engs
Hur långt är ett snöre-fråga, men jag har aldrig pysslat med 19"-rack privat.

Funderar på att få in allt nätverksrelaterat i ett 19"-rack efter att behov av patchpanel uppstått.
Osäker på hur stort man behöver.

Grenuttag 1U.
Patchpanel 1U.

Har för tillfället sex enheter (gateway, switchar, div hubbar för hemautomation etc) som skulle monteras på en hylla där de får plats två i bredd. Tror alla skulle få plats på 1U i höjd.
Så 3U till.

Så jag får ihop det till 5U och skulle klara mig med ett 6U skåp, just nu då.
På sikt kanske man migrerar till 19"-prylar varefter saker ska uppdateras och man ändå har ett rack, men det kan ta år.
Men 9U borde täcka alla eventualiteter tycker jag?

Eller bör man har lite luftigare i racket?
Ev fläkt i skåpet, kan man räkna med den tar utrymme eller sitter de normalt så man inte stjäl något av höjden?
 
B
Kan tänka mig att grenuttaget vill ha lite extra plats, ofta vinklade kontakter så de kommer sticka ner/upp en bit.
Sen kommer du säker på lite mer saker så ta ett så det finns några år att växa i.
 
B breakman skrev:
Kan tänka mig att grenuttaget vill ha lite extra plats, ofta vinklade kontakter så de kommer sticka ner/upp en bit.
Sen kommer du säker på lite mer saker så ta ett så det finns några år att växa i.
Nja grenuttag för rack är ju riktade framåt eller bakåt. Ej upp/ner.
 
B
R Robin Wahlman skrev:
Nja grenuttag för rack är ju riktade framåt eller bakåt. Ej upp/ner.
Menar vinklade stickproppar på kablarna. Skulle själv välja vinklade stickproppar för att göra en snyggare installation.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Frågan är vart du skall sätta upp skåpet och hur mycket utrymme du har och om skåpet är ivägen eller ej.

Själv monterade jag mitt ovanför en dörr i klädvården och då fick 9U plats när vi har 270 cm i takhöjd, för mig fanns det ingen anledning till att montera en mindre skåp. Även om jag inte använder 9U är jag väldigt glad att jag fick plats med detta.
 
Detta är minimum tycker jag. Inte fullt djup men det räcker för de flesta prylarna.
En nätverksswitch med många anslutna Ethernet-kablar och strömkablar, oorganiserad kabelhantering, teknisk infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
engs engs skrev:
Men 9U borde täcka alla eventualiteter tycker jag?
Jag har ett 9U-skåp och det är väl tilltaget för en villainstallation om man inte har något särskilda behov.
Då har jag även en 1U kabelhanteringspanel mellan i princip varje höjdenhet.

En sak som kan vara värt att tänka på är skåpets djup. Många skåp är onödigt djupa för de apparater man vanligtvis använder i en bostadsmiljö. Vilket kan ställa till det med placeringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
engs
C cpalm skrev:
Jag har ett 9U-skåp och det är väl tilltaget för en villainstallation om man inte har något särskilda behov.
Då har jag även en 1U kabelhanteringspanel mellan i princip varje höjdenhet.

En sak som kan vara värt att tänka på är skåpets djup. Många skåp är onödigt djupa för de apparater man vanligtvis använder i en bostadsmiljö. Vilket kan ställa till det med placeringen.
Kollat runt lite och funderar på om man nu ändå har djupet, så vore det kanske bra om man kan ha skenor bak för t.ex. grenkontakt. I vilket fall om man kan montera det så man kommer in från i vilket fall en sida? Dvs med skåp där sidorna är enkelt plocka bort.

Det verkar som sådana (bakre skenor) inte följer med på de billigaste skåpen i vilket fall. Men kan man räkna med att det finns monteringsmöjligheter för bakre skena eller nått man måste kolla upp?

Edit: Denna ser man inte medföljer bakre skenor. Men det står att man kan montera skenorna på valfritt djup samt ser så ut på bilden. Så då borde man kunna köpa till extra skenor bak på 450mm djupa skåpet. (Medföljer på 600).
https://amzn.eu/d/g54ookT
 
Redigerat:
B
engs engs skrev:
Kollat runt lite och funderar på om man nu ändå har djupet, så vore det kanske bra om man kan ha skenor bak för t.ex. grenkontakt. I vilket fall om man kan montera det så man kommer in från i vilket fall en sida? Dvs med skåp där sidorna är enkelt plocka bort.

Det verkar som sådana (bakre skenor) inte följer med på de billigaste skåpen i vilket fall. Men kan man räkna med att det finns monteringsmöjligheter för bakre skena eller nått man måste kolla upp?

Edit: Denna ser man inte medföljer bakre skenor. Men det står att man kan montera skenorna på valfritt djup samt ser så ut på bilden. Så då borde man kunna köpa till extra skenor bak på 450mm djupa skåpet. (Medföljer på 600).
[länk]
Kollar man bilden från @Pin så ser det önskvärt ut att ha 1U lite här och där för att ha plats för kablar.
Välj ett skåp med gott om utrymme som du har plats för.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C
engs engs skrev:
Kollat runt lite och funderar på om man nu ändå har djupet, så vore det kanske bra om man kan ha skenor bak för t.ex. grenkontakt. I vilket fall om man kan montera det så man kommer in från i vilket fall en sida? Dvs med skåp där sidorna är enkelt plocka bort.
Har du väldigt luftigt på djupet i skåpet och bra åtkomst via minst en sidodörr kan det vara en tanke.
Men 450 är ett grunt skåp. Du måste tänka på att de yttersta positionerna för skenorna är ca. 70 in från skåpets ytterkanter, så 450 ger bara max ca. 300 mellan bakre och främre skena.

Så det finns nog en poäng med att bakre skenorna inte är inkluderade med 450-skåpen.
Även om skåpet jag har kom med bakre skenor. Det är för övrigt ett Excel Environ WR 390 mm, ganska snarlikt det du tittar på. Behövde ett extra grunt skåp då det sitter en dörröppning i vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.