Hej!
Jag är helt ny på forumets så skulle verkligen uppskatta hjälp. Det började låta väldigt högt ut vår varmvattenberedare, se bild för modell. Typ som ett vattenfall och högt surrande, kollade under och då droppade/spruta det massa vatten. Lyckades stänga av vattnet, tror nu inte det kom vatten från rören utan från undersidan där frigoliten sitter och sedan rann det ner på rören så det såg ut som att de läckte.

Jag kan verkligen ingenting om detta, det är fredag kväll och har total ångest över att inte ha varmvatten till barnen i helgen.

Är det bara att beställa ny beredare direkt så vi får den i nästa vecka och kan boka in rörmokare? Eller är det nån idé att ta ut rörmokare först (betalar helst inte för två tillfällen om det är kört ändå för beredaren vi har idag)?

Undrar även hur jag vet om den vi har idag är emalj rostfri eller koppar, tog bild på etiketten så ni kanske kan hjälpa mig utläsa. Vi har kommunalt vatten i Västerås.

Ytterst tacksam för ev svar.
 
  • En bild på en etikett för NIBE värmepump med tekniska specifikationer, placerad ovanför en grönt vätskefylld behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av diskbänk med rör och läckage, skåpets botten är grön och våt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kopparrörinstallation med en vattenläcka, kopplingsdetaljer och en vit anordning i ett grönfärgat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar med ventil och mätare på en grön vägg, några droppar vatten, tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en emaljberedare då e står för det i modelbeteckningen. Har du tur så kan det vara anoden i toppen som läker då jag varit med om det. Är det i själva plåten det har börjat läka så det kört. Så vill du inte ta ut en rörmockare i onödan så är det bara att börja skruva bört plåtar. Jag skulle börja med att koll anoden i toppen
 
V Vector skrev:
Det är en emaljberedare då e står för det i modelbeteckningen. Har du tur så kan det vara anoden i toppen som läker då jag varit med om det. Är det i själva plåten det har börjat läka så det kört. Så vill du inte ta ut en rörmockare i onödan så är det bara att börja skruva bört plåtar. Jag skulle börja med att koll anoden i toppen
Ok ska försöka kolla anoden imorgon, hur man nu gör det 🙈får kolla youtube. det läckte mycket tycker jag, kan man ta bort den stora frigoliten som sitter runt allt och se om det är rost/hål? Sen lät det väldigt högt också konstant innan vi stängde av. Är det nått farligt att slå på den igen och ”låta” den läcka så man kan duscha barnen när det behövs?
 
klosp11
stäng först av strömmen på beredaren. sedan kanske vattnet med.

nederste vita kåpa kan man skruva bort (jag tror först att man bara drar av den svarta temperatur knappen) där nere sitter ett värmeelement inskruvat med en packning. kolla om det läcker där nere.

men först bort med strömmen!
 
klosp11
koka upp varm vatten istället för tillfälligt
 
klosp11 klosp11 skrev:
stäng först av strömmen på beredaren. sedan kanske vattnet med.

nederste vita kåpa kan man skruva bort (jag tror först att man bara drar av den svarta temperatur knappen) där nere sitter ett värmeelement inskruvat med en packning. kolla om det läcker där nere.

men först bort med strömmen!
Vattnet och strömmen är av redan, kan inte sova med det på där nere i förrådet. Kollar närmare imorgon bitti och ser om man kan se att det läcker där.om det gör det, betyder det att det ev enbart går att byta packning eller liknande? Vill mest avgöra om vi bör beställa en ny online innan helgen är över så den kommer fort i nästa vecka; måste också avgöra om man ska köra på emalj igen eller något annat? Vi hade ingen aning om vad vi hade så har inte bytt någon anod som jag läst om nu. Surt att förra ägaren inte nämnde det.
 
klosp11 klosp11 skrev:
koka upp varm vatten istället för tillfälligt
Jag tänkte inte ens på det, sant att jag kan värma tillräckligt för att tvätta barnen med 👍
 
klosp11
S stephanieb skrev:
Vattnet och strömmen är av redan, kan inte sova med det på där nere i förrådet. Kollar närmare imorgon bitti och ser om man kan se att det läcker där.om det gör det, betyder det att det ev enbart går att byta packning eller liknande? Vill mest avgöra om vi bör beställa en ny online innan helgen är över så den kommer fort i nästa vecka; måste också avgöra om man ska köra på emalj igen eller något annat? Vi hade ingen aning om vad vi hade så har inte bytt någon anod som jag läst om nu. Surt att förra ägaren inte nämnde det.
man kan titta om det går att laga. anoden sitter högst uppe, det sitter ett litet rund lock på toppen. man ska välja berederen efter typ av vatten man har i kommunen (kolla google) att laga kan vara billigt, anode eller element och packning kostar kanske max 1500kr. en hel ny kostar kanske 15-20k. hele berederen kan också vara sönder rostade då är det bara att byta. skummet kan man inte tar bort. lycka till hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
stephanieb
  • Laddar…
klosp11
glöm inte att tömma hela beredaren på vattnet innan man skruvar loss ev värme elementet där nere. uppe spelar ingen roll. det tar lång tid att tömma och man ska stänga av inkommande vattnet.
 
klosp11 klosp11 skrev:
man kan titta om det går att laga. anoden sitter högst uppe, det sitter ett litet rund lock på toppen. man ska välja berederen efter typ av vatten man har i kommunen (kolla google) att laga kan vara billigt, anode eller element och packning kostar kanske max 1500kr. en hel ny kostar kanske 15-20k. hele berederen kan också vara sönder rostade då är det bara att byta. skummet kan man inte tar bort. lycka till hoppas det löser sig!
klosp11 klosp11 skrev:
glöm inte att tömma hela beredaren på vattnet innan man skruvar loss ev värme elementet där nere. uppe spelar ingen roll. det tar lång tid att tömma och man ska stänga av inkommande vattnet.
Tack så mycket för svar! Nästa dumma fråga bara; hur tömmer man vattnet?? Försökt googla på kommunalt vatten i Västerås och får upp att vi har 6 i DH värde, och att det är då mjukt vatten.
 
klosp11
det är ingen dum fråga. jag har glömd faktiskt :)

men det är bara att testa. stäng av det inkommande vattnet. då kan man sätta på en varm kran någonstans och ser om det kommer varmt vatten. men det sitter även en svart ventil på kopparrören där nere (vänster på din foto) kanske att jag tömde vattnet där. kommer bara ihåg att det tar lång tid att tömma. lycka till i alla fall!
 
B
Här är tips för hur du tömmer den.

Jag hade kollat anoden under plåten, tror den sitter övest på din modell. Om det inte är precis där den läcker är nog beredaren slut. Läcker det högt upp är det ju inte bara nån koppling som börjat läcka och behöver åtdragning.

Om du konstaterat att beredaren är körd är det smart att tömma den i alla fall, så tar det mindre tid för rörmokaren som ska byta den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.