Har ett frånluftsvärmesystem (autoterm 190f) och det har börjat låta som att det flödar/rinner vatten i alla element och i själva värmepumpen men jag kan inte se att det händer något? Värmen går inte upp i elementen (20° ut i elementen), trycket står stadigt och kan inte se att det läcker någonstans heller. Vad kan detta bero på?

Tycker även att det kanske borde börja skickas ut varmare vatten till elementen nu då det börjar bli kallare ute men det verkar inte hända något…
 
Dags att lufta hela värmesystemet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Josth skrev:
Dags att lufta hela värmesystemet?
Kan det vara på grund av luft i systemet? Vi har bytt termostater på en del element samt plockat bort ett och då tömt/fyllt på systemet på vatten! Låter rimligt att det kan vara lite luft i systemet då kanske… men kan ljudet bero på det i så fall?
 
Ja det kan låta som det rinner vatten i radiatorn om det finns en del luft i det. Man kan gärna lufta alla radiatorer plus pannan en gång per år, förslagsvis i början av hösten. Har man meckat med värmesystemet kan man behöva lufta flera gånger.
 
J Josth skrev:
Ja det kan låta som det rinner vatten i radiatorn om det finns en del luft i det. Man kan gärna lufta alla radiatorer plus pannan en gång per år, förslagsvis i början av hösten. Har man meckat med värmesystemet kan man behöva lufta flera gånger.
Då får jag hoppas på att det bara är det då! Lufta elementen har jag koll på hur jag gör, själva systemet däremot har jag inte den blekaste om… men det borde inte vara så dyrt att få hit någon nästa vecka som tittar på det misstänker jag!

Det bör inte vara skadligt för systemet om det inte luftas direkt utan först om några dagar?
 
Lufta systemet är = lufta elementen...
Lättast blir att stänga av cirkulationspumpen och vänta i ca 30 min, luften ska då stiga till högsta punkten, men detta är inte en exakt vetenskap utan tar tid.. har du flera våningar så borde all luft stiga till översta våningen, lufta där och håll koll på trycket, tänk dock på att med kallt system så ligger man på ca 0.6-0,8 bar, det kommer att sen stiga till 1-1,2 när det blir varmare.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Eftersom rören i allmänhet kommer in nere på element kan det finnas luft oavsett vilken våning det är. Luften kan inte komma till högsta punkten. Inte gör det någon skillnad om pumpen går eller inte heller.

Om det skvalar i elementen så är det luft i dem. Om det susar, som det står i rubriken så är det inte luft som är problemet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom rören i allmänhet kommer in nere på element kan det finnas luft oavsett vilken våning det är. Luften kan inte komma till högsta punkten. Inte gör det någon skillnad om pumpen går eller inte heller.

Om det skvalar i elementen så är det luft i dem. Om det susar, som det står i rubriken så är det inte luft som är problemet.
Om det inte är luft som är problemet när det susar, vad kan det vara då?
Det låter både i elementen och vid själva pumpen…
 
O ollo skrev:
Lufta systemet är = lufta elementen...
Lättast blir att stänga av cirkulationspumpen och vänta i ca 30 min, luften ska då stiga till högsta punkten, men detta är inte en exakt vetenskap utan tar tid.. har du flera våningar så borde all luft stiga till översta våningen, lufta där och håll koll på trycket, tänk dock på att med kallt system så ligger man på ca 0.6-0,8 bar, det kommer att sen stiga till 1-1,2 när det blir varmare.
Det går ju lufta själva tanken i värmepumpen och varje element enskilt. Tänkte att man borde göra både och men det kanske inte behövs? Räcker det att varje enskilt element luftas korrekt och därmed behöver man inte lufta själva tanken i pumpen?
 
Högt flöde genom en strypning.
 
D Daniel 109 skrev:
Högt flöde genom en strypning.
Gör det att det låter både vid elementen och pumpen? Vart kan denna ”strypning” vara i så fall tro?

Shuntmotorn ser ut att vara helt stängd?
 
  • Cirkulationspump för värme- eller vattensystem med etiketter och röranslutningar. Märke ESBE synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan Flodin stenholm Jonatan Flodin stenholm skrev:
Det går ju lufta själva tanken i värmepumpen och varje element enskilt. Tänkte att man borde göra både och men det kanske inte behövs? Räcker det att varje enskilt element luftas korrekt och därmed behöver man inte lufta själva tanken i pumpen?
Jo man bör avlufta vid varje ställe, har du en avflutning vid tanken så börja där, sen kolla alla element, jag brukar dock bara avlufta övervåningen men som tidigare medlem skrev så kan luften hänga sig i något element och då är det svårare att få luften att stiga, men du borde höra och känna tempen på vilket element som inte vill igång.
Skruva/ratta på alla termostater så de reglerar och släpper igenom vatten så borde det bli enkelt att avlufta.
 
Vid lite mer undersökning så skulle jag beskriva ljudet som porlande vid frånluftsvärmepump samt 2 element som tyvärr råkar vara i 2 sovrum… har luftat dessa element men det behövdes inte och gjorde ingen skillnad… Någon som vet vad ett porlande ljud vid vissa element samt själva pumpen kan bero på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.