B Brejj skrev:
Bra svar,

Tack, ja jag tycker inte att slutresultatet är superbra.
Vet dock inte vilka krav man kan ställa. Finns det branschregler att en skarv ska spacklas si o så bred x antal ggr tex? Men taket så ser man nästan varje gipsskarv, borde spacklats bredare förmodligen. Samt mycket kanter/streck här o där dom glömt slipa… även 3 jättetydliga skarvar bredvid varandra på en vägg. 2ggr har dom varit där och fixat småstreck och gått igenom. Ändå är det massa kvar, tydliga grejer så man börjar bli lite less.

Man tog in målare för att få det bra då man själv inte är nå vidare på det. Så får man dit en sommarjobbare som förmodligen spacklat och målat mindre än en själv totalt sett 😅 + betala dyrt för det.

Ska träffa chefen och gå igenom allt så vill ha lite kött på benen bara.
Jag anser inte det skall vara några synliga skarvar i normal ljus. Lägger man släpljus/ solljus, så är det omöjligt att få allt osynligt. Men ser du i vanligt upplyst rum skarvar från någon meters håll så kan det inte vara acceptabelt. Jag har som regel att aldrig hyra in just målare. Det då jag av erfarenhet lärt mig hur otroligt arbetskrävande förarbetet är. Inte svårt egentligen, men tråkigt och tidskrävande. Den tiden det egentligen tar att uppnå ett acceptabelt resultat blir dyrt. Bröt denna regel vid mitt senaste taklyft, och tog in hjälp med spackling och slipning, via referens. Han var otroligt duktig, och jag sade till honom hellre 1 timma för mycket och det blir bra. Lik förbaskat var jag där och drog en extra runda på ett antal skarvar. men det han gjorde hade nog passerat de flesta besiktningar med väl godkänt.
Målningen skulle jag aldrig leja bort. Så länge man är metodisk, noggrann och använder riktigt bra färg så är det svårt att göra fel.
 
S SueCia skrev:
Kan inte du, som är en brunn av evig visdom, berätta för mig i vilka lägen en målare arbetar på jourtid.

Dessutom valde du nog helt fel tråd att försöka göra dig lustig över att man ska tvätta verktyg, för målare tillhör väl den gruppen som tvättar sina verktyg mest av alla.

Men nästa gång träffar du säkert bättre, keep it up! :)
Ett inlägg från en balanserad och psykiskt välmående människa är jag säker på😄
 
  • Gilla
  • Älska
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Om man inte har kommit överens om ett timpris (och definierat vad som ska ingå däri) gäller att priset ska vara skäligt.

Skäligt pris är inte att hantverkaren själv bestämmer timpriset. Som utgångspunkt gäller att priset ska spegla kostnaderna för yrkesarbetaren så som lönekostnader jämte ett påslag för vinst samt allmänna kostnader (jmf 6:9 AB 04).

Om hantverkare A har en månadslön på låt säga 32 000 kr och ett timpris på 590 kronor, kan inte hantverkare B som är lärling med en månadslön på 18 000 kronor betinga samma timpris, utan det vore då mer skäligt med låt säga 300 kronor.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ett inlägg från en balanserad och psykiskt välmående människa är jag säker på😄
Du anar inte hur rätt du har (för en gångs skull) 😎
 
U Uffe A skrev:
Du anar inte hur rätt du har (för en gångs skull) 😎
Detta är alltså en annan person. Jag använder ordet i vid bemärkelse.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
C
M mojjen skrev:
Det enda som är väsentligt är att resultat och slutpris inte skall vara sämre än om det inte var en feriejobbare. Löner etc till feriearbetare har inget med faktura till slutkund.
Instämmer, det är resultatet som räknas.
Nu när TS inte blev nöjd med resultatet förstår jag dock hans tankegångar. I praktiken blev ju TS grundlurad när målaren skickar dit ett blåbär och tar fullt betalt på löpande räkning. Hur värderar man det om man inte har en bra uppfattning om vad jobbet skulle kostat om det utförts av ett proffs? Ändå tror jag det är där man måste landa. Värdet av insatsen kan ju vara allt mellan 0 och full timpenning beroende på sommarjobbarens nivå.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag tycker det är en helt lysande jämförelse då det inte finns något direkt samband mellan vad arbetaren får i lön och vad du som kund skall betala. Eller skall vi starta en ny tråd: "Fick en arbetare som inte pratade svenska, skall jag verkligen betala fullt. Hans lön är ju under hälften".....

Sen kan vi gå vidare med om Feriejobbaren utförde arbete i relation till kostnad. Dvs var han effektiv i de uppgifter han gjorde? Var det hans insats som gjorde att jobbet blev mindre bra, eller var det en oduglig målare Jag utförde som 16-17 åring tveklöst arbete i nivå med äldre anställda när jag sommarjobbade, fick rent av leda många. Men jag tilldelades inte högt kompetenskrävande jobb jag sakande erfarenhet av.
Ja man kan egentligen ställa 10ggr högre krav på dom erfarna som varit hos mig än att hänga upp sig på en sommarjobbares kostnad.
Jag känner mest bara att jag inte vill betala fullt pris för detta arbete eftersom det inte blev bra och man inte blev nöjd men dom har väl 3ggr på sig enligt reglerna. Så 1 chans till att få ihop det
C cpalm skrev:
Instämmer, det är resultatet som räknas.
Nu när TS inte blev nöjd med resultatet förstår jag dock hans tankegångar. I praktiken blev ju TS grundlurad när målaren skickar dit ett blåbär och tar fullt betalt på löpande räkning. Hur värderar man det om man inte har en bra uppfattning om vad jobbet skulle kostat om det utförts av ett proffs? Ändå tror jag det är där man måste landa. Värdet av insatsen kan ju vara allt mellan 0 och full timpenning beroende på sommarjobbarens nivå.
35% av ordinarie timpengen drogs av idag för just sommarjobbaren, ska även träffas och gå igenom vad som ska åtgärdas kostnadsfritt.

Det kanske man får vara nöjd med ändå. Hade väl dock tyckt 50% är rimligt men den skillnaden mellan 35% o 50% avdrag är 3000kr så inget o tjafsa för
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Instämmer, det är resultatet som räknas.
Nu när TS inte blev nöjd med resultatet förstår jag dock hans tankegångar. I praktiken blev ju TS grundlurad när målaren skickar dit ett blåbär och tar fullt betalt på löpande räkning. Hur värderar man det om man inte har en bra uppfattning om vad jobbet skulle kostat om det utförts av ett proffs? Ändå tror jag det är där man måste landa. Värdet av insatsen kan ju vara allt mellan 0 och full timpenning beroende på sommarjobbarens nivå.
Håller med till 100%. Det jag velat belysa är just att det är resultatet och inte vem som utför som är väsentligt. Nu var det vad jag förstod både en "yrkesman" och en sommarjobbare där. Det skulle förvåna mig om dessa brister bara beror på sommarjobbaren. Nu skall jag tillägga att jag försvara inte firmans agerande. Utan uttalar mig rent hypotetiskt om man får samma jobb utfört. Nu har ju TS i nedan svar dessutom förtydligat att hela entreprenaden verkar vara ett dåligt jobb. Så just denna firma kanske har lite allmänna problem med kvalitetssäkring.
 
B Brejj skrev:
Ja man kan egentligen ställa 10ggr högre krav på dom erfarna som varit hos mig än att hänga upp sig på en sommarjobbares kostnad.
Jag känner mest bara att jag inte vill betala fullt pris för detta arbete eftersom det inte blev bra och man inte blev nöjd men dom har väl 3ggr på sig enligt reglerna. Så 1 chans till att få ihop det

35% av ordinarie timpengen drogs av idag för just sommarjobbaren, ska även träffas och gå igenom vad som ska åtgärdas kostnadsfritt.

Det kanske man får vara nöjd med ändå. Hade väl dock tyckt 50% är rimligt men den skillnaden mellan 35% o 50% avdrag är 3000kr så inget o tjafsa för
Bra att de försöker göra rätt för sig. Vad jag fått fram så har de bara två försök att rätta. (Se nedan länk) Mao 3 tillfällen inkl den ursprungliga entreprenaden. Sen kan man ju dock tänka att det blir en fruktansvärd uppförsbacke om man skall ta in en annan firma, och kanske få en merkostand. Den har man ju rätt att ta ut av den första. men det är inte alltid det lättaste.
Lättare för firman att svälja interna kostnader. Så nog klokt att erbjuda även det 3 tillfället. du verkar dock varit vaken och inte betalt något än. Gör inte det innan ni är överens. Om det skiter sig totalt, håll inne betalningen, och säg att du kommer ta in en annan entreprenör för att rätta till. Det beloppet drar du från deras faktura.

https://byggteknikforlaget.se/fel-i-konsumententreprenader/
 
M mojjen skrev:
Jag anser inte det skall vara några synliga skarvar i normal ljus. Lägger man släpljus/ solljus, så är det omöjligt att få allt osynligt. Men ser du i vanligt upplyst rum skarvar från någon meters håll så kan det inte vara acceptabelt. Jag har som regel att aldrig hyra in just målare. Det då jag av erfarenhet lärt mig hur otroligt arbetskrävande förarbetet är. Inte svårt egentligen, men tråkigt och tidskrävande. Den tiden det egentligen tar att uppnå ett acceptabelt resultat blir dyrt. Bröt denna regel vid mitt senaste taklyft, och tog in hjälp med spackling och slipning, via referens. Han var otroligt duktig, och jag sade till honom hellre 1 timma för mycket och det blir bra. Lik förbaskat var jag där och drog en extra runda på ett antal skarvar. men det han gjorde hade nog passerat de flesta besiktningar med väl godkänt.
Målningen skulle jag aldrig leja bort. Så länge man är metodisk, noggrann och använder riktigt bra färg så är det svårt att göra fel.
Inte för att va så men känns lite som du nedvärderar målar yrket, ALLA KAN MÅLA stämmer inte, såfall borde ts måleriarbeten blivit bra!? Än sålänge har ja inte stött på nån privatperson som uppfyller mina krav e själv målare och är enormt petig. E skillnad på målare å målare. Spackling är inget man lär sej på en förmiddag å sen går på bio. Slipa du med så du hade koll på hur mycket spackel du slipa bort? Hade de varit jag som spacklat hos dej å du hade börjat röra mina spacklingar utan å fråga om lov så hade jag nog lämnat jobbet. Rök ihop med om en kund som tyckte de va okej för han tyckte han hade rätt å lägga sej i för han betala (va hans dotter som skulle bo där). Jag fråga han varför han såfall anlita en målare å inte gjorde de själv, fick inget svar. Va lite andra grejer som låg till grunden för där va andra målar kollegor som gjort ett riktigt dåligt jobb från början. Åsså börja han beskylla mej för deras jobb å ja va där för å rädda situationen.
Spackling är en konstform å sitter i handlederna så rätt känsligt om nån pillar på dom för blir oftast ojämt pålagt.
 
Redigerat:
Biffen87 Biffen87 skrev:
Inte för att va så men känns lite som du nedvärderar målar yrket, ALLA KAN MÅLA stämmer inte, såfall borde ts måleriarbeten blivit bra!? Än sålänge har ja inte stött på nån privatperson som uppfyller mina krav e själv målare och är enormt petig. E skillnad på målare å målare. Spackling är inget man lär sej på en förmiddag å sen går på bio. Slipa du med så du hade koll på hur mycket spackel du slipa bort? Hade de varit jag som spacklat hos dej å du hade börjat röra mina spacklingar utan å fråga om lov så hade jag nog lämnat jobbet. Rök ihop med om en kund som tyckte de va okej för han tyckte han hade rätt å lägga sej i för han betala (va hans dotter som skulle bo där). Jag fråga han varför han såfall anlita en målare å inte gjorde de själv, fick inget svar. Va lite andra grejer som låg till grunden för där va andra målar kollegor som gjort ett riktigt dåligt jobb från början. Åsså börja han beskylla mej för deras jobb å ja va där för å rädda situationen.
Spackling är en konstform å sitter i handlederna så rätt känsligt om nån pillar på dom för blir oftast ojämt pålagt.
Så menar jag inte alls. Som jag skriver så är min erfarenhet att få är beredda att betala vad det faktiskt kostar. Därför går det ofta på tok för fort, med resultat därefter. Jag skulle aldrig jämföra mig med en målares professionalism. Så när ni gör för er själva så är jag helt övertygad att jag är helt chanslös. Likväl om ni får jobba på löpande utan en kund som pressar på att det skall vara billigt. Jag hard dock haft hantverkare som när dom sett mina jobb, där allt är inspacklat, som helgipsade fönstersmygar, listlsöa tak mm, varit förvånade att jag gjort det själv på så hög nivå nivå.
Själv har jag inte varit imponerad på särskilt många ställen där ytskikten gjorts på entreprenad. Både vad gäller kontorsutrymmen och bostäder. Senast en nyproducerad BRF min far köpte i somras.
Nu är jag medveten om att jag renoverar en nivå över medel, om än en bra bit under ett yrkes proffs. Men skälet är inte att jag är så förbaskat skicklig, utan att jag kan kosta på mig orimligt mycket tid. Om ni kör 2-3 spacklingar så behöver jag i snitt 4. Sen har jag tränat på att gipsa samtliga väggar och tak, inkl microlitvävning på nästan alla ytor exkl ett tak. totalt över 250m2 boyta, vissa rum för andra gången. . Hur mycket tak och väggyta jag har vågar jag knappt räkna på. Första väggen gjorde jag för 18 år sen, sannolikt inte den bästa, Den gjorde jag dock om för 3 år sen när rummet byggdes om igen:) . Den sista i våras, ihop med helt ny våning. Vilket var första gången jag även tog in hjälp för spackling och slipning. Så där har jag bara åtgärdat ett par fåtal skarvar som jag kunde se i släpljus innan jag satte microlit. ett jobb jag på det stora var riktigt nöjd med. Målning har jag dock gjort själv även här.
Så det jag säger är att är man normalbegåvad och har riktigt gott om tid. Så ändå målning något jag tror de flesta kan klara, med gott resultat. Sen är jag den första, vilket jag också skrev att underarbetet är allt. Här tror jag de flesta oinvigda inte har en blekaste aning hur mycket som ligger bakom.
 
  • Gilla
Biffen87 och 1 till
  • Laddar…
Biffen87 Biffen87 skrev:
Inte för att va så men känns lite som du nedvärderar målar yrket, ALLA KAN MÅLA stämmer inte, såfall borde ts måleriarbeten blivit bra!? Än sålänge har ja inte stött på nån privatperson som uppfyller mina krav e själv målare och är enormt petig. E skillnad på målare å målare. Spackling är inget man lär sej på en förmiddag å sen går på bio. Slipa du med så du hade koll på hur mycket spackel du slipa bort? Hade de varit jag som spacklat hos dej å du hade börjat röra mina spacklingar utan å fråga om lov så hade jag nog lämnat jobbet. Rök ihop med om en kund som tyckte de va okej för han tyckte han hade rätt å lägga sej i för han betala (va hans dotter som skulle bo där). Jag fråga han varför han såfall anlita en målare å inte gjorde de själv, fick inget svar. Va lite andra grejer som låg till grunden för där va andra målar kollegor som gjort ett riktigt dåligt jobb från början. Åsså börja han beskylla mej för deras jobb å ja va där för å rädda situationen.
Spackling är en konstform å sitter i handlederna så rätt känsligt om nån pillar på dom för blir oftast ojämt pålagt.
I min erfarenhet är den största skillnaden mellan proffs och duktiga amatörer när det gäller målning tidsåtgången. Men slutresultatet är ofta inte sämre. Man är ju aldrig så noggrann som med sitt eget.

Men det finns också väldigt skickliga hantverkare (t.ex. målare) som är på en annan nivå och som har en stor yrkesstolthet. Om du är en sådan är du ovanlig och all heder åt dig. Fortsätt vara noggrann och utvecklas, vi är många som önskar att fler var som du.😄✌️
 
  • Gilla
Biffen87 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.