Hej.
Håller på att avsluta mina sommarprojekt och ska ta bort den befintliga trappan och gjuta en ny i betong. Samtidigt som jag gör det ska jag bygga en platta som idag ersätter stenplattorna som ligger där.

Min fråga är om man bör ta bort stenplattorna innan man gjuter en platta, eller man kan med fördel låta det ligga kvar och bygga formen på det?

Jag vill bara göra det som blir bäst resultat i slutändan.

För 2 år sedan lyftes alla stenplattorna och det lades en markduk under för att förhindra ogräs i största möjliga mån.
Innan dess hade de nog inte rörs sig sedan huset byggdes på 60-talet så jag vet att det är bra packat med grus och stenkross och inga vattensamlingar under de åren som jag bott här (skrivande stund 3år)

Huset står idag på en sutterängtomt på en ås med berggrund under sig.

Bild 1 - Översikt
Bild 2 - Närbild på plattorna (innan jag lyfte upp och lade markduk)
Bild 3 - Trappa och stenplattor (ville bara se hur de byggt trappan)

Så frågan är egentligen bara, hade ni låtit stenplattorna legat kvar eller hade ni tagit bort det?


Ett enfamiljshus med solpaneler på taket, trädgård, grå himmel och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entré till hus med stentrappa, träddörr, fönster och krukväxt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uteplats med stentrappa, trästege, grill, och husvägg. Luftkonditionering och trädgårdsutrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du gjuta eller vad tänkte du göra?

Personligen skulle jag låta plattorna ligga kvar ich fixa trappen om den behöver lagas.
 
Z z_bumbi skrev:
Ska du gjuta eller vad tänkte du göra?

Personligen skulle jag låta plattorna ligga kvar ich fixa trappen om den behöver lagas.
Har tänkt att gjuta både trappan och plattan som sedan kommer fungera som en uteplats.
 
C
Eklundh Eklundh skrev:
Min fråga är om man bör ta bort stenplattorna innan man gjuter en platta, eller man kan med fördel låta det ligga kvar och bygga formen på det?
I princip skulle du väl kunna gjuta ovanpå plattorna, men då blir ju allting bra mycket högre!?!
 
Man vill väl ha en viss tjocklek på gjutningen för att få plats med armering etc...

Jag skulle inte gjutit något som är tunnare än 10cm och då skulle jag tyckt det var i tunnaste laget...

Sedan är ju sten och gammal betong bra som fyll men det är bra att ha en vibrator så man fyller upp sprickor/hålrum med betong.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej

Ska du någon gång vara tvungen att gräva runt huset så är gjutna saker ivägen.
Kan du göra på något annat sätt?
Trätrapp med betongsteg i tex?

/W
 
  • Gilla
Eklundh
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Man vill väl ha en viss tjocklek på gjutningen för att få plats med armering etc...

Jag skulle inte gjutit något som är tunnare än 10cm och då skulle jag tyckt det var i tunnaste laget...

Sedan är ju sten och gammal betong bra som fyll men det är bra att ha en vibrator så man fyller upp sprickor/hålrum med betong.

/ATW
Tänkte köra med 45x145 virke till formen, plattan blir då i princip första trappsteget upp och sedan tillkommer två trappsteg på själva trappan.

Anledningen till detta är att jag vill att plattan ska ligga jäms med dörren till uterummet.

När du skriver vibrator så misstänker jag att du menar till själva gjutningen så man vibrerar ut luftbubblorna och fyller hålrummen. Förstår jag dig rätt då?

@cpalm jag kan alltid ta bort de om det skulle bygga för högt, men tänkte att det kanske var fördelaktigt genom att de redan legat där ett bra tag och även fördela trycket tillsammans med armeringsjärn etc.

Tanken är att gjuta plattan, vibrera, sloda och sedan borsta den för att få lite finish på det. Huset ligger i anslutning till en ås och jag vill gärna att det ska smälta in snyggt med en lite råare finish.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

Ska du någon gång vara tvungen att gräva runt huset så är gjutna saker ivägen.
Kan du göra på något annat sätt?
Trätrapp med betongsteg i tex?

/W
Tanken har absolut slagit mig och då tänkte jag först och främst på ex grantitblock. Trätrappa har jag också tänkt mig men tycker inte riktigt att det passar in.

Mitt mål är att det ska smälta in i omgivningen och av någon anledningen gillar jag betong i kontrast till det gröna i skogen och på tomten. Det ni ser är ner mot byn där jag bor men baksidan är desto grönare.

Är det någon som har bra snygga alternativ och inte kostar skjortan så tar jag gärna tips. Så länge det inte är gjutit så finns det tid att ändra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.