal över spisen och sånt är många gånger både viktigare och vettigare att se över, än att försöka bygga ytterväggar så huset ska klara av att transportera massor av fukt genom väggarna.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, OK, det var något som uppstått av en händelse, en olycka typ.

Men då kan man ju generellt säga att ångspärr ska ju sitta inåt mot rummet i väggen.
Så placeringen av ev spärr i ditt fall lär ju bli bakom den nya gipsen.

Ska du ha spärr eller ångbroms?
Tja, det är kanske inte så jättelätt att svara entydigt på.
Jag tänker att du troligen kan skippa ångspärr eller sätta ångbroms med tanke på att rummet innanför verkar vara ett ganska torrt rum (inte ett badrum, typ).

I alla diskussioner om sånt här så nördar man snabbt ner sig i olika detaljer vad gäller konstruktioner, men glömmer att främsta sättet att få ut fukt ur huset är att ventilera ut den.
Och minst lika viktigt är det att minska på mängden "producerad fukt" i huset, eller ventilera ut den så nära källan som möjligt.

Så fläktutsug från badrum, imkanal över spisen och sånt är många gånger både viktigare och vettigare att se över, än att försöka bygga ytterväggar så huset ska klara av att transportera massor av fukt genom väggarna.
Det gjorde vi precis så. Och tanken nu är verkligen kontrollera frånluftsventileringen. Tack så jätte mycket för svaret!
 
Mikael_L
Bygger man ett nytt hus så följer man väl de senaste rönen och sätter ångspärr överallt, och är förhoppningsvis noggrann.

I gamla hus går det typ aldrig att få till en ångspärr perfekt, och då blir det genast svårare att välja väg.
Och det är ju naturligtvis därför denna tråden ens finns.

Men ett bra grundråd är att det som funkat i ett hus i flera decennier kommer fortsätta fungera om man inte ändrar på förutsättningarna.
Saker som kan ändras är:
* Använda huset på annat sätt (t.ex. att en barnfamilj flyttar in och duschar väldigt mycket mer)
* Tilläggsisolering av vinden
* Sluta med eldning som uppvärmning
* Förändring av ventilationen
osv osv

Så jag tänker att det är ev förändringar som man ska vara vaksam över och fundera på konsekvenser och åtgärder utifrån detta.
Nu hade du gipsskivor med någon slags metallfolie på, som togs bort. Men dessa gipsskivor var ju knappast original, och då kan man fråga sig om de egentligen har haft någon funktion, fast visst är det nog lite svårt att veta.

Men jag tror att du har tänkt rätt.
 
  • Gilla
luksi1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.