Hej!


Håller på med en totalrenovering av kök.
Har dragit ny imkanal till vägghängd köksfläkt. 160 spirorör som går ut genom yttervägg.

Ska nu ansluta köksfläkten (thermex decor). Men blir lite osäker på hur anslutningen mellan fläkten och ventilationsröret ska se ut. Spiroröret sticker nu ut ca 10cm från väggen. Ingen stos.

Är det ok att dra över ett flexrör (har köpt en sån här https://ventilation.se/sv/products/fsk-162prism) , och fästa med slangklämma? Eller behöver jag montera en stos på väggen för att det ska bli en korrekt anslutning?
Kan jag kapa röret så att det bara går ut ca 5cm för bättre vinkel ner mot fläkten?


Röret går utan skarvar genom två innerväggar samt yttervägg. Total längd ca 2,5m
Har tänkte att isolera runt röret i angränsande rum ut till yttervägg.

Bifogar ett par bilder.
 
  • Flexibel ventilationsslang ansluten genom vägg, tejp och spackel används för tätning av hålrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägglampa utan skärm, vit ledning, monterad på en vit vägg och tak, nedslitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Moreno skrev:
Hej!


Håller på med en totalrenovering av kök.
Har dragit ny imkanal till vägghängd köksfläkt. 160 spirorör som går ut genom yttervägg.

Ska nu ansluta köksfläkten (thermex decor). Men blir lite osäker på hur anslutningen mellan fläkten och ventilationsröret ska se ut. Spiroröret sticker nu ut ca 10cm från väggen. Ingen stos.

Är det ok att dra över ett flexrör (har köpt en sån här [länk]) , och fästa med slangklämma? Eller behöver jag montera en stos på väggen för att det ska bli en korrekt anslutning?
Kan jag kapa röret så att det bara går ut ca 5cm för bättre vinkel ner mot fläkten?


Röret går utan skarvar genom två innerväggar samt yttervägg. Total längd ca 2,5m
Har tänkte att isolera runt röret i angränsande rum ut till yttervägg.

Bifogar ett par bilder.
Det går alldeles utmärkt med din länkade produkt.
Du kan kapa röret om du vill. Tänk på att du skall ha avstånd till brännbart också om det är plywood eller likvärdigt i väggen. Eller en träregel upptill.
30 mm minsta avstånd men beror lite på om jag minns rätt.

https://imkanal.se/wp-content/uploads/2022/09/Lathund-Imkanal-2022.pdf
Är en lathund
 
  • Gilla
mxlmxlm och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för svar!
Då kapar jag ner den utstickande delen något och drar på flexslangen.

Menar du att det ska vara 30mm avstånd till brännbart vid genomföringarna?
Det är putsad fasad, så har tolkat det som att jag inte behöver någon plåt vid mynningen.
 
Det skall vara brandisolerat överallt där röret går, utom just i köket. Men om det går ut genom fasaden, så behöver du även ha brandskert uppåt. Om du har en takkant en bit ovanför så är det inte OK. Kommer inte ihåg om det är en meter, eller 1,5 som gäller till brännbart på utsidan.

Tänk dig att du får brand i röret (ex. efter överhettad stekpanna på spisen), fläkten snurrar fortfarande och blåser syre till branden. Du kommer att få en rejäl flamma rakt ut ur utloppet. Det skall kunna brinna så i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför köket (sedan antas brandkåren ha kommit och släckt).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skall vara brandisolerat överallt där röret går, utom just i köket. Men om det går ut genom fasaden, så behöver du även ha brandskert uppåt. Om du har en takkant en bit ovanför så är det inte OK. Kommer inte ihåg om det är en meter, eller 1,5 som gäller till brännbart på utsidan.

Tänk dig att du får brand i röret (ex. efter överhettad stekpanna på spisen), fläkten snurrar fortfarande och blåser syre till branden. Du kommer att få en rejäl flamma rakt ut ur utloppet. Det skall kunna brinna så i 15 minuter utan att branden sprider sig utanför köket (sedan antas brandkåren ha kommit och släckt).
Borde inte sådant kunna avhjälpas något med brandspjäll?
Enligt min mening så är ju en flexislang ett brandspjäll i den meningen att det brinner av tämligen fort.
En del fettrester som satt sig fast i kanalen som går mot yttervägg är väl det enda problemet som man bör tänka på….och lagar och regler som kanske inte alltid är så 100-procentiga
 
M Moreno skrev:
Stort tack för svar!
Då kapar jag ner den utstickande delen något och drar på flexslangen.

Menar du att det ska vara 30mm avstånd till brännbart vid genomföringarna?
Det är putsad fasad, så har tolkat det som att jag inte behöver någon plåt vid mynningen.
Japp. Minst 30 mm. Och putsen i sig är ju icke brännbart men vad är det bakom? Isolering? Material? Plankstomme, tegel eller vad är stommen gjord av?
Den går igenom 2 innerväggar även där måste du hålla avståndet.
 
Tackar för alla svar.
Tänkte att det skulle räcka med att vira lite brandisolering runt spiron. Utloppet är en bra bit ifrån takfot. Men ska se över brandspjäll/avstånd till brännbart innan vi börjar använda köket.
Alltid lika hjälpsamt på byggahus!
 
BirgitS
Områdesansvarig sotare är ju bra att kontakta först, särskilt som hen ska godkänna nya imkanaler innan de tas i bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.