J jonaserik skrev:
Ett rep runt magen om du inte har sele, repet över nocken och fästes i ett träd eller dragkroken på bilen på andra sidan. En som står nere och släpper efter allteftersom du ska neråt är inte fel som säkerhet.
B BSOD skrev:
Ett rep runt magen? Det skulle jag då inte vilja ha. En enklare fallskyddsele kostar 500kr. Det räddade mig från en lång sjukskrivning när jag druttade omkull på taket.

[länk]

Fäster du den runt skorstenen bör du kontrollera så du har så kort rep som möjligt. Du bör kontrollera hur långt ner längs fasaden du skulle ramla, svårt att avgöra på bilden, det beror ju på långt det är mellan skorstenen och vindskivan.

Jag hade gjort det när det är bra väder. Helst med torrt tak, och bra skor. Samt att nån som finns i närheten om du ramlar omkull.
Precis något sådant tänkte jag i i så fall. Självklart inte bara ett rep runt magen, utan absolut en fallskyddssele. Och antagligen att använda dubbla rep också. Finns det någon smart spännrulle eller liknande som man kan använda för repet, istället för att knyta om det när man rör sig upp och ner?

Håller med dig om att det ska vara torrt och fint väder. Men skorna spelar väl inte jättestor roll om man ligger på mage? Men ja, jag var uppe på taket i somras och hade då rejäla vandringsskor Merrell Moab, men fick inte något vidare grepp med dem. Funderar om det inte ger bättre grepp om man har platta skor, alt joggingskor
 
MathiasS MathiasS skrev:
Men det ser ut som att du inte bara ska måla, du ska nog skrapa en del också. Inte kul på mage och om taket är så brant att du glider av skulle jag ta smällen med en skylift.

Ju tidigare man inser värdet av att göra livet enklare, desto bättre - tyvärr är jag inte riktigt själv där ännu…..:)
Ja absolut skrapa, men det borde väl funka ok om man ligger på mage tänker jag. Borde inte ens behöva ligga med huvudet ute.

Ang skylift så skrev jag ovanför att jag inte är jättesugen på det. Föredrar att kunna göra allt i mitt eget tempo, och vet jag att jag lagt ut dyra pengar för att hyra en skylift under två dagar så hade jag blivit väldigt stressad över att behöva få allting gjort snabbt. Plus att behöva skada grannens tomt
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ett rep runt magen? Det skulle jag då inte vilja ha. En enklare fallskyddsele kostar 500kr. Det räddade mig från en lång sjukskrivning när jag druttade omkull på taket.

[länk]

Fäster du den runt skorstenen bör du kontrollera så du har så kort rep som möjligt. Du bör kontrollera hur långt ner längs fasaden du skulle ramla, svårt att avgöra på bilden, det beror ju på långt det är mellan skorstenen och vindskivan.

Jag hade gjort det när det är bra väder. Helst med torrt tak, och bra skor. Samt att nån som finns i närheten om du ramlar omkull.
Helt enig!
Ska rep användas så ska sele användas. Att knyta runt kroppen är något som används i nödfall. Det kan om det vill sig illa göra mer skada än nytta.

Och i alla fall där ett rep används som säkerhetslina ska repet vara så kort som möjligt. Och om man ska röra sig under arbetet ska det vara justerbart, så man alltid kan ha det spänt.

Och skulle man få för sig att säkra andra änden av repet i en bil eller annat fordon ska nycklarna till fordonet ovillkorligen placeras så att ingen kan sätta sig och köra iväg med det, oavsett om alla redan vet om att man inte ska.
 
  • Gilla
majanitt
  • Laddar…
B
Jag druttade omkull med foppatofflor 😀
Jag räknade med att du skulle gå på taket.

Det finns produkter för stt kunna enkelt justera repet, t.ex. här
https://www.jula.se/catalog/klader-...yddspaket-906225/?vdly-play-video=gjUChzzyCyU

Själv så var jag för snål, tog ett rejält rep och fick knyta och knyta om repet i takt med att man flyttade sig, så repet hölls så kort som möjligt. Ett kort rep innebär ju att man inte hinner få upp så hög fart om man ramlar.

Men jag var på taket på ett enplanshus, så jag accepterade lite sämre skyddsutrustning. Det här är ju högre fallhöjd och då bör man nog ha en bättre utrustning. Finns säkert att hyra på cramo eller andra firmor som håller på med uthyrning av hyresmaskiner.
 
  • Gilla
majanitt
  • Laddar…
S
Vad tror du om knektarna?
 
Walle85
Jag tog bort mina, målade på backen och satte tillbaka dem, gjorde detta via att ligga på taket. Dock var vi 3st så det blev enklare med att hålla dem samtidigt som de togs loss/monterades tillbaka. Utifrån upplevelsen av att bara ta loss och sätta tillbaka genom att ligga på taket och hänga ut över kanten så tror jag personligen att det skulle vara väldigt meckigt och otympligt att skrapa och måla på detta sätt. Passade även på att byta plåtarna då
 
Jag fixade mina vattbrädor med två stegar liggande på taket, en på varje sida ihopsatta med rep över taknocken. det blev förvånansvärt stadigt
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Du kan skjuta upp varannan tegelpanna o gå på kanterna som en stege upp på taket annars får du plocka av teglet o ställa en stege på verandataket om det håller detta förutsätter att tegelpannorna på taken inte är spikade. Här själv gjort så många gånger utan några selar vet inte om det är o.k men jag har aldrig fallit ner tycker nästan att en sele är farligare än utan
 
tveksamt tveksamt skrev:
Helt enig!
Ska rep användas så ska sele användas. Att knyta runt kroppen är något som används i nödfall. Det kan om det vill sig illa göra mer skada än nytta.

Och i alla fall där ett rep används som säkerhetslina ska repet vara så kort som möjligt. Och om man ska röra sig under arbetet ska det vara justerbart, så man alltid kan ha det spänt.

Och skulle man få för sig att säkra andra änden av repet i en bil eller annat fordon ska nycklarna till fordonet ovillkorligen placeras så att ingen kan sätta sig och köra iväg med det, oavsett om alla redan vet om att man inte ska.
B BSOD skrev:
Jag druttade omkull med foppatofflor 😀
Jag räknade med att du skulle gå på taket.

Det finns produkter för stt kunna enkelt justera repet, t.ex. här
[länk]

Själv så var jag för snål, tog ett rejält rep och fick knyta och knyta om repet i takt med att man flyttade sig, så repet hölls så kort som möjligt. Ett kort rep innebär ju att man inte hinner få upp så hög fart om man ramlar.

Men jag var på taket på ett enplanshus, så jag accepterade lite sämre skyddsutrustning. Det här är ju högre fallhöjd och då bör man nog ha en bättre utrustning. Finns säkert att hyra på cramo eller andra firmor som håller på med uthyrning av hyresmaskiner.
Tack för tipset. Det får nog bli ett fallskyddspaket, bra att ha då jag även ska upp och fixa några takpannor. Dock så räcker inte 10 meter för att få ner repet längs gaveln och fästa i träd. Spelar det någon roll vilket rep man använder, dvs måste det vara ett "klättringsrep" när man ska förlänga?


Sen så provar jag väl att lägga mig på mage för att se hur det går. Kanske visar sig jättejobbigt och att jag behöver komma på något annat
 
S stugfar skrev:
Vad tror du om knektarna?
Kollade lite i tråden och det verkar vara som att bygga en byggnadsställning av trä, om jag förstod det rätt? Bara det i sig hade varit ett jättestort projekt för mig. Har inget virke liggandes hemma, och sen är jag väl inte direkt någon erfaren snickare. Det är ganska högt upp till takbrädorna, tillsammans med att entrétrappan blockerar hela gaveln så är det inget jag skulle vågat mig på.
Men tack för tipset, ska ändå kika igenom tråden lite mer.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag tog bort mina, målade på backen och satte tillbaka dem, gjorde detta via att ligga på taket. Dock var vi 3st så det blev enklare med att hålla dem samtidigt som de togs loss/monterades tillbaka. Utifrån upplevelsen av att bara ta loss och sätta tillbaka genom att ligga på taket och hänga ut över kanten så tror jag personligen att det skulle vara väldigt meckigt och otympligt att skrapa och måla på detta sätt. Passade även på att byta plåtarna då
Ja denna tanke har också slagit mig. Tänkte väl ändå köpa fallskyddspaketet och ta mig upp och lägga mig. Så får jag väl helt enkelt se vad som funkar. Kan mycket väl vara som du säger att det är alldeles för jobbigt att skrapa och måla liggandes.
Kanske är det då enklast att plocka av plåten och sen av med vindbrädan och ta ner den.
Dock är jag helt själv på detta projektet så det måste gå att göra själv.
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du kan skjuta upp varannan tegelpanna o gå på kanterna som en stege upp på taket annars får du plocka av teglet o ställa en stege på verandataket om det håller detta förutsätter att tegelpannorna på taken inte är spikade. Här själv gjort så många gånger utan några selar vet inte om det är o.k men jag har aldrig fallit ner tycker nästan att en sele är farligare än utan
Inte riktigt helt med på vad du menar. Är det alltså pannorna på entrétaket som du syftar på att plocka bort? För det taket är inget man vill ställa sig på, och även om man kunde stå på det så når man inte upp till vindbrädorna
 
Borde gå att göra någon enkel plattform på entretaket att ställa en kort stege på på det stora taket kan man använda metoden att skjuta upp pannor men det är bäst att måla underifrån om det är möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.