Hej! Tänkte jag skulle byta ut ventilinsatser på våra radiatorer och upptäckte att jag behöver någon slags specialverktyg för att få ut de gamla (se bild). Är det någon som vet vad det är för verktyg jag behöver? Eller skall jag bara skaffa nya t-rör helt enkelt? Observera att det är något som skall passa på insidan så att säga (Provade med håltång, men den slirade bara)

Vit målad röranslutning med skruvmejsel, korrosion syns, mot silverfärgad plastbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för tillverkare och modell på ventilen?
Vad står på sidan av ventilen?
 
Det står inget på själva ventilhuset och ventilinsatsen. Men "termostaten/vredet" är en gammal AGA-HRV/TRV och jag har köpt nya s.k. 10 D insatser (som jag har i handen på bilderna)
Vit målad radiator, kopparledning, termostatventil, nötta ytor, bakgrund med veckad plastduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostatventil på radiator, vitmålad rör, inställningsskala, temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller delar av mässingsfärgad metallventil och fjäder, mot vitgrå bakgrund med synliga fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser alltså den gamla ventilinsatsen ut från sidan (högra delen i bilden), det finns liksom ingen "mutter"-del att ta tag i från utsidan och skruva ut med skiftnyckel.
Två svartvita bilder av rördelar, märkta "Gammalt utförande", möjligen avsedda för VVS-bruk.
Vit målad rörledning med rostig termostatventil mot kakelbakgrund. Slitage och användning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för tillverkare och modell på ventilen?
Vad står på sidan av ventilen?
Har uppdaterat, se bilder och svar 🙂
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fick du med någon anvisning med den nya insatsen?

Skulle tippa på att du behöver en stor insexnyckel till att skruva bort den silvriga "ringen".

Hittade anvisningen,
[länk]
"Verktyg: skiftnycklel, stjärnskruvmejsel och polygrip"
Jo jag har fått med exakt de anvisningarna, men det står bara "skruva ut insatsen", det fattar väl jag också :) men det framgår inte hur. Skall jag rycka ut den fjädrande ringen i mitten och under finns en skruv, eller vad liksom (den är rund, ser inte ut som insex). Ville inte rycka loss saker utan att veta och sabba liksom.
 
Om du tittar på din första bild, på själva yttre delen så ser det ut ungefär som en insexskruv som är uppborrad så att bara hörnen syns.

Närbild av en mekanisk detalj, möjligtvis ett lager, med röda markeringar runt specifika punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på din första bild, på själva yttre delen så ser det ut ungefär som en insexskruv som är uppborrad så att bara hörnen syns.

[bild]
Ahh, ok då hänger jag med, skall undersöka saken. Men, jag kan tycka att det borde stå med i anvisningarna, speciellt om det är en så stor och ovanlig dimension.
 
Man kan använda polygrip/rörtång till att greppa på utsidan av "ringen" istället för insexnyckel med hål.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man kan använda polygrip/rörtång till att greppa på utsidan av "ringen" istället för insexnyckel med hål.
Tror att det lutar åt detta faktiskt. Misstänker att det är det man skall ha till i anvisningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.