Hej!
Vi är på gång att börja renovera två rum där det är gammal spännpapp i taket. Pappen i sig är hel och fin skulle nog gå att måla om så några små fläcka försvinner. Det jag undrar nu är om det är ovanligt och kanske lite exklusivt med ett sådant här tak? Under pappen finns det ett planktak som vi kanske tänkte ta fram istället om spännpappen inte har något värde i sig.
Vad rekomenderar ni?
 
Det blir ju ovanligare och ovanligare med spännpapp, så jag tycker att den har ett värde. Det är en sak om den är trasig, men ett helt tak av spännpapp skulle jag personligen försöka bevara!

/Pontus
 
Om pappen är ursprunglig, så lär planktaket inte vara värt att ta fram. Pappen var i så fall tänkt att dölja den mindre vackra planken. Papptak har absolut ett värde och är nog att betrakta som ganska "exklusivt" idag.

Det gäller att vara försiktig när man tar bort gammal färg och välja rätt sort om man ska måla om. Hör efter med en byggnadsvårdsbutik eller någon målare som håller på med traditionellt måleri, om vilken färg ni har och vilken ni ska bättra på med. Vanliga färghandlare har sällan särskilt bra koll.
 
Om pappen är ursprunglig vet jag inte. Och hur taket under pappen är får man ju så klart inte veta så vida man inte river ner pappen...
I ena hörnet av ett av rummen var vi tvungna att ta upp ett hål i pappen för att få dit avloppsstammen som vi flyttade. Avlopsstammen ska vi sedan bygga en låda runt så att den inte syns. Fungerar det att bara bygga upp en vägg till pappen där eller är det stor risk att pappen spricker där då och man blir tvungen att ändå riva ner pappen?
 
Jag har rivit ner masonit från taket i två av mina rum och spänt ny papp(som det ursprungligen var).

Sök i forumet för utförliga diskussioner.

Det är kul och ganska lätt att spänna tak tycker jag. Är supernöjd med resultatet själv.
 
Om ni har gjort hål i taket och pappen borde ni väl ha sett hur det ser ut under, dvs. om planktaket var ett tidigare innertak eller bara grova brädor.

En tanke kring förstärkning vid avloppstrumman: Sätt lister som trycker fast pappen mot taket på insidan av lådan så är ni på den säkra sidan. Gör det innan ni blöter upp pappen med färg.
 
Saxpy skrev:
Det är kul och ganska lätt att spänna tak tycker jag. Är supernöjd med resultatet själv.
Kul att du tyckte det var så enkelt! Funderar själv på att pappspänna ett tak (inom en ganska avlägsen framtid). Jag har provat att pappspänna en vägg, men ett tak verkar mycket svårare att få till snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.