Hej. Håller på att renovera en av hallarna och har nu klantat mig och behöver hjälp.

Jag har gipsat om väggar och tak samt satt in nya dörrar men när jag satte in nya dörrar tänkte jag inte mycket på golvet... Som ni kan se är en av dörrarnas tröskel dikt an undergolvet. Dörren slår i tröskel annars och rummet som går till hamnar långt upp.

funderar att lägga golvet emot trösklen men då är det inte mycket kvar av trösklen. Hur hade ni fyllt glipan?

Jag vet att det bästa hade varit att lägga golvet under tröskel men har inte direkt lust att börja ta bort alla dörrar inkl karmar och höja allting.

Dörrarna skiljer sig lite och det är egentligen 2 st trösklar som är dikt an undergolvet. Dem andra är över. Hela golvet lutar och ingenting är rakt. Snälla hjälp mig med råd. Har inte lust med att det kommer se ut som skit nu när jag lagt ned denna tiden.
 
  • Suddigt foto av ett golv med dörrpost och något objekt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
1. Ta bort tröskeln
2. lägg golvet
3. sätt dit en ny tröskel eller återanvänd den gamla.
4. kapa av dörrbladet
5. Klart!
 
  • Gilla
Jonis.F och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
1. Ta bort tröskeln
2. lägg golvet
3. sätt dit en ny tröskel eller återanvänd den gamla.
4. kapa av dörrbladet
5. Klart!
Jag löste angående att kapa dörrbladet men dem dörrarns är inte soldia, dom är papp? Eller vad det är på insidan. Kan dessa kapas också nedtill en bit?
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Kan dessa kapas också nedtill en bit?
Längst ner här du antagligen en bit massivt trä som kanske är tillräckligt "högt" för det du behöver kapa bort.
 
Efter du kapat så rensar du och limmar tillbaka trälisten som sitter i botten. Har själv gjort så med många liknande dörrar.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Efter du kapat så rensar du och limmar tillbaka trälisten som sitter i botten. Har själv gjort så med många liknande dörrar.
Tack! Då får det bli så. Hade ingen lust att sätta om alla karmar igen. Får ta lärdom av detta till nästa gång. Förstår inte hur jag helt kunde missat att tänka på detta när jag både riktat tak och väggar och satt karmar i liv med väggen. inte ens en gnutta tanke på golvet som ska läggas...
 
H
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Tack! Då får det bli så. Hade ingen lust att sätta om alla karmar igen. Får ta lärdom av detta till nästa gång. Förstår inte hur jag helt kunde missat att tänka på detta när jag både riktat tak och väggar och satt karmar i liv med väggen. inte ens en gnutta tanke på golvet som ska läggas...
Om du inte har en väldigt bra såg, det brukar det lätt flisa sig nederkanten annars, åk till ett byggvaruhus och kapa dem där, är du medlem så brukar det vara gratis att kapa. Försegla snittet med lite färg, det finns exakt samma färg färdigblandad om den är fabriksmålade vit, så det kommer inte att synas att du har målat lite i nederkanten
 
Ludvig1987 Ludvig1987 skrev:
Hej. Håller på att renovera en av hallarna och har nu klantat mig och behöver hjälp.

Jag har gipsat om väggar och tak samt satt in nya dörrar men när jag satte in nya dörrar tänkte jag inte mycket på golvet... Som ni kan se är en av dörrarnas tröskel dikt an undergolvet. Dörren slår i tröskel annars och rummet som går till hamnar långt upp.

funderar att lägga golvet emot trösklen men då är det inte mycket kvar av trösklen. Hur hade ni fyllt glipan?

Jag vet att det bästa hade varit att lägga golvet under tröskel men har inte direkt lust att börja ta bort alla dörrar inkl karmar och höja allting.

Dörrarna skiljer sig lite och det är egentligen 2 st trösklar som är dikt an undergolvet. Dem andra är över. Hela golvet lutar och ingenting är rakt. Snälla hjälp mig med råd. Har inte lust med att det kommer se ut som skit nu när jag lagt ned denna tiden.
Varför skall du över huvud taget ha trösklar?
Såga bort dom med en multisåh och lägg sedan golvet. Klart! Tröskelfritt!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
K Kvisthberg skrev:
Varför skall du över huvud taget ha trösklar?
Såga bort dom med en multisåh och lägg sedan golvet. Klart! Tröskelfritt!
Det kanske är nivåskillnader mellan rummen.
 
H HEM2121 skrev:
Det kanske är nivåskillnader mellan rummen.
Om av någon anledning behöver tröskel, så finns det en mängd olika varianter på färdiga ektrösklar att köpa på byggvaruhusen. Jag vill minnas att dom tunnaste är 8mm.
 
H
K Kvisthberg skrev:
Om av någon anledning behöver tröskel, så finns det en mängd olika varianter på färdiga ektrösklar att köpa på byggvaruhusen. Jag vill minnas att dom tunnaste är 8mm.
Trösklar i Ek med 8 mm och med nivåskillnad? En sån behöver vi. Jag googlade, detta fanns inte förr vad jag såg men jag tittade kanske inte heller så noga då heller. Tack för infon.
 
Redigerat:
Unikt namn
H HEM2121 skrev:
Trösklar i Ek med 8 mm och med nivåskillnad? En sån behöver vi, kan du ge tips på var man köper sådana?
Funderat på kvartsstav eller trekantlist?
 
H
Unikt namn Unikt namn skrev:
Funderat på kvartsstav eller trekantlist?
Nej, det fungerar tyvärr inte där, det har vi däremot i några andra rum.
 
B
H HEM2121 skrev:
Trösklar i Ek med 8 mm och med nivåskillnad? En sån behöver vi, kan du ge tips på var man köper sådana?
Bauhaus.
Vad jag menar är att om man tar bort befintlig tröskel och lägger det nya golvet in under dörren, så behöver man inte såga av dörren.
På andra sidan kan man om det behövs sätta någon av de trösklar jag nämnde, eller annan eklist.
 
H
K Kvisthberg skrev:
B

Bauhaus.
Vad jag menar är att om man tar bort befintlig tröskel och lägger det nya golvet in under dörren, så behöver man inte såga av dörren.
På andra sidan kan man om det behövs sätta någon av de trösklar jag nämnde, eller annan eklist.
Där har du en poäng och ett bra tips till TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.