Hej

Ska köpa någon typ av pump så jag kan suga upp vatten ur en brunn på ca 5m. Detta ska enbart användas till bevattning av gräsmatta. Jag har sjukt svårt att googla fram skillnaden mellan dessa. Framför allt för-och nackdelar.

Vissa ska man fylla med vatten varje gång man ska använda den? Förhoppningen är att kunna på något sätt styra med timer, så jag kan ställa in att börja vattna tex 0400-0600 utan att behöva vakna och hålla på.

Oavsett pump kommer jag använda mig av en sugslang med backventil

Tack
 
Redigerat:
Beror lite på vad du har för spridare eller vattensystem på storlek av pumpen, ta en som kan ge ca 5 bar. Bäst är med en pumpautomat som har allt tryckströmbrytare/tank , då startar/stoppar den automatiskt. En pump kan teoretiskt bara suga ca 8 meter max. Det ´ska då vara en backventil sittande i botten på slangen i brunnen, då behövs inget mer för driften, allt fungerar som det ska. Vatten finns alltid i pumpen då den startar.
 
J jonaserik skrev:
Beror lite på vad du har för spridare eller vattensystem på storlek av pumpen, ta en som kan ge ca 5 bar. Bäst är med en pumpautomat som har allt tryckströmbrytare/tank , då startar/stoppar den automatiskt. En pump kan teoretiskt bara suga ca 8 meter max. Det ´ska då vara en backventil sittande i botten på slangen i brunnen, då behövs inget mer för driften, allt fungerar som det ska. Vatten finns alltid i pumpen då den startar.
https://www.gardsman.se/tradgard/be...entcomfort-tradgardspump?variantId=9706453-01

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...npumpar/tradgardspumpar/tradgardspump-015275/

Glömde tillägga att jag letar efter en med 5 bars kapacitet.

Vad tror du om någon av dessa? Julas verkar ju ha väldigt många funktioner för priset. Gardenas verkar vara tystare men för 1000kr mer och att den inte behövs skyddas för naturens krafter. 2 uttag på gardenas är kanske trevligt men annars uppnår väl båda mitt krav?

Det här med att prime:a pumparna gör man bara 1 gång förutsatt att man har backventil? Då är det bekymmret ur vägen
 
J jonaserik skrev:
Dom du länkade till är utan kärl och du vill ha stryrning. dom är inte bra du vill ha styrning utifrån för start/stopp. Då ska du ha en med trycktank för bästa drift, något liknande den här, finns olika fabrikat som sälj på varuhusen.
[länk]
okej så de andra går inte att starta med tex smart-plug? är det egentligen enda skillnaden?
 
  • Gilla
Kellerup
  • Laddar…
B
Har du backventil så ska du inte behöva prima varje gång.

Ska du styra med timer, så funkar det utan tank. Det är om man vill ha en kran som man alltid kan öppna och få vatten direkt, utan att behöva fippla med pumpen som finessen med tank kommer in.

Min erfarenhet av gardena är att de är lite lätt överprissatta, men ganska hyggligt robusta produkter som oftast funkar ok. Grannen har en liknande modell, som verkar funka ok.

Meec är väl mer lågprismärke. Jag har en meec som jag använder emellanåt hemma, den funkar helt ok, den är äldre än 5år, men bullrar en del. Och trycket/flödet är väl sisådär, men jag har 600W motor så det visste jag från början att den inte skulle ge alltför stort flöde med högt tryck.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Det går med smartplugg om den klarar belastningen, eller ett relä mellan, du ska då bryta 230 V som går till pumpen via ett eluttag, sen det med dom som du länkade till, bara ett läge och inget annat, mest för att tömma något från vatten. Någon mening ska det vara med automatik. Skulle inte själv gå på dom som du länkade till. Med den typen som jag länkade till så kan en ventil öppnas och stängas med smartplugg, annars lika där med ett relä, då startar/stoppar pumpen av sig själv om en ventil/er stänges.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.