Hej. Jag vill byta befintlig shelly (BILD 1) mot shelly dimmer 2 (BILD 2) för att dimra en lampa. Hur kopplar jag trådarna?
 
  • Hand håller en Shelly 2.5 smart switch framför öppen vägguttag med synliga ledningar. Installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt kretskort med tekniska specifikationer, anslutningspunkter, CE- och RoHS-märkningar, delvis synligt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Elektrisk kopplingsschema, skiss av en strömbrytare, märkt med L, N, och SW1, SW2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska scheman för dimmerinstallation, standard och icke-standard utan nolla, med och utan bypass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta på benämningen. Jag hade gjort en kontroll att gamla är kopplat exakt som bild 1.

om det är så, så ska gamla sw1 ska till nya sw1, samma med sw2, neutralen och matningen (L). Figur 1 på shelly dimmer 2 bör gälla, om den gamla är kopplad som i bild 1.

Det som skiljer är ju O1 och O2, som bägge ska kopplas till O. Har inte skruvat just denna modell, men shelly generellt brukar man inte skruva flera kablar till samma anslutning, det blir för trångt. Jag hade kapat en kort bit kabel anslutit ena till O på nya shellyn, och andra till en wago 221, där jag anslutit det som i den gamla shelly benämns som O1 och O2, för att lösa det.

Är du minsta osäker, eller om det inte är kopplat som första bilden, så bör du inte koppla vidare, utan ta reda på hur det är inkopplat.

Är du osäker så kontaktar du elektriker, man ska aldrig chansa med el.
 
  • Gilla
Mirza Pehlivanovic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.